• ۱۴۰۳ جمعه ۱۹ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5536 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۸ تير

هدف سفر نخست‌وزير ژاپن به حاشيه خليج فارس

به دنبال انرژي در خاورميانه

اعتماد| فوميو كيشيدا، نخست‌وزير ژاپن روز سه‌شنبه در ادامه تلاش‌ها براي تقويت روابط با كشورهاي خاورميانه، از جمله قطر، وارد دوحه شد. به گزارش پايگاه كيودو، اين سفر با هدف تامين پايدار سوخت فسيلي براي كشور آسيايي صورت گرفته است. كيشيدا در دوحه پس از ديدار دو روزه از عربستان سعودي و امارات متحده عربي كه با هدف تقويت «ديپلماسي منابع» با منطقه خاورميانه، صورت گرفته بود، با شيخ تميم بن حمد آل‌ثاني، امير قطر ديدار كرد.
خاورميانه براي ژاپن كه بيش از ۹۰ درصد از نيازهاي انرژي خود را از اين منطقه تامين مي‌كند، از نظر استراتژيك از اهميت فراواني برخوردار است. در ساليان گذشته، ژاپن همواره كوشيده است روابط دوستانه خود را با كشورهاي منطقه غني از منابع انرژي از جمله منطقه خاورميانه حفظ كند. به گفته تحليلگران، با ناپايدار شدن قيمت جهاني انرژي از زمان حمله روسيه به اوكراين در فوريه ۲۰۲۲، ژاپن مشتاق‌تر شده است تا اقدامات لازم را براي تهيه نفت خام و گاز طبيعي مايع از خاورميانه به‌طور پيوسته انجام بدهد. در همين حال، بسياري از كشورهاي خاورميانه با توجه به اينكه ارزش سوخت فسيلي ممكن است در آينده در بحبوحه روند كربن‌زدايي جهاني كاهش يابد، در تلاش براي كاهش وابستگي به نفت هستند.
بر اساس اين گزارش، اين نخستين مرتبه است يك نخست‌وزير ژاپن پس از سه سال از خاورميانه ديدن مي‌كند. به باور تحليلگران، چين در حال حاضر با انجام اقداماتي مانند ميانجيگري براي برقراري مجدد روابط ديپلماتيك بين ايران و عربستان سعودي در حال نفوذ خود در منطقه خاورميانه است.
 گفتني است، در جريان سفر نخست‌وزير ژاپن به عربستان سعودي، رياض و توكيو ۲۶ قرارداد و تفاهمنامه در زمينه‌هاي مختلف از انرژي‌هاي تجديدپذير، فضا، فناوري و هوش مصنوعي امضا كردند. اين قراردادها در حاشيه سفر هيات اقتصادي و سياسي ژاپن به رياست فوميو كيشيدا، نخست‌وزير ژاپن به عربستان سعودي امضا شد.
خالد الفالح، وزير سرمايه‌گذاري عربستان سعودي در كنفرانس مطبوعاتي كه با هيات ژاپني برگزار شد، گفت: يادداشت‌هاي تفاهم و قراردادهاي امضا شده به تقويت روابط اقتصادي و تجاري بين دو كشور و گسترش دايره مشاركت تجاري بين توكيو و رياض كمك مي‌كند. عربستان سعودي روابط اقتصادي و سرمايه‌گذاري خود را با خارج از كشور در چارچوب چشم‌انداز ۲۰۳۰ گسترش داد كه هدف آن گسترش اقتصاد بدون نفت است كه در حال حاضر بزرگ‌ترين منبع درآمد عربستان سعودي است. وزير سرمايه‌گذاري عربستان سعودي با بيان اينكه رياض سومين شريك تجاري ژاپن است، گفت: توافقات با ژاپن مشاركت اقتصادي را در آينده به سطوح جديدي خواهد رساند. فوميو كيشيدا، نخست‌وزير ژاپن نيز به نوبه خود، سفر خود به عربستان سعودي را تقويت روابط راهبردي با اين كشور دانست و تاكيد كرد كه رياض يك شريك راهبردي مهم براي توكيو است. وي با بيان اينكه ۱۱۰ شركت ژاپني در عربستان فعاليت مي‌كنند، افزود: براي تحقق اهداف چشم‌انداز ۲۰۳۰ با عربستان همكاري خواهيم كرد.
سفر روز يكشنبه فوميو كيشيدا، اولين سفر يك رهبر سياسي ژاپني به خاورميانه از ژانويه ۲۰۲۰ محسوب مي‌شود. در آن زمان شينزو آبه، نخست‌وزير سابق ژاپن از عربستان سعودي، امارات متحده عربي و عمان بازديد كرد. نخست‌وزير ژاپن تابستان سال گذشته نيز در پي سفر به خاورميانه بود، اما به دليل ابتلا به ويروس كرونا مجبور شد اين سفر را به تعويق بيندازد. همچنين سفر نخست‌وزير ژاپن به امارات پس از سفر يك روزه وي به عربستان سعودي در روز يكشنبه (۲۵ تيرماه) انجام شد كه طي آن رياض اعلام كرد به تامين نفت براي ژاپن متعهد است و به همكاري با توكيو در زمينه هيدروژن پاك، آمونياك و سوخت‌هاي كربن بازيافتي ادامه خواهد داد. كيشيدا در يادداشتي كه توسط خبرگزاري دولتي امارات متحده عربي «وام» منتشر شد، نوشت: تامين انرژي ايمن و مطمئن از امارات، سال‌هاست كه پشتيبان و حامي رشد اقتصادي ژاپن بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون