• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5579 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ شهريور

پيشواز رقابت‌هاي جهاني كشتي آزاد 2023 بلگراد

يونس هميالي

آهسته آهسته روز 25 شهريور نزديك مي‌شود و ما در يك قدمي رقابت‌هاي جهاني كشتي آزاد 2023 در بلگراد هستيم. چشم‌هاي تيزبين و رصدگر تاريخ اين سرزمين به  20 كشتي‌گير دلاور دوخته شده است كه مي‌توانند مسير خوشبختي را به سوي خيابان شانزه‌ليزه، ميدان كنكورد و شان دو مارس پاريس باز كنند. نتايج اين آوردگاه به خاطر تاثير روي كسب سهميه المپيك 2024 علاوه بر دشوار بودن غيرقابل پيش‌بيني هم خواهد بود.

در 57 كيلوگرم ميلاد والي‌زاده در مرحله آخر انتخابي با غلبه بر احمد جوان براي نخستين‌بار دوبنده تيم ملي در رقابت‌هاي جهاني تصاحب كرد. ميلاد تجربه چنداني در مسابقات بين‌المللي ندارد و ديداري با رقباي تا بن دندان مسلح در اين وزن نداشته است. كشتي‌گير گمنام اين ويژگي و توانايي را دارد كه با عملكردي مطلوب اسم خود را ميان مدال‌آوران اين آوردگاه ثبت كند. پس بايد بجنگد براي تصاحب سكوهاي سه‌گانه و فكر كند كه اين آخرين فرصت است. چهره‌هايي نظير زليم خان آباكاروف، زائور اوگوئف، ري هيگوچي، زين ريچارد، سليمان آتلي، آرسن هاراتونيان   و    زانابازار زاندانبود سرشناس‌ترين كشتي‌گيران اين  وزن  به  حساب  مي‌آيند. 
رضا اطري پس از چند سال ناكامي در يك قدمي مدال 57 كيلو به وزن 61 كيلوگرم آمد و پس از گذراندن روزهاي تلخ، تلاش‌هايش در جهاني 2022 به بار نشست كه با مدال نقره همراه شد. يكي از اصلي‌ترين تفاوت‌هاي اين وزن در آوردگاه 2023 با دو دوره قبل رفتن چندين مدعي به يك وزن پايين‌تر مي‌باشد. قرار داشتن فرم ايده‌آل در روز مسابقه و استمداد گرفتن از همه‌ مهارت و تجربه‌ مي‌تواند دومين مدال را  در  ويترين  افتخارات  اطري  قرار  بدهد. 
برجسته‌ترين وجه تمايز وزن پرترافيك المپيكي 65 كيلوگرم از 2013 به اين سو، حضور تعداد زياد مدعيان بوده كه مهارناپذير ظاهر مي‌شدند و اجازه تكرار مدال طلا را به قهرمانان قبلي نمي‌دادند. همين موضوع باعث شده اين وزن هميشه زيبايي‌هاي خاص خود را داشته باشد. رحمان عموزاد مانند جهاني سال قبل مي‌تواند با استراتژي‌ درست و پياده کردن نسخه‌هاي تدوين شده متنوع در نبردهاي تاكتيكي مقابل حريفان جان سخت به پيروزي‌هاي بزرگي دست يابد تا اين طلسم براي هميشه شكسته شود. ﺗﺎﮐﻮﺗﻮ ﺍﻭﺗﻮﮔﻮﺭﻭ، اسماعيل موسكائف، تومور اوچير، عبدالمجيد كوديف، حاجي علي يف، وازگن توانيان، شاميل ممدوف كشتي‌گيراني هستند كه به كمتر از مدال طلا در اين آوردگاه نمي‌انديشند و راضي نخواهند شد. مبارزاني كه در صورت تقابل با دلاور كشورمان منتظر كوچك‌ترين اشتباه از او هستند تا در موقعيت مورد نظر بهره لازم را ببرند.
در 70 كيلوگرم اميرمحمد يزداني دارنده مدال نقره 2021 جهان براي چهارمين‌بار رهسپار اين كارزار مي‌شود. جهاني سال قبل او به دلايلي كه گفته مي‌شد قرار گرفتن يك رقيب اسراييلي در گروهش بود از رقابت‌ها كنار رفت. همچنين اواخر تير ماه در تورنمنت رنكينگ مجارستان نمايش ضعيفي از خود برجا گذاشت كه صداي مربيان اعزامي از عملكرد او به صدا آمد. اميرمحمد براي اينكه ذره‌اي از شايستگي‌هايش به هدر نرود بايد حاشيه‌ها را به فراموشي بسپارد. حضور نيافتن زائوربك سيداكوف قهرمان المپيك و جهان در 74 كيلوگرم خبري مسرت بخشي براي مدعيان اين وزن خواهد بود و جايگزين او چرمن واليف به بلگراد خواهد آمد. كسب دو مدال برنز براي يونس امامي از اين كارزار او را به كشتي‌گيري باتجربه مبدل نموده است. طي سال‌هاي اخير او ظرفيت به چالش كشيدن مدعيان قهرماني اين وزن را درون خود به باور رسانده است. بي‌شك يونس با تغيير نگاه مثبت ذهني توانايي رسيدن به پله قهرماني را دارد. با اين حال او مي‌بايست با آگاهي كامل در اتخاذ تاكتيك و تكنيك مناسب مقابل حريفاني همچون كائل داك و سالكازانوف قرار بگيرد تا گوي سبقت را از آنها بربايد.  در غياب جردن باروس قهرمان دو سال گذشته 79 كيلوگرم به دليل باخت به مارستلر در انتخابي، شانس تصاحب مدال طلا نصيب كشتي‌گيراني خواهد شد كه پيش از اين فرصت كافي براي تصاحب آن نداشتند. محمد نخودي گرچه دو مدال نقره 2021 و 2022 را جهان در كارنامه دارد و همواره با عملكردي موفقيت‌آميز در رقابت‌هاي بين‌المللي ظاهر شده اما اگر با همان ذهنيت سابق روي تشك برود و فكر كند به راحتي مي‌تواند مدال سيمين را به زرين تبديل كند سخت در اشتباه است. آخمد عثمانوف روس كشتي‌گير پرقدرت كه در اجراي فن كنده كشي تبحر بالايي دارد شايد جدي‌ترين حريف مستقيم   او   باشد.
قطعا پيش‌بيني‌هاي كشتي در هر وزن منطقي نمي‌باشد اما وقتي سخن از 86 كيلوگرم به ميان مي‌آيد همه توجهات و نگاه‌ها به حسن يزداني و ديويد تيلور خلاصه مي‌شود. از 2017 تا 2022 سكوي قهرماني بين اين دو تقسيم شده است و به نظر مي‌رسد در اين كارزار كشتي‌گير ديگري جرات نگاه كردن به مدال طلا و تغيير معادلات فني را ندارد. 
در نبود كامران قاسمپور و جي دن كاكس، چهره شاخصي در وزن 92 كيلوگرم به چشم نمي‌آيد كه باعث شده اين وزن به لحاظ كيفيت فني سطحي به مراتب پايين‌تر از ساير وزن‌ها داشته باشد. همين مساله پيش‌بيني را بسيار دشوار مي‌كند. اميدواريم اميرعلي آذرپيرا در نخستين حضورش در جهاني با واژه ترس بيگانه باشد و با اعتماد به نفس و انگيزه كافي جانشين شايسته  و ادامه‌دهنده  راه  قاسمپور  باشد. 
در 97 كيلوگرم عبدالرشيد سعد‌الله‌اف و كائل اسنايدر دو چهره شاخص اين وزن به دنبال تكرار موفقيت‌هاي قبلي خود هستند و همواره جدال آنها با هم حاشيه‌هاي جذابي به دنبال داشته است. در كنار اين دو كشتي‌گير مجتبي گليج به دنبال تثبيت جايگاه شايستگي خود است. اگر بتواند تنها شاخصه اصلي هجوم‌هاي اسنايدر كه دست راست او مي‌باشد را با تمهيدات و تاكتيك لازم خنثي كند، مي‌تواند انتقام شكست جهاني 2021 اسلو را از او بگيرد. مجتبي همچنين براي رسيدن به نقطه آسيب‌پذير سعدالله‌اف كه پاي راست او مي‌باشد نيازمند استراتژي خاصي است. كليد واژه انتخاب تاكتيك درست و باورپذيري براي گليج مي‌تواند زمينه  شكست  آنها  را  فراهم كند. 
مثلث قدرت جدايي‌ناپذير اميرحسين زارع، گنوپترياشويلي گرجي و طاها آكگول ترك در فوق‌سنگين مانند چند سال اخير هيجان‌ترين و شورانگيزترين نبردها را به نمايش مي‌گذارند. رقابت‌هاي اين وزن يك بار ديگر فرصت مغتنمي  براي  تماشاي  ‌لذت‌هاي  بزرگ  است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون