• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5587 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۴ مهر

طلسمي كه كسي فكر نمي‌كرد اينقدر طولاني شود، شكست!

تاريخ‌سازي بچه‌هاي پينگ‌پنگ با كسب مدال در بازي‌هاي آسيايي

گروه  ورزش

توكيو سال 1958! تيم ملي تنيس روي ميز ايران با تركيب امير احتشام‌زاده، هوشنگ بزرگ‌زاده، ادموند بيت‌خدا و حميد كرلو توانست به مدال برنز بازي‌هاي آسيايي دست پيدا  كند. 

بازي‌هاي آسيايي توكيو 1958 سومين دوره اين مسابقات بود. آن هم درست 7 سال بعد از آغاز به كار اين رقابت‌ها. به دست آمدن مدال تنيس روي ميز گرچه در همان زمان يك افتخار بزرگ محسوب مي‌شد ولي به دليل اينكه در ابتداي مسابقات كسب شده بود چندان افتخار تاريخي و بزرگي در نظر گرفته نشد. احتمالا خيلي‌ها فكر مي‌كنند در دوره‌هاي بعد اين برنز به نقره و حتي طلا تبديل خواهد شد. تصوري كه نسبتي با واقعيت نداشت. 
هانگژو سال 2023! درست 65 سال بعد از اينكه تيم ملي تنيس روي ميز ايران در شرق آسيا مدال تنيس روي ميز را دشت كرد، نوادگان همان قهرمان‌ها دوباره موفق به انجام چنين كاري شدند. با اين تفاوت كه امروز همه مي‌دانند چه اتفاق بزرگ و تاريخي رقم خورده است. 16 دوره طول كشيد تا پينگ‌پنگ‌بازان ايران توانستند با درخشش ستاره‌هاي خود و درايت كادرفني به جمع 4 تيم پاياني رقابت‌ها راه پيدا كنند. آن هم با شكست دادن ژاپن، تيم دوم جهان با نتيجه 3 بر صفر!
تقريبا اكثر كارشناسان اعتقاد دارند مسابقات تنيس روي ميز در سطح آسيا همتراز با مسابقات جهاني است، چراكه بیشتر قدرت‌هاي اين رشته در غرب آسيا هستند. بنابراين كسب مدال پينگ‌پنگ در آسيا ارزشي معادل مدال مسابقات قهرماني جهان دارد. اين يعني دوبل شدن افتخار  تاريخي!
تيم تنيس روي ميز ايران امسال با تركيب برادران عالميان يعني نوشاد و نيما و همين‌طور اميرحسين هدايي با هدايت جميل لطف‌الله‌نسبي راهي مسابقات شدند. آن هم در شرايطي كه نوشاد در دوره قبل مسابقات در جاكارتا موفق شده بود در بخش انفرادي يك مدال تاريخي برنز  به  ارمغان  بياورد. 
پينگ‌پنگ‌بازان ايران در مرحله گروهي با دو برد مقابل تيم‌هاي بحرين و مغولستان و يك شكست برابر هنگ‌كنگ راهي دور بعد مسابقات شدند. ايران در يك‌هشتم موفق شد سه بر صفر ويتنام را شكست بدهد و با اين نتيجه تيم به يك‌چهارم رسيد و در نهايت در اين مرحله بچه‌ها به ژاپن خوردند؛ تيم دوم دنيا  با حضور چهره‌هايي در بين 10 نفر برتر  جهان!
در اين بازي و در رقابت نخست نيما عالميان مقابل هاريموتو نفر چهارم دنيا قرار گرفت و طي يك بازي بي‌نظير و پرفشار با نتيجه سه بر دو به پيروزي دست پيدا كرد. روشن شدن چراغ اول براي ايران در اين بازي آنقدر براي برخي كارشناسان و صاحب‌نظران و علاقه‌مندان باورنكردني بود كه عده‌اي مي‌گفتند حتي اگر مسابقه همين جا با شكست ايران به پايان برسد با برد نيما مقابل هاريموتو يك  اتفاق تاريخي رقم  خورده است!
اما هم‌تيمي‌هاي نيما نظر ديگري داشتند. سدشكني نيما باعث شد خودباوري تا دروني‌ترين سلول نوشاد و اميرحسين نفوذ كند و آن وقت بود كه رويا كم‌كم شكل واقعيت به خود گرفت. ابتدا نوشاد عالميان موفق شد در يك بازي نفسگير سه بر دو به پيروزي دست پيدا كند و ايران را در آستانه اتفاق تاريخي قرار بدهد و سپس هدايي توانست از سد ديگر پينگ‌پنگ‌باز ژاپني عبور كند. لحظه‌اي كه اميرحسين امتياز نهايي را برابر حريف به دست آورد و صعود بچه‌هاي ايران مسجل شد بسيار جذاب بود! به پايان رسيدن يك طلسم 65 ساله كه كسي در ابتدا فكرش را هم نمي‌كرد اينقدر طولاني شود!
نيما عالميان كه سدشكن برد تاريخي مقابل ژاپن بود پس از برتري ايران مقابل سامورايي‌ها اظهار داشت: مي‌دانستيم بازي بسيار سختي است. بازي اول هم با توجه به حضور هاريموتو كه نفر چهارم دنياست، واقعا سخت بود، مخصوصا گيم پنجم كه ۷ بر ۳ عقب بودم و برنده  شدم. 
وي ادامه داد: خودم هم باور ندارم در بازي‌هاي آسيايي تيم قدرتمند ژاپن كه همه نفرات اصلي‌شان هم بودند را ببريم، واقعا نمي‌دانم چه بگويم. خيلي برد قاطعانه‌اي بود و از مردم هم تشكر مي‌كنم كه  دعاي‌مان كردند.
نوشاد عالميان نيز پس از پيروزي شگفت‌انگيز گفت: بازي خيلي حساسي در مقابل ژاپن كه تيم دوم دنياست، داشتيم. خوشبختانه نيما استارت كار را به خوبي زد و در نهايت قاطعانه ۳ بر صفر برديم، واقعا خيلي سخت  بود.
وي ادامه داد: هدف‌مان بود كه در مسابقات جهاني يا آسيايي يك مدال بگيريم كه بالاخره اينجا اتفاق افتاد.
در نهايت اميرحسين هدايي كه با برتري او تيم جواز حضور در نيمه نهايي را كسب كرد، اظهار داشت: خدا را شكر بازي خيلي خوبي بود. اين لحظه‌ها براي ما غير قابل باور است كه بتوانيم تيم دوم دنيا را در المپيك آسيايي ببريم. خيلي خوشحال هستيم و همان‌طور كه قبل از بازي هم گفتم اين بازي به مسائل ذهني، روحي و رواني  برمي‌گردد.
وي افزود: باور پيروزي را داشتيم و حتي زماني كه ۱۰ بر 8 عقب بودم با تمام وجود جنگيدم. قبل از بازي به نيما (عالميان) گفتم باور دارم هاريموتو را مي‌بري. بابت اين اتفاق خيلي خوشحال هستيم، چون كار بسيار بزرگي را انجام داديم. خوشحالم كه توانستيم دل ورزشي‌ها، پينگ‌پنگي‌ها و مردم عزيزمان را شاد كنيم.
يكي از نكات جالب اين بازي تشويق شديد پينگ‌پنگ‌بازان ايران توسط چيني‌هاي حاضر در سالن بود. چيني‌ها كه هميشه در همه عرصه‌ها از جمله تنيس روي ميز با ژاپن رقابت دارند با فريادهاي زنده باد ايران بروبچه‌هاي تيم ملي را تهييج كردند تا  اين پيروزي شيرين  به دست  بيايد. 
ملي‌پوشان كشورمان روز گذشته در نيمه‌نهايي مسابقات مقابل كره جنوبي در حالي كه در دو بازي نخست نوشاد و نيما برابر رقبا مي‌توانست برنده باشد با يك نتيجه بسيار نزديك شكست خورد و از ادامه تاريخ‌سازي بازماند. با اين حال آنچه در پايان به جا مانده تكرار تاريخ  بعد از 65  سال  است.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون