ايرانيها ۱۰۵ ميليون تومان براي استيكرهاي تلگرام پول دادند
گروه اقتصادي| بستههاي استيكري تلگرام در بزرگترين اپماركت ايران حداقل ۱۰۵ ميليون تومان به فروش رسيد. به گزارش تسنيم، پيامرسانهاي موبايلي از نيمه دوم سال گذشته شيب منفي در درآمد اپراتورهاي موبايل كشور انداختند و نهايتا در ايام نوروز 94 پيامكهاي ارسال در شبكه موبايل را ضربه فني كردند. همراه اوليها در نوروز امسال بيش از ١٠ميليارد و٧٠٠ ميليون و ايرانسليها نيز هشت ميليارد و ٦٤٠ ميليون و ٨٣٦ هزار و ٨٥ پيامك رد و بدل كردند؛ در حالي كه سال گذشته (93) مشتركان ايرانسل ١٦ميليارد و همراهاول 5/11 ميليارد پيامك زده بودند. پيامرسانها نه تنها گريبان اپراتورهاي همراه كشور ما بلكه جلوي تنفس تمامي شركتهاي موبايلي دنيا را گرفتهاند اما تنها تفاوتمان در اين است كه اپراتورهاي ديگر زودتر از ما به فكر چاره افتادند. راهكار اغلب اپراتورها اين است كه پيامرسان مستقلي توسعه دهند تا علاوه بر امكان نظارت بر مشتركان، زمينه درآمدزايي نيز داشته باشند. اين خلأ در راستاي كار اپراتورهاي ايران مشاهده ميشود هرچند كه مدتي است روي به اين سمت آوردهاند اما با توجه به اطلاعرساني ضعيف، استقبالي از برنامههاي آنها نيست. وايبر از جمله پيامرسانهاي محبوب ايراني است كه شايد به دليل اختلالاتي كه براي آن ايجاد شد و عدهاي اين موضوع را به كاهش درآمد اپراتورها ربط دادند، اين روزها ديگر مورد علاقه خيل عظيم طرفداران سابق نيست و مخاطبان آن به سمت شبكههاي ديگري كشانده شدهاند. ديدگاه آماري گوياي اين است كه از ماههاي پاياني سال گذشته ميزان استفاده از پيامرسان تلگرام رشد قابل توجهي داشته و روزانه بر رنج مخاطبان ايراني آن افزوده ميشود. محيط گرافيكي ساده با امكاناتي نظير ارسال پيامهاي متني، صوتي و تصويري در كنار استيكرهاي جذاب و قابل توليد توسط مخاطبان از جمله امكاناتي است كه تلگرام را محبوب دل ايرانيها كرده و بيشترين ميزان بازديد از سايت آن مختص آيپيهاي ايران است. ساختار امن و بستر ارتباطي رمزگذاري شده تلگرام كمي قابل اعتمادتر از ديگر پيامرسانهاست؛ به گونهاي كه ميشود اتاق مخفي را در لايه تماس برقرار و بعد از اتمام مكالمه از بين برد. امكان خلق استيكر براي اين پيامرسان از جمله امكاناتي به حساب ميآيد كه اغلب مخاطبان به دنبال آن هستند و جالبتر اينكه همين امكان موجب اشتغالزايي يا به عبارتي «درآمدزايي» در كشور شده است. برخي بستهها با توجه به نظر توسعهدهندگان به صورت رايگان در ماركتهاي ايراني عرضه شده اما برخي داراي قيمت هستند به اين نحو كه بيش از دانلود برنامه بايد از حساب خود پولي را به ماركت مورد نظر بپردازيد تا امكان دانلود را داشته باشيد. بالاترين نرخ بسته استيكري تلگرام در بزرگترين اپماركت ايراني چهار هزار و 720 تومان است و عنوان استيكرهاي مختص ماه مبارك رمضان را دارد. بيشترين فروش بسته استيكرهاي تلگرام مربوط به برنامه تلگرام پلاس بوده كه با توجه به ميزان نصب چيزي حدود 94 ميليون و 400 هزار تومان تاكنون فروش داشته است. نكته ديگر اين است كه ميزان نصب شدهها براساس ضريب دقت (اعداد گرد شده) نمايش داده ميشود و محاسباتي كه انجام شده براي حداقل ميزان نصب برنامهها (حدودا 30 هزار) بوده است. نگاهي كلي به برنامههاي استيكرساز تلگرام در كافه بازار نشان ميدهد كه اين ماركت از محل فروش برنامههاي مرتبط با اين موضوع توانسته حداقل به 105 ميليون تومان (30 درصد سهم خود ماركت و 70 درصد سهم توسعهدهنده) دست يابد. وقتي اين برنامه با چنين استقبالي مواجه شده كه ميتواند تنها براي ايام ماه رمضان (برنامه استيكرهاي مختص اين ماه)، 94 ميليون تومان استيكر بفروشد، اپراتورها بايد به فكر جذابسازي هر چه بيشتر خود باشند زيرا با محدودسازي و ايجاد اختلال براي برنامهها نميتوان به جايي رسيد و راههاي جايگزين بسيار است.