روسها مسير راهآهن رشت - آستارا را بررسي ميكنند
معاون وزير راه و شهرسازي درباره مسير راهآهن رشت-آستارا اظهار داشت: از آنجايي كه سرمايهگذاري با روسها است، اين مسير مصوب دراختيار هيات فني روسها هم قرار گرفته تا درباره آن اظهارنظر كنند. خيرالله خادمي، مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل در گفتوگو با خبرنگار اقتصادي ايلنا درباره انتقادات نسبت به خسارات محيطزيستي اجراي پروژه راهآهن رشت- آستارا و هشدارها درباره به خطر افتادن محيطزيست استان گيلان و قطع درختان منطقه گيسوم اظهار داشت: سراسر مسير مشكلي براي محيطزيست استان گيلان ايجاد نميكند و مطالعات انجام و تاييد شده، مباحثي درباره دو نقطه در مسير مطرح بود كه يكي از اين دو نقطه جنگل گيسوم است كه پيشنهاد دادهايم از مسيري كه قبلا شبكه برق ايجاد شده، مسير ريلي احداث شود. وي با تاكيد بر اينكه در اين صورت هيچگونه تغييراتي در مسير نسبت به گذشته اعمال نميشود و محيطزيست هم اين پيشنهاد را پذيرفت، گفت: بايد توجه شود كه براي مسير شبكه برق قبلا از اين مسير تراشيده شده و قرار نيست براي ساخت مسير ريلي و پروژه راهآهن رشت- آستارا تغييري در اين مسير ايجاد و درختي قطع شود. اين مسير از سالهاي قبل ايجاد شده و خط ريلي از همان مسير عبور خواهد كرد و خسارتي هم نسبت وضعيت موجود ايجاد نميكند. معاون وزير راه و شهرسازي ادامه داد: نقطه ديگري كه مورد بحث قرار گرفته درياچه استيل است و از آنجايي كه احساس ميشد مسالهاي براي آن ايجاد شود، واريانت را تغيير داديم و تونلي در كنار آن قرار ميدهيم و در اين منطقه هم هيچ مشكل محيطزيستي ايجاد نميشود. خادمي با بيان اينكه نميدانم عدهاي با چه ديدگاهي چنين حساسيتي ايجاد ميكنند، مطالعات جامع حتي در پروژههاي كوچك و جزيي هم انجام و تمام تاييديهها از مبادي ذيربط كسب ميشود و اين افراد اگر اطلاعات جامعتري داشته باشند، ميتوانند با شفافيت بيشتري درباره اجراي اين پروژه ارايه نظر كنند، اظهار داشت: پروژه راهآهن رشت - آستارا از ١۵ سال گذشته در دست مطالعه است و مشاوران متعدد درباره آن مطالعه و اظهارنظر كردهاند و استعلامهاي متعددي صادر شده است. مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل افزود: استان گيلان چندين هزار كيلومتر راه روستايي دارد و در همان مسيرها و بسترها به اجرا رسيدند درحالي كه پروژه راهآهن رشت- آستارا ١۶٠ كيلومتر است اهميت بالاتري نسبت به ساير پروژههاي اين استان دارد، چراكه تمام شبكه ريلي كشور را از غرب درياي خزر به شبكه ريلي بينالمللي متصل ميكند و بسياري از كشورها به دنبال اين اتصال بينالمللي هستند و منافع بسيار زيادي براي كشور دارد و اهميت اين پروژه بسيار بيشتر از پروژههاي عمراني است كه در اين استان به اجرا رسيده است.