• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۹ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3257 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۰ خرداد

محمد ايراني در گفت‌وگو با « اعتماد»:

تاكيد انصارالله بر مذاكره است

محمد ايراني سفير سابق ايران در خاورميانه كه مسائل منطقه را همواره به دقت مورد تحليل و ارزيابي قرار مي‌دهد، درباره گمانه‌زني‌هاي صورت‌گرفته درباره توافق احتمالي انصارالله و ائتلاف عربي، در گفت‌وگو با «اعتماد» مي‌گويد:
 
  روز گذشته روزنامه شرق‌الاوسط از طرحي رونمايي كرد كه عمان براي حل بحران در يمن ارايه داده است، نظر شما در خصوص اين طرح چيست؟
مبناي انتشار اين طرح از نگاه خوشبينانه‌اي است كه از مذاكرات نمايندگان انصارالله با مقامات عماني كه در اين كشور برگزار شده، برگرفته است. راهكار برون‌رفت براي پايان بحران يمن همواره اين بوده است كه انصارالله با مخالفان دور هم بنشينند تا به يك چارچوبي دست يابند. اما طرحي كه از سوي شرق‌الاوسط مطرح شده است به نظر نمي‌رسد خيلي دقيق باشد. دولت عمان اين طرح را به صورت رسمي تاييد نكرده است و با مشاهده اين بندها مي‌بينيد كه بيشتر از اينكه خواسته‌هاي انصارالله مد نظر قرار گرفته باشد، تاكيد بر بندهاي قطعنامه‌اي دارد كه از سوي شوراي امنيت صادر شده است. البته ما مشاهده مي‌كنيم كه يك هوشياري نزد انصارالله وجود دارد و آنها احساس مي‌كنند كه بايد شرايط بين‌المللي را به نفع خود حفظ كنند. شما وقتي صحبت‌هاي نمايندگان انصارالله را مي‌شنويد اساس و مبناي قطعنامه شوراي امنيت را مي‌پذيرند، ولي اينكه بخواهند عقب‌نشيني كنند و تمام دستاوردها و مواضعي را كه به دست آورده‌اند تحويل منصور هادي دهند و در نهايت تنها به اجازه تحرك در خاك يمن يا عدم تحت تعقيب قرار گرفتن بسنده كنند، تا حدودي بعيد است.
  روز گذشته همچنين خبري منتشر شد كه انصارالله سفارت عربستان در يمن را تصرف كرده است، آيا اين موضوع را مي‌توان در چارچوب اين طرح مورد بررسي قرار داد؟
بالاخره در جنگي كه بخش عمده‌اي از آن را تصرف سرزميني دنبال مي‌كند اين نوع اتفاقات رخ مي‌دهد. حتي اگر بحث پيشنهاد عمان نيز درست باشد عملكرد انصارالله چنين چيزي را در تحولات ميداني نشان نمي‌دهد. بندهاي توافقنامه‌اي كه تاكيد مي‌كند منصور هادي بايد مورد پذيرش انصارالله قرار بگيرد، نمي‌تواند چندان مورد موافقت قرار بگيرد. شواهد نيز حاكي از آن است كه موضع انصارالله نسبت به اين موضوع شايد تند‌تر هم شده باشد. با اين وجود همواره انصارالله تاكيد كرده است كه راه‌حلي جز مذاكرات سياسي وجود ندارد.
  به نظر شما منصور هادي مي‌تواند مجدد به يمن براي به دست گرفتن قدرت بازگردد؟
در گفت‌وگويي كه علي عبدالله صالح با الميادين داشت اين مساله را به‌شدت رد كرد و اين موضوع را بعيد دانست. با اين وجود به نظر مي‌رسد بايد يك فردي به عنوان جايگزين براي منصور هادي تعيين شود تا بتواند تبديل به يك راه‌حلي ميانه و جايگزين براي بحران يمن باشد.
  شخص عبدالله صالح چطور، طبق اين طرح علي عبدالله صالح هيچ جايگاهي در آينده يمن نخواهد داشت، آيا اينچنين خواهد شد؟
عبدالله صالح خودش هم بارها اشاره كرده است كه تمايلي ندارد نه خود و نه خانواده‌اش سمتي در يمن داشته باشد. اين صحبت صالح مي‌تواند نشان دهد كه مبارزات كنوني‌اش در يمن براي كسب پست و مقام نيست اما به نظر مي‌رسد اين اقدام تاكتيكي است. ولي نبايد اين را فراموش كرد كه صالح در يمن طرفداراني دارد و عملا در يمن به عنوان يك قدرت در سايه به حساب مي‌آيد.
  در بخش ديگري از طرح آمده است كه يمن به جاي شش اقليم به دو اقليم تقسيم مي‌شود. اين اقدام به چه منظور است؟
بحث تقسيم يمن به دو منطقه شمالي و جنوبي كه مطرح است موضوع جديدي نيست، ممكن است در يمن گروهي خاص باشند كه چنين چيزي را بخواهند اما در اكثريت قرار ندارند. به طور مثال در جنوب يمن گروهي به نام حراك حضور دارند كه آنها نيز به دو دسته تقسيم مي‌شوند؛ يك دسته كه با عربستان همكاري مي‌كنند و يك دسته بي‌طرف هستند كه حتي در دوره‌اي با انصارالله نيز همكاري داشته‌اند. اما اين گروه يك چهره ملي به حساب مي‌آيد كه حتي بخشي كه با عربستان مواضع نزديك‌تري دارد نيز تمايلي براي جدايي ندارد. بنابراين بايد چارچوب بر مبناي اقليم قرار گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون