• ۱۴۰۳ جمعه ۱۹ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5536 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۸ تير

اخبار

زير دريايي اتمي امريكا  در كره جنوبي!

اعتماد| ايالات متحده امريكا روز سه‌شنبه براي نخستين بار در چهار دهه گذشته يك زيردريايي مجهز به سلاح هسته‌اي را در كره جنوبي مستقر كرد. به گزارش يورونيوز، سفرهاي دوره‌اي زيردريايي‌هاي بالستيك هسته‌اي امريكا به كره جنوبي يكي از چندين توافقي بود كه روساي جمهوري دو كشور در ماه آوريل در پاسخ به تهديد هسته‌اي در حال گسترش كره شمالي امضا كردند. آنها همچنين براي ايجاد يك گروه مشورتي هسته‌اي دوجانبه و گسترش رزمايش‌هاي نظامي موافقت كردند. طبق گفته فدراسيون دانشمندان امريكايي، زيردريايي‌هاي مجهز به سلاح‌هاي هسته‌اي امريكا در طول جنگ سرد در اواخر دهه ۱۹۷۰ به‌طور مكرر به كره جنوبي رفت و آمد داشتند حتي در مواردي اين حضور دو يا سه بار در ماه بود. در آن دوره امريكا صدها كلاهك هسته‌اي در كره جنوبي داشت. اما امريكا در سال ۱۹۹۱ تمامي سلاح‌هاي هسته‌اي خود را از شبه‌جزيره كره خارج كرد.

راهكار ترامپ  براي خاتمه جنگ اوكراين

اعتماد| دونالد ترامپ به شرح برنامه‌اش جهت پايان دادن جنگ روسيه-اوكراين در عرض ۲۴ ساعت پرداخت و تاكيد كرد كه رييس‌جمهوري اوكراين بايد معامله و توافقي را برقرار كند. او بار ديگر به جو بايدن تاخت و او را «كوكاييني» خواند. رييس‌جمهوري سابق امريكا طي مصاحبه‌اي با برنامه «ساندي مورنينگ فيوچرز» از تلويزيون فاكس‌نيوز اظهار كرد: من روابط خوبي با ولوديمير زلنسكي، رييس‌جمهوري اوكراين و ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه دارم. اما جو بايدن رييس‌جمهوري امريكا قادر به برقراري ارتباط با رهبران جهان نيست.  دونالد ترامپ در پاسخ به سوال مجري مبني بر اينكه «چگونه مي‌توان جنگ اوكراين را در عرض ۲۴ ساعت به پايان رساند؟» خاطرنشان كرد: من زلنسكي را خيلي خوب مي‌شناسم. پوتين را هم خيلي خوب مي‌شناسم، حتي شايد بهتر از زلنسكي. رابطه بسيار خوبي با هر دوي آنها داشتم. براي برقراري صلح به زلنسكي فقط خواهم گفت: بايد معامله كني. به پوتين هم مي‌گويم اگر توافق نكني، به زلنسكي بيش از اينها كمك مي‌كنيم. اگر مجبور شويم، به اوكراين بيش از آنچه دريافت كرده، خواهيم داد. من روزي اين قرارداد صلح را يك روزه انجام خواهم داد. من زلنسكي را متقاعد خواهم كرد تا قراردادي با پوتين ايجاد كند. رييس‌جمهوري سابق امريكا در يك مصاحبه تلفني ديگر به جو بايدن تاخت. يكي از سوژه‌هاي اخير كشف كوكايين در كاخ سفيد بوده است و ترامپ چندين بار مدعي شده كه اين مواد مخدر به جو بايدن و پسرش هانتر بايدن متعلق است. او در مصاحبه تلفني با يك مفسر سياسي راست‌گرا عنوان داشت: ما نمي‌توانيم رييس‌جمهوري داشته باشيم كه كوكايين مصرف مي‌كند و در عين حال بايد با تسليحات هسته‌اي و چيزهاي ديگر مقابله كند.

واكنش چين به توقف صادرات غلات

اعتماد|سخنگوي وزارت امورخارجه چين در نشست مطبوعاتي روز گذشته خود (سه‌شنبه) در واكنش به اقدام روسيه منبي بر تعليق توافق با اوكراين در زمينه صادرات غلات، از آمادگي پكن براي تقويت ارتباطات و همكاري با تمامي طرف‌ها در راستاي تامين امنيت غذايي جهان خبر داد. به گزارش وزارت امورخارجه چين، مائو نينگ سخنگوي وزارت امورخارجه اين كشور گفت: «ما اميدواريم تمامي طرفين به راه‌حل سياسي در جنگ اوكراين پايبند و متعهد باشند.» وي همچنين پس از حمله روز دوشنبه اوكراين به پل كريمه كه كي‌يف مسووليت آن را پذيرفت و منجر به كشته شدن ۲ بزرگسال و زخمي شدن يك كودك شد، تاكيد كرد: «همه طرف‌ها بايد از مورد حمله قرار دادن اهداف و مكان‌هاي غيرنظامي خودداري و امنيت شهروندان را با توجه به قوانين حقوق بشري بين المللي تضمين و رعايت كنند.» اين سخنگوي وزارت خارجه چين در نشست خبري خود با اشاره به تعليق اجراي توافقنامه بين روسيه و اوكراين تاكيد كرد: پكن خواستار ادامه اجراي توافق بين مسكو و كي‌يف در راستاي انتقال غلات به جهان است.
مائو نينگ افزود: پكن مايل است در راستاي ادامه اجراي توافقنامه صادرات غلات با مسكو و كي‌يف همكاري داشته باشد تا بحراني در زمينه مواد غذايي در جهان ايجاد نشود.

بمب‌هاي خوشه‌اي به اوكراين رسيد

ايسنا| فرمانده نيروي زميني ارتش اوكراين اعلام كرد، مهمات خوشه‌اي امريكا هم‌اكنون وارد اوكراين شده و به زودي آماده استفاده خواهد بود. اولكساندر سيرسكي، فرمانده نيروي زميني ارتش اوكراين در مصاحبه با شبكه بي‌بي‌سي تاكيد كرد: مهمات خوشه‌اي امريكا به اوكراين وارد شده و در عرض چند روز آينده آماده استفاده خواهند بود. شبكه بي‌بي‌سي مشخص نكرده گفت‌وگو با سيرسكي را چه زماني انجام داده است. فرمانده نيروي زميني اوكراين كه ضد حمله جديد قواي كي‌يف در جبهه شرقي را هدايت مي‌كند، ادعا كرد: اين ضدحمله در دراز مدت اجرا شده و سريع نتيجه نخواهد داد. او در مصاحبه با بي‌بي‌سي در پاسخ به سوالي درباره عمليات سربازانش در باخموت و اينكه آيا هدف آنها بازپس‌گيري اين شهر است، گفت: «بله البته. من براي آن تلاش مي‌كنم. ما مايليم نتايجي بسيار سريع كسب كنيم اما در واقعيت چنين چيزي عملا غيرممكن است.» ژنرال اوكرايني اذعان كرد: ضد حمله اوكراين كه از مدت‌ها پيش بر سر آن تبليغ مي‌كرد با گذشت بيش از يك ماه از شروعش در چند جبهه كندتر از آنچه بسياري اميد داشتند به پيش مي‌رود.
او گفت: حوزه شرق اوكراين همچون حوزه جنوب آكنده از مين و موانع دفاعي است. به گفته او روس‌ها پايگاه‌هاي زيادي دارند و به همين سبب پيشروي آنها سرعت مطلوب را نداشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون