اعلام نصفه و نيمه قيمت كارخانهاي جديد خودرو
گروه اقتصادي
چند روز پس از اعلام تصميم شوراي رقابت براي افزايش قيمت كارخانهاي خودرو و مسكوت ماندن قيمت جديد خودروها، بالاخره يك مقام مسوول در خودروسازيها، به اين موضوع واكنش نشان داد. اعلام نشدن قيمتهاي جديد كارخانهاي خودرو پس از مصوبه شوراي رقابت، چند روزي بود كه به كلاف عجيبي تبديل شده و وزارت صمت و شوراي رقابت همديگر را به «كم كاري»در اين زمينه متهم ميكردند. در واقع در يك هفته گذشته، سازمان يا نهاد خاصي قيمتهاي جديد را «گردن»نميگرفت و حالا هم كه مديرعامل سايپا پيشقدم شده و برخي قيمتها را به صورت نصفه و نيمه اعلام كرده و ميگويد که «قيمتهاي نهايي در وبسايت اين شركت اطلاعرساني ميشود.»
محمدعلي تيموري مديرعامل گروه خودروسازي سايپا در گفتوگويي تلويزيوني ميزان افزايش قيمت خودروهاي داخلي كه مورد تاييد شوراي رقابت است را اعلام كرد. براساس اعلام او محصولات پرتيراژ ايرانخودرو ۲۹ درصد و محصولات سايپا ميانگين ۱۷ تا ۱۸ درصد افزايش قيمت خواهند داشت. البته تيموري مدعي است، پيش از اين ميزان افزايش قيمتها بيش از ۴۰ درصد بود كه پس از دستور معاون اول رييسجمهوري اين قيمتها توسط سازمان حمايت پالايش و درصد افزايش قيمتها كمتر شد.
طبق اعلام او آخرين افزايش قيمتي كه بر روي محصولات ايرانخودرو و سايپا اعمال شده بود، مربوط به آذر ماه ۱۴۰۰ بود و در سال گذشته، هيچگونه افزايش قيمت كارخانهاي نداشتيم. خوشبختانه شوراي رقابت و سازمان حمايت از مصرفكنندگان (دو نهاد تصميمگير براي قيمتگذاري خودرو) از حدود چهار الي پنج ماه پيش از پايان سال، كار كارشناسي مفصل را انجام دادند. مبناي قيمتگذاري، گزارش شش ماهه اولِ حسابرسي دو گروه خودروسازي است كه توسط سازمان حسابرسي انجام شده و مبناي قيمتگذاري محصولات دو خودروساز قرار داده است.
تيموري گفت: ميانگين افزايش قيمتها براي خودروهاي شاهين حدود ۱۸ درصد و كوئيك اتوماتيك ۱۷ درصد در نظر گرفته شده است. در محصولات گروه صنعتي ايرانخودرو نيز خودروهايي نظير پارس، سمند، تارا و دنا افزايش ۲۹ درصدي قيمتها بهطور متوسط اعمال شده است.
او اضافه كرد: ليست قيمتهاي جديد در سايت دو خودروساز اعلام ميشود تا مصرف كنندگان و ثبتنامكنندگان خودروهاي داخلي از قيمتهاي جديد مطلع شوند و خودروسازان نيز بر اساس قيمتهاي جديد خودروها را تحويل دهند.
مديرعامل سايپا گفت: علاوه بر اين مبناي قيمتگذاري، روش دومي را هم شوراي رقابت اتخاذ كرد كه بر اساس معادل سه خودرو مشابه خارجي (به لحاظ كيفيت و سايز خودرو)، مقايسه قيمتي انجام داد تا مشخص شود قيمتگذاري كه قرار است انجام شود تا چه ميزان مطابق با قيمتهاي وارداتي است.
او افزود: آنچه كه مهم است اين است كه براساس گزارش حسابرسي و قيمتهاي سه خودروي خارجي و سطح كيفيت آنها در واقع كمتر از ۲۹ درصد افزايش قيمت صورت گرفته است. تمام خودروهاي داخلي كه شوراي رقابت آنها را رقابتي تشخيص داده است و زمينه رقابت براي آنها وجود دارد در حيطه قيمتگذاري قرار
گرفته است.
تيموري ادامه داد: بهطور مثال خودروي شاهين پيش از افزايش قيمتها ۳۰۴ ميليون تومان قيمت داشت كه اكنون اين افزايش قيمت ۱۸ درصدي به آن اضافه ميشود. ضمن اينكه ۴۰ ميليون تومان هم عوارض محاسبه ميشود، اما نكته اين است كه قيمت عوارضها افزايشي نداشته و تنها اين ۱۸ درصد به قيمت پايه خودرو اضافه ميشود. همچنان اين قيمت جديد نسبت به قيمت بازار آزاد كه در حدود ۶۰۰ ميليون تومان است تفاوت زيادي دارد.
او تصريح كرد: قيمتهاي اوليه كه شوراي رقابت اعلام كرده در حقيقت بيشتر از اينها و ميانگين بالاي ۴۰ درصد بود، اما پس از دستور معاون اول رييسجمهوري اين قيمتها مجدد مورد پالايش توسط سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليد كنندگان و شوراي رقابت قرار گرفت. در نهايت قيمتي مدنظر قرار گرفت كه بتوانيم افزايش توليد خوبي را در سال جاري محقق كنيم؛ چرا كه تمام نهادهاي توليد همچون فولاد، پتروشيمي و ارز افزايش داشت، اما طي اين يكسال و نيم اخير قيمت خودرو تغييري
نكرده بود.
تيموري اعلام كرد: خودروهايي كه پيش از سال در قالب طرح يكپارچه فروش خودروهاي داخلي عرضه شد و متقاضيان ثبت نام كردند بر اساس قيمتهاي جديد تحويل خواهد شد و اين مورد در قراردادها نيز ذكر شده است؛ بنابراين تمام كساني كه در اين طرح ثبت نام كردند خودروهاي به قيمتهاي مصوب فعلي خود را تحويل خواهند گرفت.