• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5503 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۲۰ خرداد

فراز فاطمي‌ در گفت‌وگو با «اعتماد»:

كار بازيكنان استقلال را نپسنديدم

عملكرد مربيان خارجي نشان‌ داد مربي بعدي استقلال ايراني باشد بهتر است

گروه ورزش

به گزارش «اعتماد»، استقلال با مربي پرتغالي يك فصل ناكامي درو كرد. واگذاري دو جام به رقيب سنتي و دو شكست در دربي در فاصله يك ماه بدترين اتفاق ممكن براي هواداران اين تيم بود كه در فصلي كه سپري شد رخ‌ داد اما فوتبال هم مثل زندگي ادامه دارد و آبي‌دوستان چشم به روزهاي بهتر دارند. براي جبران ناكامي فصل پيش مديران استقلال اين روزها پيگير مذاكره با چند مربي هستند تا جايگزين ساپينتو را معرفي كنند. ساپينتو بعد از پايان ليگ به قبرس رفت و منتظر استقلالي‌ها نماند و با آپوئل قرارداد بست. اتفاقي كه شايد باب ميل مديران اين باشگاه هم بود چون شرايط براي كنترل كردن حواشي مرد پرتغالي هر بار سخت‌تر از قبل مي‌شد. حالا تصميم‌گيرندگان استقلال مي‌توانند با خيال آسوده گزينه مورد نظرشان را به اين تيم بياورند. گزينه‌هايي كه خيلي اعتقاد دارند به يك نفر خلاصه مي‌شود و آن‌هم كسي نيست به جز جواد نكونام! ركورددار بازي‌هاي ملي كه حالا از مربيان آينده‌دار فوتبال ما به حساب مي‌آيد.

براي بررسي بيشتر از وضعيت استقلال در فصلي كه گذشت و همين‌طور پيش‌بيني از آينده اين تيم سراغ فراز فاطمي رفتيم. يكي از پيشكسوتان اين تيم كه البته سابقه بازي در پرسپوليس و تيم ملي هم دارد. فاطمي كه تا قبل از روي كار آمدن رضا عنايتي به عنوان سرمربي اميدهاي كشورمان در اين تيم سمت سرپرستي اميدها را برعهده داشت اعتقاد دارد مربي ايراني مي‌تواند استقلال را به ساحل آرامش برساند. در ادامه گفت‌وگوي اختصاصي روزنامه اعتماد با فراز فاطمي را بخوانيد.

   فصل براي استقلال به بدترين شكل ممكن تمام شد‌. نظر شما درباره بازي‌هاي استقلال در فصلي كه سپري شد، چيست؟ 
استقلالي‌ها فوتبال خوبي را انجام دادند اما متاسفانه در روزهاي حساس تمركز لازم را نداشتند تا بتوانند نتيجه موردنظر را بگيرند. نه اينكه ساپينتو رفته اين را مي‌گويم، اعتقاد دارم سطح فني ساپينتو خوب بود اما از نظر اخلاقي به تيم استرس وارد مي‌كرد و هميشه در بحث و جدل با مربي حريف و داور بود. اتفاقاتي كه باعث شد بازيكنان استقلال در بازي‌هاي بزرگ تمركز كافي را نداشته باشند.
  علت ناكامي استقلال فقط همين جار و جنجال‌هاي ساپينتو  بود؟ 
نه. اما استقلال در هفته‌هاي پاياني ليگ سه، چهار بازي مهم داشت و همين‌طور فينال حذفي و در اين بازي‌ها تمركز لازم را نداشت. وقتي يك تيم تا هفته‌هاي قبل‌تر نتايج خوب مي‌گيرد، نشان مي‌دهد از نظر فني سرمربي خوبي داشته اما از نظر روحي و رواني، سرمربي تيم بازيكنان را آماده‌ بازي‌هاي مهم پاياني نكرده بود.
  از ديگر علت ناكامي استقلال بگوييد. 
من به شخص بازيكن ايراد نمي‌گيرم چون همين بازيكنان در بازي‌هاي قبل‌تر بهترين عملكرد را داشتند و اشتباهات از طرف بازيكن هميشه هست و پيش مي‌آيد، اما مشكل مديريتي هم بود. مثلا براي پرداخت قراردادها مشكل پيش آمد يا تعويض‌هاي مديرعامل در روزهاي حساس دست به دست هم داد تا استقلال نتايج لازم را نگيرد.
  به نظر مي‌رسيد مصاحبه‌هاي كنترل‌نشده بعضي از بازيكنان استقلال يا دست ندادن قبل از بازي در فينال حذفي انگيزه پرسپوليسي‌ها را بيشتر كرده باشد. 
بارسا و رئال يا ديگر دربي‌هاي حساس دنيا قبل از بازي بازيكنان باهم خوب هستند و باهم دست مي‌دهند اما وقتي وارد زمين مي‌شوند حق‌شان را در زمين مي‌گيرند. كار بازيكنان استقلال را نپسنديدم و تاييد نمي‌كنم اما اين را هم نمي‌شود گفت كه اين كار استقلالي‌ها باعث ايجاد انگيزه بيشتر براي پرسپوليسي‌ها شد. پرسپوليس در بازي‌هاي آخر با آرامش و بدون استرس و با تمركز بالا بازي مي‌كرد. متاسفانه استقلال اين فاكتور را نداشت كه يك علتش به ساپينتو  برمي‌گشت.
  سبك بازي استقلال در طول فصل مورد قبول بود؟ 
به ‌لحاظ فني بله عملكرد خوبي داشت اما فقط در بازي‌هاي حساس آن تمركز لازم را نداشتند و با استرس بازي مي‌كردند.
  با اين حال بسياري از استقلالي‌ها خواستار حفظ ساپينتو  بودند. 
به شخصه اين نظر را نداشتم و موافق ماندن او نبودم. سه سال در استقلال بودم و دو سال هم در پرسپوليس و با مربيان زيادي كار كردم. فقط مربي مي‌تواند استرس را از دوش بازيكن بردارد و به لحاظ روحي رواني آماده‌ بازي كند. در بازي‌هاي بزرگ وقتي استقلالي‌ها به لحاظ روحي آماده بازي نبودند به نظر من مقصر مربي است.
  به نظر شما استقلالي‌ها چه كاري انجام دهند تا فصل بعد موفق شوند؟
اولا بايد تكليف مديرعامل مشخص شود. سرپرست نه! به صورت قطعي مديرعامل مشخص شود. بعد سريعا يك مربي كاربلد و باكارنامه انتخاب كنند كه مورد تاييد هواداران استقلال هم باشد. بعد هم ببينند كدام بازيكنان مي‌روند و مي‌مانند و براساس نيازها خريدهاي خوبي داشته باشند تا زمان براي فصل بعد از دست نرود.
  مربي ايراني براي استقلال خوب است يا خارجي؟ 
نظر شخصي من مربي ايراني است. در ساليان گذشته قهرماني استقلال در ليگ با مربي خارجي به دست نيامده براي همين فكر مي‌كنم مربي ايراني بهتر باشد. چون مربي خارجي تا بيايد با روحيات بازيكنان ايراني آشنا شود يكي، دو سال طول مي‌كشد و همين زمان از دست رفته هم باعث عدم نتيجه‌گيري و تعويض مربي مي‌شود اما مربي ايراني بازيكنان ما و روحيات‌شان را مي‌شناسد.
  يكسري كدهايي داده شده بود كه به نظر مي‌رسيد مديران استقلال به دنبال بازگشت استراماچوني هستند. نظر شما درباره بازگشت احتمالي اين مربي چيست؟ 
زماني كه او بود استقلال يكي از بهترين فوتبال‌هايش را به نمايش مي‌گذاشت و نتايج خوبي هم مي‌گرفتند منتها او يك‌دفعه تيم را رها كرد و رفت و با شكايتش باعث شد استقلال از ليگ قهرمانان حذف شود و به استقلال ضربه زد. من صلاح نمي‌دانم اين مربي برگردد چون وقتي يك نفر يك اشتباه مي‌كند قطعا مي‌تواند بازهم اشتباهش را تكرار كند.
  از بين گزينه‌هاي داخلي كه نام‌شان مطرح است كدام گزينه را بهتر مي‌دانيد؟ 
مربيان زيادي هستند كه مي‌توانند به استقلال كمك كنند قلعه‌نويي خوب بود كه الان مربي تيم ملي است و گزينه بعدي از نظر من جواد نكونام است.
  نظر شما درباره عدم قرارداد ارزي با مربيان يا بازيكنان خارجي چيست؟ 
بعيد مي‌دانم مربي و بازيكن خارجي بيايد ريالي قرارداد ببندد. اما اگر اين اتفاق رخ دهد و بازيكن يا مربي خارجي بيايد قرارداد ريالي ببندد براي كشورمان خوب است چون ارز خارج نمي‌شود!
  يك سوال خارج از بحث. زماني سرپرست اميدها بوديد و حالا عنايتي سرمربي اميدها شده. نظر شما درباره كادرفني جديد؟ 
بعد از شش، هفت ماه كه تيم اميد برنامه نداشت اميدوارم با حضور عنايتي و كادر جديد و با حمايت‌هاي فدراسيون و كميته ملي المپيك بتوانيم به المپيك راه پيدا كنيم. اميدها پشتوانه خوب بزرگسالان هستند و بازيكنان خوبي داريم. از جوانان تا اميد با اين بازيكنان بودم و مي‌دانم توانمند هستند. اين تيم اگر مورد حمايت قرار بگيرد ان‌شاءالله بعد پنجاه سال به المپيك صعود مي‌كنيم!
   حرف پاياني؟ 
ان‌شاءالله دو تيم بزرگ پايتخت شرايط خوبي داشته باشند تا ليگ خوبي شود. يك ليگ پرگل و پويا كه جوانان خوبي هم به فوتبال كشور معرفي كند.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون