• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5521 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۱۱ تير

سخنگوي وزارت دفاع از تهيه دو لايحه براي اصلاح قانون خدمت سربازي خبر داد

هدفمند‌سازي قانون خدمت سربازي

ارسال لوايح «مهارت‌آموزي سربازان» و «اصلاح قانون نظام وظيفه» به مجلس

گروه  سياسي

 يكي از مطالبات مهم نسل‌هاي مختلف جوانان ايراني طي سال‌ها و دهه‌هاي اخير اصلاح قانون خدمت وظيفه عمومي است. طرح سربازي حرفه‌اي به جاي سربازي اجباري، مهارت‌آموزي سربازان در ايام خدمت سربازي، اشتغالزايي سربازان و... بخشي از طرح‌ها و ايده‌هايي است كه طي سال‌هاي اخير براي اصلاح اين روند جايگزين شده است. ديروز اما سخنگوي وزارت دفاع خبر تازه‌اي در اين زمينه داد و با اشاره به تهيه و تدوين دو لايحه درباره سربازي توسط اين نهاد گفت: «لوايح «مهارت‌آموزي سربازان» و «اصلاح قانون نظام وظيفه» هردو در دستور كار دولت قرار دارند و ظرف يك يا دو ماه آينده به مجلس ارسال مي‌شوند.» طرح‌هايي كه براساس اعلام سردار طلايي نيك از يك‌طرف تلاش مي‌كند تا زمينه مهارت‌آموزي و استفاده مناسب‌تر از اوقات را براي سربازان و ازسوي ديگر زمينه اشتغالزايي سربازان را در ايام خدمت سربازي فراهم سازد.
سردار رضا طلايي‌نيك سخنگوي وزارت دفاع  با اشاره به اقدامات اين نهاد در حوزه سربازي گفت: درخصوص سربازي با هماهنگي ستاد كل نيروهاي مسلح، دو لايحه را به دولت تقديم كرده‌ايم. در اين راستا، يك لايحه با نام «تقويت مهارت‌آموزي سربازان در دوره خدمت» در كميسيون اصلي دولت تصويب شده است. براساس اين لايحه، امتيازاتي در حوزه آموزش و مهارت‌يابي در دوره خدمت با هدف استفاده بهينه‌ از فرصت سربازي و همچنين، حمايت‌ها و تسهيلات ويژه‌اي را به صورت قانونمند براي اشتغال سربازان پس از دوران خدمت وظيفه خواهيم داشت.

تمهيدات وزارت دفاع براي اشتغالزايي  سربازان پس از دوران خدمت سربازي
معاون توسعه و مديريت وزارت دفاع با بيان اينكه اگر لايحه پيشنهادي ما در مجلس تصويب شود، پيش‌بيني اين است در سال‌هاي آينده هيچ سرباز فاقد شغل را نخواهيم داشت، تاكيد كرد: جوانان ما در دوره سربازي مهارت لازم را با شناسايي استعدادشان پيدا كرده و با استفاده از صندوق، تسهيلات و حمايت‌هاي مالي درنظرگرفته‌شده، مي‌توانند در شغل موردنظر خود فعاليت كنند. لايحه ديگر، «اصلاح برخي از مقررات حوزه معافيت‌ها و مقررات اعزام به خدمت» است. همچنين، درنظرگرفتن مزاياي قانوني غير از مهارت و اشتغال در حوزه‌هاي معيشتي، رفاهي و اولويت در استخدام براي افرادي كه وارد خدمت وظيفه مي‌شوند را تقديم دولت كرده‌ايم.
سردار طلايي‌نيك عنوان كرد: يك كارگروه خاص در دولت با حضور ۱۰ وزارتخانه و دستگاه‌هاي كشوري و لشكري با مسووليت وزارت دفاع براي بررسي اين لوايح تشكيل شده است. اين پيش‌نويس آماده رسيدگي در كميسيون دولت و هيات وزيران است كه ظرف يك يا دو ماه آينده تقديم مجلس خواهد شد.
وي از احتمال تجميع اين دو لايحه خبر داد و افزود: ممكن است اين لايحه به يك لايحه تحت عنوان قانون اصلاح و بازبيني تجميع شود. اين لايحه درخصوص افرادي است كه تردد به خارج از كشور دارند تسهيلات جديدي در اين لوايح پيش‌بيني شده است، تبديل شود. جزييات دقيق اين لايه پس از تصويب توسط هيات وزيران به اطلاع‌رساني خواهد شد.

سرنوشت امريه‌هاي ورزشي چه مي‌شود
سخنگوي وزارت دفاع با اشاره به لزوم هدفمندشدن لايحه سربازي خاطرنشان كرد: هدفمندكردن امريه‌هاي فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌ها و متخصصان با تخصص‌هاي ويژه دوره آموزش پس از طي آموزش‌هاي عمومي نظامي هدف اصلي اين لوايح است. اما پس از طي آموزش‌هاي پايه نظامي حتي‌الامكان قرار شده تا سربازان به‌طور تخصصي دوران خدمت وظيفه خود را بگذرانند. بخش عمده‌اي از سربازان در نيروهاي مسلح و بخش ديگري از آنها در قالب سهميه‌هاي امريه به دستگاه‌هاي تخصصي كشوري اعزام شوند تا بتوانند دوره سربازي خود را همراه با ارتقاي مهارت طي كنند، اين موضوع در لايحه پيش‌بيني شده است. ستاد كل نيروهاي مسلح نيز با درخواست وزارت علوم درباره امريه‌هاي اساتيد و كسر خدمت براي پايان‌نامه و پروژه‌هاي تحقيقاتي موافقت كرده و رو به تقويت است.
سردار طلايي‌نيك با بيان اينكه ما به دنبال خوشايندسازي خدمت سربازي براي جوانان هستيم، تاكيد كرد: خوشايندسازي خدمت سربازي به معناي اين است كه دوران سربازي دوره مقدسي براي دفاع از كشور و خدمت به مردم در اوان دوران جواني است. از طرفي هم خوشايندسازي از اين جهت كه سربازي يك دوره كارورزي، مهارت‌آموزي و ساخته شدن شخصيت جوانان ما در عرصه‌هاي تخصصي و حرفه‌اي خودشان باشد.
معاون وزير دفاع در پايان عنوان كرد: لوايح «مهارت‌آموزي سربازان» و «اصلاح قانون نظام وظيفه» هردو در دستور كار كميسيون‌هاي دولت قرار دارد كه ظرف يك يا دو ماه آينده از طريق دولت به مجلس ارسال مي‌شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون