• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۱ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5511 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۹ خرداد

حداقل دستمزد كارگران از يك‌سومِ خط فقر هم پايين‌تر است

دو روز پس از آنكه وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي، «بازبيني در حداقل دستمزد» را با انتشار يك جوابيه بلندبالا «رد» كرد؛ حالا «ايلنا» در گزارشي با استناد به گزارش اخير مركز پژوهش‌هاي مجلس عنوان كرده كه «نزديك به سي ميليون نفر زير خط فقر به سر مي‌برند و اين در حالي است كه حدود ۳ ميليون خانواده دچار فقر مطلق هستند.» 
بر اساس مصوبه شوراي عالي كار، حداقل حقوق كارگران مجرد و بدون سابقه ۷.۳ ميليون تومان و براي كارگران با دو فرزند ۸.۵ ميليون تومان در نظر گرفته شده كه فقط ۲۱ درصد بيشتر از سال گذشته است. اين در حالي است كه به تازگي بانك مركزي نرخ رسمي تورم نقطه به نقطه در فروردين ماه را بالاي 60 درصد عنوان كرده است. 
ايلنا با اشاره به نرخ فقر ۳۰ ميليون توماني در تهران مي‌نويسد: اين رقم در شهرستان‌ها نيز با اختلاف ۲۰ درصدي، حدود ۲۴ ميليون تومان است؛ بنابر اين يك خانواده با دو شاغل نيز نمي‌تواند از پس هزينه‌هاي حداقلي زندگي برآيد. به نوشته اين خبرگزاري، آمار خط فقر اعلامي توسط «محمد باقري‌بنابي»، عضو كميسيون اقتصادي و نماينده مردم بناب در مجلس نيز ثابت مي‌كند، حداقل دستمزد كارگران با احتساب تمام مزايا، از يك‌سوم خط فقر در تهران پايين‌تر است.
اين عضو كميسيون اقتصادي مجلس مي‌گويد: «باتوجه به تورمي كه در يكي، دو سال اخير شكل گرفته به نظر مي‌رسد كه در تهران خط فقر ۳۰ ميليون تومان باشد. با توجه به شرايط مسكن، اجاره، معيشت و تورم مشاهده مي‌كنيم كه قشر متوسط جامعه عملا به سمت حاشيه‌نشيني در تهران يا شهر‌هاي همجوار سوق پيدا كرده و به همين علت ممكن است در آينده نه چندان دور شاهد مسائل اجتماعي و سياسي متعدد باشيم.» باقري‌بنابي در ادامه هشدار مي‌دهد: «هر چه سريع‌تر به عنوان يك مساله اضطراري بايد به دنبال راهكاري براي حل اين مشكلات باشيم، در غير اين صورت شاهد تورم وحشتناك به ويژه براي قشر متوسط خواهيم بود؛ راهكار‌هايي مثل جذب سرمايه‌گذاران خارجي و مولدسازي سرمايه‌هاي داخلي مي‌تواند براي برطرف كردن مشكلات ايران مناسب باشد.»
اين داده‌ها نگران‌كننده است، وقتي در نظر بگيريم حداقل دستمزد با تمام مزاياي مزدي اگر به كارگران مشمول و بيمه شده پرداخت شود، رقمي حدود ۹ ميليون تومان خواهد بود؛ به عبارت ساده‌تر، يك‌سوم خط فقر در تهران ده ميليون تومان است، ولي مزد و مزايا، يك ميليون تومان كمتر از ثلثِ خط فقر! ايلنا عنوان كرده كه «جالب اينجاست كه در جريان مذاكرات مزدي ۱۴۰۲، نمايندگان دولت و كارفرمايان راضي نشدند ارقام گروه كارگري براي خط فقر كه در آن زمان بسيار حداقلي و ۱۸ ميليون تومان بود را به عنوانِ نرخ حداقلي سبد معيشت خانوار‌هاي كارگري بپذيرند بعد از هفته‌ها جنجال و بحث، به عدد ۱۳ ميليون و ۴۰۰ هزار تومان براي نرخ حداقلي سبد معيشت خانوار - موضوع بند دوم ماده ۴۱ قانون كار- رسيدند، اما جالب‌تر اينكه، حتي همان رقم ۱۳ ميليون تومان را به عنوانِ «مبناي تعيين حداقل دستمزد ۱۴۰۲» نپذيرفتند؛ در نهايت، مزد و مزايا روي هم رفته ۹ ميليون تومان تعيين شد.» بهرام حسني‌نژاد (فعال كارگري و دبير اسبق انجمن صنفي كارگران معدن چادرملو يزد) در مورد اين رقم اعلامي و ميزان تطابق آن با واقعيت به ايلنا مي‌گويد: به نظر بنده رقم واقعي خط فقر در پايتخت از ۳۰ ميليون تومان هم بيشتر است؛ شما فقط مبلغ اجاره خانه‌ها را ببينيد! اگر رقم وديعه مسكن را هم در نظر بگيريم، نرخ اجاره يك آپارتمانِ كوچك ۶۰ متري در محلات مركز تهران، كمتر از ماهي ۱۵ ميليون تومان نيست. به اعتقاد اين فعال كارگري، يك خانواده با دو نفر شاغل قادر به تامين نياز‌هاي ساده زندگي از جمله خوراك، مسكن و آموزش نيست و اصولا با كارِ دستمزدي ديگر نمي‌شود زندگي را اداره كرد و البته اين مساله فقط محدود به تهران و كلانشهر‌ها نيست.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون