• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5148 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲۳ بهمن

مروري بر اسامي نامزدهاي سيمرغ و حواشي حذف مهم‌ترين جايزه جشنواره فيلم فجر

جشنواره فيلم فجر در چهل سالگي

تينا جلالي

 

شامگاه پنجشنبه جشنواره فيلم فجر لحظات ملتهب و پرحاشيه‌اي را پشت سر گذاشت. سيمرغ فيلم مردمي چند روزي بود كه به دليل ابهامات موجود با اعتراض فيلمسازان مختلف بخش مسابقه مواجه شده بود و سازندگان آثار از نحوه شمارش آرا و عدم دسترسي به منابع و كنترل لازم گلايه داشتند. در پي به وجود آمدن اين انتقادات محمد خزاعي، رييس سازمان سينمايي از دبير جشنواره خواسته بود كه در زمينه اخذ آراي مردمي اين دوره جشنواره، شفاف‌سازي صورت بگيرد. 
همزمان با دقايق پاياني نمايش فيلم‌ها در برج ميلاد، درحالي كه رسانه‌ها مشغول تنظيم جدول شمارش آراي مردمي فيلم‌هاي فجر بودند و با تيترهاي مختلف به استقبال سيمرغ مردمي براي فيلم «ملاقات خصوصي» مي‌رفتند ناگهان مسعود نقاش‌زاده، دبير جشنواره اعلام كرد جايزه سيمرغ مردمي كه سال‌هاست به بهترين فيلم از نگاه تماشاگران اهدا مي‌شود به دليل پاره‌اي ابهامات حذف شده است. او گفت: «به دليل پاره‌اي اشكالات و ازجمله اشكال فني در ارسال پيامك كه باعث شده بعضي مخاطبان دريافت نكنند و نيز قطعي و اختلال اينترنت در بعضي سينماها، نتايج نظرسنجي مردمي براي ستاد جشنواره اطمينان‌بخش نيست.» حذف سيمرغ مردمي همانا و خيل انتقادات به عملكرد مسوولان اين دوره جشنواره همانا. در اين ميان امير بنان، تهيه‌كننده فيلم «ملاقات خصوصي» در اعتراض به حذف سيمرغ مردمي با انتشار نامه‌اي به دبير جشنواره فجر اثر خود را از داوري در اين رويداد خارج كرد و با بيان اينكه يك فاجعه بزرگ براي جشنواره فيلم فجر در حال رقم خوردن است، تاكيد كرده كه حتما بايد دبيرخانه توضيح شفافي در اين خصوص ارايه دهد كه دليل حذف آراي مردمي جشنواره امسال چه بوده است. البته ناگفته نماند كه عده‌اي هم بودند كه تصميم دبير جشنواره را ستودند و از آن به عنوان حركت انقلابي ياد كردند. 
ولي آنچه اهميت دارد اينكه حذف مهم‌ترين سيمرغ و جايزه كه از طرف مردم به سينماگران اهدا مي‌شد دقيقه نود، آن هم براي جشنواره‌اي با اعتبار چهل ساله بار ديگر ثابت كرد كه اين رويداد چه بحران بزرگي در چهل سالگي دارد و از چه بي‌برنامگي و كج‌سليقگي رنج مي‌برد و اين سوال را در ذهن به وجود آورد كه چرا متوليان سينما هر ساله به هر دليلي سعي دارند از اهميت و شأن اين رويداد بكاهند؟ چرا به جاي ارزش دادن به سيمرغ و جوايز فجر و خود جشنواره فيلم فجر، بر طبل بي‌‌اعتباري آن مي‌كوبند و فيلمسازان را نسبت به آن بدبين و بي‌انگيزه مي‌كنند؟  در نظر بگيريد تمام اين انتقادات و تصميمات شتاب‌زده دبير و اظهارات جنجالي در حالي مطرح شد كه علي سرتيپي دوهفته مانده به آغاز جشنواره (24دي) از اين وضعيت بلبشو در سال‌هاي اخير انتقاد كرده و هشدار لازم را داده بود: «در پروسه راي‌گيري براي بهترين فيلم تماشاگران جشنواره فجر مشكلاتي وجود دارد كه متاسفانه در سال‌هاي قبل هم رخ مي‌داد از جمله اينكه صاحبان فيلم‌ها با هزينه ۲۰۰ تا ۳۰۰ ميليون تومان و با خريد بليت آراي فيلم‌هاي خود را بالا مي‌بردند و اين معضلي است كه بايد برطرف شود تا كساني كه راي مي‌دهند هم خودشان بليت خريده باشند و هم در سالن سينما حضور داشته باشند و فيلم را ببينند.» حالا پرسش اينجاست كه چرا ظرف دو هفته از اين هشدار كه تا آغاز جشنواره باقي مانده بود هيچ اقدام جدي در اين خصوص صورت نگرفت و چرا با يك برنامه‌ريزي درست مسوولان نتوانستند از اين جايزه مهم صيانت كنند؟ و اساسا چرا به استقبال حذف صورت مساله به جاي حل مساله مي‌روند؟  اما حواشي پنجشنبه شب فقط به حذف سيمرغ مردمي از جشنواره خلاصه نمي‌شد. دقايق پاياني پنجشنبه شب فهرست عجيب و غريب نامزدهاي چهلمين دوره جشنواره فيلم فجر هم منتشر شد و براي اهالي رسانه و سينماگران كه هنوز در تعجب تصميم مسوولان براي حذف سيمرغ مردمي بودند اعلام نام كانديدا دوباره حاشيه‌ساز شد و علامت سوال‌هاي ديگري را به وجود آورد مبني بر اينكه چطور سريال موقعيت مهدي به كارگرداني هادي حجازي‌فر كه در بين فيلم‌هاي اين دوره از جشنواره بوده و كيفيت ضعيفي داشته، توانسته در 14 بخش در صدر نامزد‌هاي سيمرغ باشد و ركورددار شود؟ يا اينكه چطور فيلم دسته دختران به كارگرداني منير قيدي با وجود انتقادات بالا به كيفيت و ساختارش نظر هيات داوران را به خود جلب كرده است؟ و پرسش‌هايي از اين دست كه جشنواره فيلم فجر را بيشتر به محل اختلاف سينماگران و فضاي دوقطبي تبديل مي‌كند تا محلي براي دوستي و آشنايي بيشتر با سينما و دغدغه‌هاي‌شان.

يك ساعت پيش از اعلام نتايج اسامي برندگان سيمرغ‌ها،  توسط يك  سايت  لو   رفت
همچنين به  بي برنامگي و بي‌كفايتي  مسوولان جشنواره امسال اين نكته را هم مي توان اضافه كرد كه در اتفاقي نادر فهرست برگزيدگان و برندگان سيمرغ يك ساعت قبل از شروع اختتاميه  توسط يك سايت سينمايي منتشرشد و لو رفت و بين خبرنگاران و اهالي رسانه دست به دست مي‌شد. اما از فيلم‌هايي كه در اين دوره جشنواره در بخش‌هاي مختلف نامزد دريافت سيمرغ بودند فيلم «شهرك» به كارگرداني علي حضرتي و تهيه‌كنندگي علي سرتيپي بود كه در سه رشته بهترين تدوين «ژيلا ايپكچي»، بهترين فيلمبرداري «عليرضا برازنده» و بهترين جلوه‌هاي ويژه ميداني «آرش آقابيگ» كانديداي كسب سيمرغ شد. همچنين فيلم‌هاي علفزار، برف آخر، نگهبان شب، خائن‌كشي از ديگر فيلم‌هاي منتخب جشنواره  امسال بودند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون