• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5458 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۱ فروردين

چرا ميوه و سبزي در ماه رمضان گران شد؟

ميوه‌هايي كه در ميدان مركزي ميوه و تره‌بار تهران عرضه مي‌شود با قيمت عمده فروشي است و مغازه‌داران طبق فاكتور مجازند ۳۰ درصد به قيمت‌ها اضافه و خرده فروشي كنند، اما خبرگزاري نزديك به دولت فارس در گزارشي عنوان كرده كه در نبود نظارت، قيمت‌ها گاهي تا ۱۰۰ درصد افزايش قيمت اعمال مي‌شود، همچنين به گفته اين خبرگزاري، بارش‌ها هم برداشت و حمل و نقل ميوه و سبزي از مزارع تا بازار را مختل كرده است.
 كشاورزان در زمان بارندگي و حتي چند روز پس از آن قادر به برداشت ميوه و سبزي نيستند و به همين دليل عرضه سبزي به بازار كاهش يافت به‌طوري كه در ميدان مركزي ميوه و تره‌بار تهران سبزي‌ها به صورت عرضه و تقاضايي تعيين نرخ مي‌شد كه همين مساله قيمت‌ها را افزايش داد.


 قيمت‌هاي جديد ميوه و سبزي در ميدان مركزي ميوه و تره بار
در نرخ‌هاي جديدي كه از سوي ميدان مركزي ميوه و تره‌بار تهران اعلام شده است، پرتقال تامسون شمال از ۱۰ هزار تا ۳۰ هزار تومان و پرتقال رسمي شمال از ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان قيمت خورده است؛ همچنين سيب لبناني زرد از ۲۵ تا ۵۰ هزار تومان و سيب لبناني قرمز از ۲۰ تا ۴۵ هزار تومان كشف قيمت شده است.
نكته ديگر در اين بازار، ورود زودهنگام هندوانه و ملون به بازار است كه در ماه رمضان خريدار بيشتري پيدا كرده است، به همين دليل به قيمت‌هاي بالاتري هم فروخته مي‌شود، در حال حاضر هندوانه خطي بيضي با قيمت كيلويي ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان و هندوانه خطي گرد از قيمت كيلويي ۱۴ تا ۱۷ هزار تومان به فروش مي‌رود.


 افزايش قيمت سبزي تحت تاثير رشد تقاضاي مصرف در ماه رمضان
درحال حاضر پياز نسبت به روز‌هاي گذشته كاهش قيمت داشته و در ميدان مركزي ميوه و تره‌بار تهران با قيمت ۱۰ هزار تا ۱۴ هزار تومان وجود دارد.
در ماه مبارك رمضان قيمت سبزي خوردن افزايش بيشتري يافته است، در بازار مركزي ميوه و تره‌بار تهران هر كيلو سبزي خوردن تا ۲۲ هزار تومان فروخته مي‌شود، اما در سطح شهر كيلويي ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان فروخته مي‌شود. نكته مهم خودنمايي ميوه‌هاي وارداتي در بازار است، در ميادين ميوه و تره‌بار، آناناس كارتني از ۹۰۰ تا يك ميليون و ۲۰۰ هزار تومان فروخته مي‌شود. موز اكوادور از ۶۰ تا ۶۹ هزار تومان و موز هندي از ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان به فروش مي‌رود.
ميوه‌هايي كه در ميدان مركزي ميوه و تره‌بار تهران عرضه مي‌شود به صورت عمده‌فروشي است و مغازه‌داران پس از خريد طبق فاكتور مجازند ۳۰ درصد به قيمت‌ها اضافه كرده و در سطح شهر بفروشند، اما عملا قيمت‌هاي سطح شهر برخي مواقع تا ۱۰۰ درصد افزايش مي‌يابد، بنابراين قيمت‌هايي كه در سطح مغازه‌هاي شهر عرضه مي‌شود بالاتر از اين قيمت‌ها است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون