• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5456 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۱۹ فروردين

پيشكسوت پرسپوليس در گفت‌وگو با «اعتماد»:

استقلال مدعي اصلي قهرماني است!

پورعلي‌گنجي ناراحت نشود، پروين هم به من گفت رفتي قاطي باقالي‌ها!

روزبه دلاور 

تيم فوتبال پرسپوليس در يك بازي جذاب و پرگل در مقابل ملوان با نتيجه سه بر صفر به برتري رسيد تا همچنان ضلعي از مثلث مدعيان قهرماني در رقابت‌هاي ليگ برتر باشد. شاگردان گلمحمدي در همان نيمه اول با دو گل از ملوان پيش افتادند و در نيمه دوم بيشتر به ‌اداره بازي پرداختند و با يك گل ديگر در دقايق پاياني به برتري خود قاطعيت بخشيدند. از ديگر نكات قابل توجه اين بازي، عملكرد خوب ملوان بود. قوهاي سپيد در حضور طرفداران پرشور پرسپوليس بازي رو به جلويي را به نمايش گذاشتند. شاگردان مازيار زارع با اينكه همچنان شرايط پايداري در انتهاي جدول ندارند بازي تدافعي يا تاخيري در دستور كارشان نبود و همين تفكر هم باعث شد هواداران يك بازي جذاب را تماشا كنند.

براي بررسي نكات فني اين بازي با مرتضي فنوني‌زاده يكي از پيشكسوتان پرسپوليس تماس گرفتيم. فنوني‌زاده كه زماني منتقد سرسخت يحيي گلمحمدي بود حالا كمي از موضعش كوتاه آمده و معتقد است اگر يحيي در تفكرات هجومي خود تغييراتي ايجاد كند، مي‌تواند در پرسپوليس موفق شود‌. در ادامه گفت‌وگوي «اعتماد» با مدافع پيشكسوت ملي‌پوش سرخ‌ها را مي‌خوانيد.

   نظر شما در خصوص عملكرد فني بازي پرسپوليس و ملوان چيست؟
بايد توجه داشت كه ملوان آمده بود تا مقابل پرسپوليس فوتبال بازي كند. اگر آنها با سيستم كي‌روش بازي مي‌كردند، مطمئن باشيد يا بازي مساوي مي‌شد يا با اختلاف يك گل بازي را مي‌باختند. تيم خوب آقاي زارع آمده بود تا فوتبال بازي كند. اگر يادتان باشد ملوان در دهه‌هاي شصت و هفتاد دفاعي كار مي‌كرد و هميشه هم در تهران و هم در انزلي پرسپوليس را اذيت مي‌كرد! درباره اين بازي هم فكر مي‌كنم يكي از بازي‌هاي خوب پرسپوليس در ۴، ۵ هفته اخير بود. گل‌هاي زيبا و تاكتيكي به ثمر رسيد. اينها برمي‌گردد به بازي باز ملوان. باز هم كار زارع را تحسين مي‌كنم. آنها با اينكه در خطر سقوط قرار دارند مردانه جنگيدند و دفاعي كار نكردند‌ . در حالت كلي پرسپوليس ۶۰ بود و ملوان ۴۰ .

  عملكرد فني پرسپوليس در اين بازي را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟
فكر مي‌كنم پرسپوليس چهار-چهار-دو و گاهي هم چهار-يك-چهار-يك بازي كرد. گلمحمدي ديگر از دو هافبك دفاعي استفاده نكرد و با بازي دادن سروش كنار سرلك به دنبال ارايه فوتبال هجومي بود. البته وقتي پرسپوليس جلو افتاد باز هم اسدبيگي را به زمين فرستاد، اما مهم ارنج اوليه است كه بايد سيستم پرسپوليس هجومي‌تر باشد. عاقلانه است كه پرسپوليس در شهرستان‌ها با دو هافبك دفاعي بازي كند، اما در زماني كه ميزبان است بايد صد درصد هجومي كار كند و در اين بازي هم همين كار را كرده بود. در كل بازي با ملوان براي پرسپوليس عالي بود.

  در تحليل ‌خود اشاره كرديد كه بازي رو به جلوي ملوان كمك كرد پرسپوليس به برتري برسد. پرسپوليس در بازي مقابل تيم‌هايي كه اصطلاحا بسته بازي مي‌كنند چطور بايد به قفل دروازه‌شان برسد؟
بايد در شرايط تمرين باشند و كار كنند. تا قبل از بازي ۱۰ جلسه تمرين مي‌كنند و بايد آنجا نقاط ضعف را پوشش دهند. در بازي پرسپوليس با هوادار ديديد كه اين تيم با يك سيستم دفاعي وارد شد و در نهايت زهرش را ريخت. از نظر من بچه‌هاي پرسپوليس در اين مواقع فقط بازي مستقيم انجام مي‌دهند و رقيبان هم با بستن عمق و اضافه كردن هافبك و مدافع سرزن راه را مي‌بندند. بايد در اين‌ جور مواقع يا از كناره‌هاي زمين توپ‌هاي تند و تيز ارسال كرد يا از پشت محوطه جريمه حريفان به شوت‌زني پرداخت. امسال هرتيمي مقابل پرسپوليس دفاعي كار كرد اين تيم را با مشكل مواجه كرد. اين تيم‌ها مي‌دانستند مقابل پرسپوليس باز كار كنند تنبيه خواهند شد. البته حسن بازي در مقابل تيم‌هاي ته جدولي اين است كه انتحاري بازي مي‌كنند و هجومي بازي كردن اين تيم‌ها براي پرسپوليس خوب است.
  درباره عملكرد بعضي از بازيكنان صحبت كنيم. سعيد صادقي و پريرا جزو‌ گلزنان بازي با ملوان بودند‌ .
صادقي كه يك بازيكن شناخته شده است . او در سه، چهار سال اخير يكي از بهترين پاسورهاي ليگ بوده است. مصدوميت‌ صادقي باعث شد كمي از شرايط آرماني دور باشد، اما ديديد كه كارش را مقابل ملوان به خوبي انجام‌ داد. اما پريرا با مبلغ سنگيني پرسپوليسي شد و از نظر من ارزشش را ندارد. او يك شوت زد كه اگر گلر ملوان شيرجه نمي‌زد راحت مي‌توانست توپ را بگيرد هر چند اين گلش هم حرف و حديث داشت. پريرا در سه، چهار بازي كه انجام‌ داده براي پرسپوليس كار خاصي نكرد.
  برخي مي‌گفتند به نظر مي‌رسيد توپ كامل از خط رد شده بود.
فوتبال ما كهvar ندارد چه برسد به آن سيستمي كه توپ از خط رد مي‌شود. ساعت داور زنگ مي‌خورد. از اين خبرها توي فوتبال ‌ما نيست! داورها بايد در همان‌ نگاه اول تشخيص دهند. بقيه گل‌ها سالم بود حالا براي پريرا ترديد وجود دارد كه چندان هم مهم نيست، چون اگر اين ‌گل را هم حساب نمي‌كردند باز هم پرسپوليس دو بر هيچ برنده مي‌شد.
  يكي ديگر از بازيكناني كه به نظر مي‌رسد در پرسپوليس دوباره اوج گرفته مهدي ترابي است. نظر شما درباره عملكرد اين بازيكن چيست؟
يك بازي كه ملاك نيست. او بايد در مقابل استقلال خودش را نشان دهد و بعد بگوييد ترابي به دوران اوج برگشته! افت محسوس او مقابل تيم‌هاي استقلال و سپاهان و تراكتور بود . جلوي تيم‌هاي رده پاييني من هم مي‌توانم خوب بازي كنم! مقابل مس رفسنجان يك‌بار ديگر بازي را ببينيد آيا او خوب كار كرد؟ هر بازيكني كه پنج بازي خوب باشد، مي‌شود گفت شرايطش خوب شده است نه كه يك بازي خوب باشد و چهار تا بازي بد. كمال و سرلك و گولسياني و حتي نعمتي هميشه خوب كار مي‌كنند، اما مثلا اسماعيلي‌فر روز بد و خوب زياد دارد. عمري هم خوب است و اميري هميشه متوسط رو به بالا كار مي‌كند او هيچ‌وقت روز بد نداشته است.
  درباره وحيد اميري صحبت كرديد، انتقاداتي از جانب رحيم يوسفي نسبت به عملكرد او شده بود . انتقادات همبازي سابق خود نسبت به اميري را قبول داشتيد؟
خود آقا رحيم تا ۳۵ سالگي بازي مي‌كرد و باز هم ‌پيشنهاد داشت. به خودش هم گفتم كاش يك بازيكن ديگر را مي‌گفتي! اميري چون تكنيكي است با تمرين كردن تا ۴۰ سالگي هم مي‌تواند بازي كند. يك بازي ديديد كه او دوبار متوالي اشتباه كند؟ آقاي يوسفي از دوستان قديمي من است و چون خودش خيلي دونده بود، اعتقادش اين بود كه چون وحيد دوندگي‌اش كم شده فوتبالش را كنار بگذارد، اما من مي‌گويم او و بيرانوند جزو سه، چهار بازيكن تاثيرگذار پرسپوليس هستند. گلمحمدي تمام خريدش يك طرف بيرانوند هم يك طرف!
  شما يك مدافع موفق در تيم ملي بوديد. صحبت‌هايي مطرح مي‌شود كه حق پورعلي‌گنجي بود به تيم ملي دعوت شود. نظر شما در اين باره چيست؟
تيم ملي ارث پدر كسي نيست! يك روز بازيكن دعوت مي‌شود و يك روز هم دعوت نمي‌شود. قلعه‌نويي مربي پارسال و امسال نيست. اينكه او رنگي نگاه مي‌كند قابل قبول نيست، چون قايدي را هم دعوت نكرده. مربي سليقه‌اي است و نظر قلعه‌نويي اين بوده. پورعلي‌گنجي بايد با صلابت كار كند تا باز هم دعوت شود و نبايد ناراحت شود. يك روزي پروين به من گفت مرتضي، الان رضا حسن‌زاده آمده و تو بايد بروي قاطي باقالي‌ها! و من هم گفتم چشم و نيمكت‌نشيني در تيم ملي هم براي من افتخار است. من هم قبلا جاي يكي ديگر را گرفته بودم، تيم ملي همين است. من هم جاي قلعه‌نويي بودم از زوج كنعاني و شجاع استفاده مي‌كردم.
  يكي از منتقدان يحيي بوديد و فصل رو به پايان است. نظر شما درباره نيمكت پرسپوليس در فصل بعد چيست؟
اگر انتقادي مي‌كنم به خاطر شرايط بازي است و دلم براي اين تيم مي‌سوزد. خيلي از مربيان آمدند و رفتند. فوتبال همين است. در محافل عمومي به من مي‌گويند چرا يحيي از دو هافبك دفاعي استفاده مي‌كند؟ پرسپوليس هميشه بايد رو به جلو بازي كند. درباره سوال شما هم‌، يحيي يك‌سال ديگر قرارداد دارد مگر من او را آوردم؟! او اگر تفكراتش در خط حمله را تغيير دهد و بيشتر از جوانان استفاده كند خوب است. مگر با استفاده از عمري ضرر كرد؟ نظرم اين است كه مثلا وقتي پرسپوليس جلوي ‌ملوان با دو گل جلو است خوب بود كه بازيكن جوان به زمين بفرستد.
  به عنوان سوال آخر، مدعيان قهرماني در اين فصل مشخص هستند. به نظرتان‌ كدام ‌تيم در نهايت قهرمان ‌مي‌شود؟‌
مدعي اصلي استقلال است كه ‌چراغ خاموش پيش مي‌رود. پرسپوليس هم ‌نوسان زياد داشته اما همچنان شانس‌ دارد و سپاهان هم‌ روي كاغذ بازي‌هاي آسان‌تري دارد و ‌مي‌تواند قهرمان شود.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون