• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5495 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۸ خرداد

بررسي دربي ۱۰۱ با پيشكسوت سرخابي‌ها:

هر تيمي كه بازيكنانش گردن‌كلفت‌تر باشند برنده دربي است!

هم طرفدار استقلال هستم هم پرسپوليس!

روزبه دلاور 

به گزارش «اعتماد»، چهارشنبه هفته جاري دربي سنتي پايتخت برگزار مي‌شود و دو تيم پرسپوليس و استقلال اين‌بار در فينال جام حذفي به مصاف يكديگر مي‌روند. پرسپوليس قهرمان ليگ براي دبل كردن در اين فصل انگيزه فراواني دارد و در طرف مقابل استقلالي‌ها نمي‌خواهند فصل را بدون جام به پايان برسانند. براي همين هم دربي صد و يكم اهميت فراواني براي هر دو تيم دارد. براي بررسي دربي روز چهارشنبه با سعيد عزيزيان گفت‌وگويي ترتيب داديم. عزيزيان به عنوان بازيكن و مربي سابقه كار كردن با هر دو تيم را دارد و از اين حيث يك استثنا در فوتبال ما محسوب مي‌شود! در ادامه چكيده‌اي از گفت‌وگوي خبرنگار «اعتماد» با پيشكسوت سرخابي‌ها را مي‌خوانيد.

    ‌براي شروع بگوييد، شما را پرسپوليسي معرفي كنيم يا استقلالي؟! 
به عنوان بازيكن ۴ سال در جوانان پرسپوليس بودم اما با بزرگسالان اين تيم تمرين مي‌كردم. بعد از سربازي به استقلال پيوستم و بعد دوباره پرسپوليسي شدم! سابقه حضور در كادرفني هر دو تيم را هم ‌دارم. در دوره قطبي و دوره اول حضور گل‌محمدي مربي گلرهاي اين تيم بودم و در حدود دو يا سه سال پيش هم مربي گلرهاي استقلال شدم و يك سال در آنجا كار كردم. يكي از دوستان به من گفتند يك استثنا هستي چون تا حالا سابقه نداشته فردي هم به عنوان مربي و هم بازيكن براي اين دو تيم كار كرده باشد‌. براي همين طرفدار جفت تيم‌ها هستم! براي من هر دو تيم مقدس هستند و اگر سعيد عزيزيان شدم به خاطر وجود اين دو تيم بود.
  ‌ درخصوص وضعيت پرسپوليس بگوييد. در اين فصل شرايط اين تيم را چطور ديديد؟
خوب بودند اما يك جاهايي دچار نواسان شدند. در سال جديد باز هم ‌شرايط خوبي را تجربه كردند و بعد از شكست در مقابل سپاهان يك‌دل شدند و همه تيم‌ها را بردند و توانستند قهرمان شوند.
  ‌وضعيت استقلال چطور بود؟
استقلال هم تيم ‌خوبي دارد و بازيكنان خوبي در اين تيم حضور دارند ‌اما مربي اين تيم از لحاظ اخلاقي حاشيه دارد. ساپينتو با كارهايي كه انجام مي‌دهد‌ مي‌خواهد به تيمش انگيزه دهد اما به تيم لطمه مي‌خورد.
  ‌فكر مي‌كنید شرايط كدام تيم در فينال بهتر است؟
دربي هميشه يك بازي مشكل است. اين بازي يك بازي درگيرانه است و بحث فني ندارد! بازيكنان هر تيمي كه گردن كلفت‌تر باشند برنده مي‌شوند.
  ‌شما هم دروازه‌بان بوديد و هم مربي دروازه‌بانان هستيد.  شرايط  دروازه‌بان  دو  تيم   را    چطور مي  ‌‌بينيد؟
هم بيرانوند و هم حسيني به لحاظ اخلاقي و فني خوب هستند اما حسيني در فصل قبل خيلي بهتر از امسال كار كرد و به تيم ملي هم دعوت شد. الان هم شرايطش زياد بد نيست. فكر مي‌كنم اين بازي به پنالتي كشيده مي‌شود و پنالتي هم كه پنجاه پنجاه است. هم بيرانوند پنالتي‌گير است و به لحاظ روحي هم مي‌تواند به تيمش كمك كند و حسيني هم بارها پنالتي گرفته. درنهايت اميدوارم تيمي كه لياقتش را دارد قهرمان شود.
  ‌نقاط ضعف گلرهاي دو تيم چيست؟ 
يك مقدار حسيني از لحاظ بازي با پا از بيرانوند كمتر است و شايد روي شوت‌ها هم گاهي ضعيف كار كند و گاهي هم شوت‌هايي را مهار كرده كه هيچ‌كس باور نمي‌كند. زياد دوست ندارم قبل از بازي حساس به نقاط ضعف گلرها بپردازم اما از حسيني گفتم در آن طرف هم از بيرانوند بگويم‌كه بازي با پاي بيرانوند خيلي خوب است اما همين هم ‌ممكن است كار دستش دهد! بعضي وقت‌ها با توپ خيلي كار ‌مي‌كند. بازيكني مثل مطهري منتظر است كه توپ را از دروازه‌بان بگيرد. در تيم اميد ديدم كه او منتظر فرصت اشتباه گلرها است. بيرانوند يك جاهايي ‌نبايد زياد پا به توپ شود‌.
  ‌سابقه كار كردن با يحيي را داريد. او چطور در قبل از بازي‌هاي مهم به تيمش انگيزه مي‌دهد؟ 
يحيي بعضي وقت‌ها زود عصبي مي‌شد اما الان سنش بالاتر رفته و پخته‌تر شده و مي‌داند با بازيكنانش چطور رفتار كند تا حرفش را بخوانند. مربيان كنار دست و خارجي با تجربه‌اي دارند كه مي‌توانند به او كمك‌كنند. يحيي قبل از بازي آرام اما مثبت صحبت مي‌كند و انگيزه لازم را به تيمش مي‌دهد.
  ‌از آن طرف ساپينتو پر از هياهو است! 
بله. ساپينتو‌ هم با پرهيجان بودن به بازيكنانش انگيزه مي‌دهد اما بيش از حد هيجان دادن حكايت از آن طرف بوم افتادن است! نبايد استرس به تيمش وارد كند.
   ‌سوال آخر درباره داوري است. فكر مي‌كنيد براي دربي بايد از داور خارجي استفاده شود؟
نه. ما داوران خيلي خوبي داريم‌ و نبايد به آنها فشار وارد كرد. خودمان را جاي داور بگذاريم، داور در لحظه بايد تصميم‌ بگيرد. كارشناسان در تلويزيون براي ديدن يك صحنه چند بار درخواست مي‌كنند تا از دوربين‌هاي مختلف صحنه داوري را ببينند و قضاوت كنند اما داور در زمين مسابقه يك بار مي‌بيند و ممكن است اشتباه كند. داوران ما باشرف هستند و نبايد روي آنها فشار وارد شود. ماندم چرا داور در وسط زمين هم سوت مي‌زند بازيكنان ‌اعتراض مي‌كنند. نبايد اين ‌اتفاقات رخ دهد.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون