• ۱۴۰۳ شنبه ۳ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5584 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۳۰ شهريور

كشتي‌گيران شاگرد اول، مربي شاگرد اول مي‌خواهند!

ماجراي جالب پيش‌بيني محمد دادكان از باخت حسن يزداني به تيلور

تيم ملي كشتي آزاد ايران در رقابت‌هاي جهاني با وجود كسب عنوان نايب قهرماني نتوانست انتظارات را برآورده كند. كسب 7 باخت از 8 رقابت رو در رو با كشتي‌گيران روس و امريكا حسابي خلق كشتي‌دوستان را تنگ كرد. باخت حسن يزداني مقابل تيلور با ضربه فني هم شد قوز بالا قوز!
در اين ميان يك اتفاق بسيار جالب هم رقم خورده است. گويا قبل از مسابقات محمد دادكان، رييس اسبق فدراسيون فوتبال كه هنوز با دقتي مثال‌زدني وقايع ورزش كشور را رصد مي‌كند از يك تصوير ساده حسن يزداني در تلويزيون متوجه مي‌شود كاپيتان تيم ملي كشتي ايران آمادگي لازم براي حضور در مسابقات جهاني را ندارد و اگر با اين وضعيت به مصاف تيلور برود قطعا مي‌بازد. گويا دادكان در تماس با يكي از چهره‌هاي رسانه‌اي كشتي تلاش مي‌كند اين مساله را به گوش مديران تيم برساند. با اين وجود به هر ترتيب حسن يزداني در مسابقات با همان وضعيت ظاهر شده و به تيلور مي‌بازد تا پيش‌بيني رييس اسبق فدراسيون فوتبال به درستي رقم خورده باشد. 
آن فردي كه محمد دادكان با او تماس برقرار كرده بوده اكبر فيض‌آسا از پيشكسوتان عرصه رسانه‌اي كشتي بوده. فيض‌آسا در مورد تماس دادكان به روزنامه اعتماد گفت: «آقاي محمد داكان هم زماني كه بازيكن بود و هم موقعي كه رييس فدراسيون شد يكي از چهره‌هاي درخشان و باارزش ايران بوده و هست. هر زمان مسابقات كشتي برگزار مي‌شود، از سال‌هاي قبل تا به امروز در حين رقابت‌ها زنگ مي‌زد و در مورد كشتي صحبت مي‌كرد. يك هفته قبل از اعزام تيم ملي كشتي آزاد به مسابقات جهاني آقاي دادكان زنگ زد و بعد از احوالپرسي به من گفت: «من چهره حسن يزداني را كه ديدم، حس كردم يك مقدار نگران است و از لحاظ روحي وضعيت خوبي ندارد.» آقاي دادكان از من خواست اين را به نحوي به مربيان تيم منتقل كنم. من مربيان را پيدا نكردم اما به آقاي دبير زنگ زدم و گفتم چنين چيزي هست. پيغام آقاي دادكان را به رييس فدراسيون كشتي رساندم. آقاي دبير گفت اول از همه ايشان هنوز استاد بنده هستند و چشم. من هر كاري كه از دستم بربيايد انجام مي‌دهد و همه دعا كنند ان‌شاءالله حسن يزداني دوباره بتواند موفق شود.» 
او ادامه داد: جالب اينكه ما مي‌بينيم يك فوتباليستي كه در رده ملي بازي كرده و رييس فدراسيون بوده و اصلا سنخيتي در ظاهر با كشتي ندارد، مي‌آيد در مورد كشتي اينقدر حساس مي‌شود و ريزبينانه نگاه مي‌كند. دليلش اين است كه آقاي دادكان از جنس ورزش است. آقاي دادكان خودش باستاني‌كار است و به خوبي اين ورزش را مي‌شناسد. من هم خيلي خوشحال شدم كه به هر حال ورزش ما چنين آدم‌هايي دارد. آقاي دادكان در نهايت يك جمله جالب گفت. ايشان گفت همه ما دوست داريم ورزشكاران‌مان جلوي خارجي‌ها برنده شوند. اگر ما حساس مي‌شويم، دليلش اين است كه دلم مي‌سوزد و ايران را دوست دارم و دلم مي‌خواهد كشتي كشورم موفق شود.  در ادامه صحبت با اكبر فيض‌آسا بحث به سمت نتايج كشتي‌گيران در جهاني بلگراد رفت و پيشكسوت عرصه كشتي‌نويسي به نكات جالبي اشاره كرد. او گفت: «در نهايت به هر حال متاسفانه كشتي‌گيران ما نتوانستند انتظارات را برآورده كنند. اميدوارم كادرفني مثل مسابقات قهرماني آسيا رفتار نكنند و بعد از اينكه شكست‌هايي را متحمل شديم همه چيز را شامل گذشت زمان نكنند. بيايند جواب بدهند. اين تيم ملي است. كادرفني و كمك‌هايش ضمن احترام به همه دوستان كه بسيار شريف هستند بايد سطح بالايي داشته باشند. تيم ملي متشكل شده از شاگرد اول‌ها پس سرمربي و مربي و سايرين هم بايد شاگرد اول باشند. اميدوارم بعد از بازگشت تيم دلايل باخت بررسي شود. اينكه كشتي‌گيران ما اينقدر در وقت دوم باختند، چرا جلوي روس و امريكا نتيجه نگرفتند، چرا حسن يزداني مثل هميشه با شگرد خودش كشتي نگرفت و... اينها پرسش‌هاي زيادي است كه اميدوارم در روزهاي آينده پاسخ داده شوند. 
فيض‌آسا ادامه داد: كشتي گرفتن بايد همراه با آناليز باشد. اميرمحمد يزداني تا فينال خيلي قشنگ كشتي گرفت، اما در فينال حرفي براي گفتن نداشت. مربي كه كنار تشك نشسته بايد هنرش را نشان بدهد. عليرضا دبير خودش كشتي‌گير بزرگي بود و مدال طلاي جهان و المپيك را دارد. اين يعني از همه بهتر مي‌داند مشكل چيست. من فكر مي‌كنم خوب حريفان را آناليز نكرديم و اتفاقا برعكس رقبا مي‌دانستند ما چطور مي‌خواهيم كشتي بگيريم. تيلور مي‌دانست چطور بايد با حسن كشتي بگيرد. اما حسن نه تنها چيز جديدي رو نكرد كه داشته‌هاي خودش را هم نتوانست پياده كند. در نهايت اشتباه كرد و باخت. به نظرم مي‌گذاشتند حسن يزداني با شگرد خودش كشتي بگيرد اين شكلي نمي‌باخت كشتي را. مگر مي‌شود سبك يك كشتي‌گير كه مي‌آيد هشت سال قهرمان جهان و المپيك و آسيا مي‌شود را عوض كرد؟ اشتباهي كه كادرفني كرد همين بود. آنها بايد اشكالات فني حسن يزداني را برطرف مي‌كردند نه اينكه بگويند با يك سبك ديگر كشتي بگير. اين مشكل كشتي ما بود. آناليز نداشتيم و اگر كشتي‌گيران با همان سبك خودشان كشتي مي‌گرفتند بهتر نتيجه مي‌گرفتند. 
او با اشاره به اينكه دادكان تاكيد كرده بود حسن يزداني از لحاظ روحي وضعيت خوبي ندارد، ادامه داد: در بحث كشتي ما فقط بحث بدني و آناليز نداريم. بحث روحي و رواني هم داريم. در المپيك 2016 حسن در 18، 19 سالگي در فينال 6 بر صفر از انورگديف عقب افتاد. نقش كوچ آنجا مشخص شد كه آمد و از نظر روحي او را دگرگون كرد. مربي به او گفت مي‌روي و كشتي را مي‌بري و همين اتفاق هم افتاد. امسال اكثر كشتي‌گيران ما تايم دوم باختند كه تايم مربي است. درست است كه خود كشتي‌گير بايد كشتي بگيرد، اما مربي هم بايد چيزي در چنته داشته باشد براي ارايه. هر سال كشتي‌گيران بزرگ مي‌آيند چيزي به داشته‌هاي‌شان اضافه مي‌كنند. يعني اگر در سرپا فن بلدند مي‌روند به تكنيك‌هاي‌شان در خاك اضافه مي‌كنند. فنون مختلف را ياد مي‌گيرند. ديديد تيلور همه حريفان را ضربه كرد. در كشتي اول سروته يكي كرد حريفش را جوري كه كسي فكرش را نمي‌كرد. 
كارشناس كشتي در پايان گفت: آرزو مي‌كنيم اين نتايج ما را به خودمان بياورد. كادرفني همه بچه‌هاي خوبي هستند، اما بپذيريم وقتي چنين اتفاقاتي رقم مي‌خورد نياز است تغييراتي صورت بگيرد. كمك مربيان ما بسيار شريف هستند، اما مدال‌آور نبودند. كدام يك از اينها يك شاگرد به كشتي دادند كه يكهو مي‌شوند كادرفني تيم ملي؟ آرزوي ما اين است اشكالات تيم رفع شود و در المپيك با يك تيم كوبنده ظاهر شويم. نگوييم در بازي‌هاي آسيايي نتيجه گرفتيم و برويم در المپيك. المپيك جاي كشتي‌گيران و مربيان شاگرد اول است. آرزوي من موفقيت كشتي ايران در عرصه‌هاي بين‌المللي است. مربيان ما زحمت خودشان را كشيدند، توان مربيان ما همين است، اما توان كشتي ما اين نيست.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون