• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5391 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۱۲ دي

ماجراي بازداشت فوتباليست‌ها در پارتي‌هاي شبانه

هدف ادب كردن بازيكنان است؟

علي ولي‌اللهي

 

زماني تيترهايي نظير «بازداشت بازيكنان فوتبال در مهماني» بخش مهمي از رسانه‌ها را به خود اشغال مي‌كرد. در دهه‌هاي هفتاد و هشتاد اسامي زيادي از بازيكنان فوتبال به گوش مي‌رسيد كه در «پارتي» 
-كه آن زمان كلمه تازه‌واردي به فرهنگ ايران بود- بازداشت شده‌اند. 
در آن مقطع به خاطر فضاي نسبتا بسته اين دست اخبار به عنوان اخبار جنجالي دهان به دهان مي‌‌گشت و همه با كنجكاوي تلاش مي‌كردند بفهمند آن بازيكن چه كسي است يا كيفيت آن مهماني دقيقا به چه شكل بوده. تعداد زيادي از بازيكنان هم در آن سال‌ها به خاطر حضور در چنين محافلي خانه‌نشين شدند و كم‌كم از صحنه فوتبال كنار رفتند. آنچه به عنوان منشور اخلاقي در برهه‌اي فوتبال ايران را تحت تاثير قرار داد و لقب «منشوري» روي برخي بازيكنان و مربيان گذاشت حاصل همان دوره است. 
با تغيير سبك زندگي در دهه 90 از غلظت اين اخبار هم كاسته شد. در آن مقطع خيلي كمتر به گوش مي‌رسيد كه فلان بازيكن يا بازيگر در مهماني دستگير شده. به همين دليل اين دست تيترها از «جنجالي» به «زرد» تغيير كاربري پيدا كرد. در واقع مي‌توان گفت با فراگير شدن شبكه‌هاي اجتماعي حساسيت‌ها از روي برخي مسائل برداشته شد.  
با اين وجود تقريبا در يك هفته گذشته دو خبر مشابه از دستگيري بازيكنان فوتبال در مهماني‌هاي شبانه در رسانه‌ها به سبك رسانه‌هاي دهه هفتاد منتشر شد. ابتدا خبر دستگيري يكي از بازيكنان مس رفسنجان آمد. خبرگزاري‌هاي تسنيم و ايرنا نوشتند: «يكي از بازيكنان شناخته‌شده فوتبال كشور كه هم‌اكنون در يكي از تيم‌هاي شهرستاني بازي مي‌كند، شامگاه سه‌شنبه ۲۹ آذر ماه در يك پارتي شبانه مختلط دستگير شده و اين بازيكن، قبل از اين نيز به دلايل متعدد در كميته انضباطي به جريمه مالي و محروميت محكوم شده است.» رسانه‌ها او را ح.ل ناميدند. روز گذشته نيز خبر دستگيري چند بازيكن سابق و فعلي يكي از تيم‌هاي مطرح تهراني رسانه‌اي شد. در ساعات بعد برخي رسانه‌ها در فضاي مجازي گفتند اين بازيكنان مربوط به تيم آبي‌پوش پايتخت بوده‌اند. تسنيم در اين رابطه نوشت: «تعدادي از بازيكنان فعلي و سابق يكي از تيم‌هاي فوتبال مطرح تهراني، شب گذشته در يك پارتي مختلط در شهر دماوند با حكم قضايي بازداشت شدند. برخي از اين بازيكنان در حالت غيرعادي ناشي از مصرف مشروبات الكلي بودند. اين افراد با شكايت همسايه‌ها و توسط نيروي انتظامي دستگير شدند.»
اينكه چرا در فضاي فعلي دوباره شرايط به اين سمت حركت كرده، تعجب‌برانگيز است. از اين منظر كه همه مي‌دانند مهماني‌ها چيزي نيست كه بعد از چند سال توقف از سر گرفته شده باشند و به تبع آن بازداشت‌ها مجددا آغاز شده باشند. آنچه باعث تعجب‌برانگيز شدن ماجرا شده اين است كه اسامي بازداشتي‌ها در مهماني‌ها حول‌وحوش اسامي خاصي مي‌گردد كه در سه ماه گذشته مواضع انتقادي گرفته بودند، ازجمله در مساله بازداشت بازيكن مس رفسنجان نام حامد لك به گوش رسيد اما ساعاتي بعد حضور اين بازيكن در تمرينات مس باعث شد فرضيه بازداشت او تكذيب شود، اما نيمكت‌نشيني حامد لك گلر اصلي مس رفسنجان در دو بازي اخير تيمش با وجود آمادگي كامل شايعه‌ها درباره او را دوباره تقويت كرد.
اين مساله در مورد برخي بازيكنان استقلال هم تكرار شد. در روزهاي قبل و مخصوصا بعد از دربي پايتخت بسياري از رسانه‌هاي اصولگرا به برخي بازيكنان استقلال بابت خوشحالي نكردن بعد از گلزني و گرفتن ژست‌هاي نمادين حمله كرده بودند. بعد از انتشار خبر بازداشت نيز برخي رسانه‌ها نوشتند «بازيكني كه مي‌گفت در شرايط فعلي فوتبال اولويت مردم نيست و ما عزاداريم در پارتي دستگير شد» اين خبر ساعاتي بعد از روي رسانه‌ها حذف شد. همين جملات را اما خبرگزاري تسنيم به شكل ديگري نوشت. اين خبرگزاري در توضيح خبر دستگيري‌ها نوشت: «گفتني است بعضي از اين افراد بازداشت‌ شده در روزهاي گذشته در مصاحبه‌هاي خود ادعا مي‌كردند كه به دليل حوادث اخير و در راستاي همدردي با مردم، انگيزه‌اي براي مسابقات و حتي صحبت كردن درخصوص فوتبال را ندارند!»
اينكه آيا ارتباط مشخصي بين بازداشت‌ها و رفتار منتقدانه بازيكنان وجود دارد مشخص نيست اما نوع انتشار اخبار، شايعات و واكنش كاربران شبكه‌هاي اجتماعي به انتشار خبر دستگيري اين افراد در مهماني‌ها با آنچه رسانه‌ها حالت‌هاي «غيرعادي» مي‌خوانند، نشان مي‌دهد برخي از هواداران دنبال چنين ارتباطي مي‌گردند. در اين ميان برخي كاربران نزديك به طيف اصولگراي شبكه‌هاي اجتماعي هم مدعي شده‌اند كه چنين دستگيري‌هايي نشان مي‌دهد دوران مماشات با سلبريتي‌ها به پايان رسيده و ديگر قرار نيست مثل گذشته مقامات انتظامي و قضايي چشم‌شان را روي برخي كارهاي چهره‌هاي سرشناس ببندند. عده‌اي هم اين فرآيند را در راستاي اتفاقي كه براي خانواده علي دايي رقم خورد دسته‌بندي مي‌كنند. همان اتفاقي كه باعث شد آمنه سادات ذبيح‌پور خبرنگار صداوسيما در موردش توييت بزند: «دوران بزن در رو تمام شده.»
ناگفته نماند در آخرين ساعات اداري روز گذشته خبر رسيد بازيكنان دستگير شده آزاد شده‌اند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون