• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۹ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3257 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۰ خرداد

مسكو 89 مقام اروپايي را ممنوع‌الورود كرد

اتحاديه اروپا پشت چراغ قرمز روسيه

كرملين با ارسال نامه‌هايي به سفارت كشورهاي عضو اتحاديه اروپا، بروكسل را شگفت‌زده كرده است. موضوع اين است كه با گذشت چهار ماه از تمديد تحريم‌هاي اروپايي عليه روسيه، كرملين از دور جديد تحريم‌هاي خود عليه مقامات اروپايي خبر داده است. بر اساس گزارش‌ها، خبر نامه روسيه به سفارت‌هاي اروپايي در مسكو نيز يك ليست سياه از 89 نام اروپايي است كه ديگر اجازه ورود به خاك اين كشور را نخواهند داشت.
گفته مي‌شود فهرست روسيه حاوي نام‌ سياستمداران پيشين و كنوني از كشورهاي مختلف اتحاديه اروپاست.
بر اساس گزارش‌ها نام هشت سياستمدار آلماني نيز در فهرست ممنوع‌الورودها به روسيه ديده مي‌شود. نام گوي ورهوف‌استات، نخست‌وزير سابق بلژيك و رييس كنوني فراكسيون ليبرال‌ها در پارلمان اروپا هم از جمله كساني است كه نامش در فهرست سياه روسيه ديده مي‌شود. مارك روته، نخست‌وزير هلند نيز تاييد كرده نام دو قانونگذار هلندي و يك نماينده هلندي عضو پارلمان اروپا در اين فهرست سيا  به چشم مي‌خورد.
گفته مي‌شود ماجرا به يك هفته پيش بازمي‌گردد، زماني كه با ممنوعيت ورود گئورگ ولمن از حزب  دمكرات مسيحي آلمان به روسيه، ناظران پرده از تصميم جديد كرملين برداشتند. گئورگ ولمن، از اعضاي فراكسيون دمكرات مسيحي در مجلس آلمان و رييس گروه دوستي پارلماني آلمان و اوكراين پس از ورود به فرودگاه مسكو اجازه خروج از فرودگاه را نيافته و مجبور شد به آلمان برگردد. به او گفته شده است كه تا سال ۲۰۱۹ از سفر به روسيه محروم است.
البته پيش از آن نيز زماني كه مقاماتي از اروپا براي شركت در مراسم تدفين بوريس نمتسف، مخالف ولاديمير پوتين رييس‌جمهوري روسيه وارد فرودگاه مسكو شدند، اجازه وارد شدن به شهر را نيافتند. اما آن زمان كرملين دليل امتناع از صدور مجوز براي اين افراد را عدم ارايه ويزا عنوان كرد.
اما كارشناسان مي‌گويند اين تصميم اخير مسكو واكنشي تازه به مجازات‌هايي است كه اتحاديه اروپا به دليل بحران اوكراين عليه روسيه وضع كرده است. اقدام مسكو با انتقاد اروپا روبه‌رو شده است. «فرانك والتر اشتاين‌ماير» وزير خارجه آلمان در جريان سفر به اوكراين در واكنش به انتشار فهرستي تحريمي متشكل از 89 مقام اروپايي گفت: « من فكر مي‌كنم ممنوعيت سفر كه روسيه اعمال كرده است تصميم هوشمندانه‌اي نبوده است. »
 وزير خارجه آلمان افزود: ‌«ممنوعيت سفر تاثير مثبتي براي تنش‌زدايي از بحران زدايي
در اروپا  نخواهد   داشت.»
نخست‌وزير و وزيرخارجه بلژيك نيز ضمن انتقاد به روسيه، از مسكو خواست فهرست را پس بگيرد و ممنوعيت سفر براي نام‌هاي موجود در آن را لغو كند.
يادآوري مي‌شود اتحاديه اروپا در پي اقدام روسيه به الحاق شبه جزيره كريمه به خاك خود و حمايت مسكو از جدايي‌طلبان شرق اوكراين، چند دور تحريم عليه روسيه به اجرا گذاشت كه ممنوعيت ورود شماري از دست‌اندركاران ارشد اين كشور به خاك اروپا نيز از آن جمله‌اند.
بعد از آن روسيه با لغو واردات مواد غذايي از اروپا و امريكا اميدوار بود طرف‌هاي غربي از تحريم روسيه عقب‌نشيني كنند اما با آغاز سال 2015 با راي قاطع همه وزيران ۲۸ كشور عضو اتحاديه اروپا تحريم‌هاي اين اتحاديه عليه مقامات روسيه و شورشيان جدايي‌طلب حامي مسكو براي شش ماه ديگر تمديد شد. تحريم‌هاي اتحاديه اروپا عليه روسيه كه با كاهش شديد بهاي نفت هم همسو شده ضربات سختي به اقتصاد اين كشور وارد كرده است.
اما همزمان آلمان و فرانسه مي‌گويند نبايد درهاي مذاكره را به روي روسيه بست. در جديدترين تحول نيز رييس‌جمهوري فرانسه و صدراعظم آلمان طي تماسي تلفني با رييس‌جمهوري روسيه درباره توافقنامه مينسك در مورد بحران اوكراين رايزني كرده‌اند. اروپايي‌ها روسيه را متهم به نقض اين توافق   مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون