• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5587 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۴ مهر

انتقاد جلال چراغپور از بي‌ثباتي ليگ در گفت‌وگو با «اعتماد»:

خواهيد ديد كه ما در آسيا هم‌ كندتر مي‌شويم ‌هم آسيب می‌خوریم

چرا ليگ تعطيل مي‌شود؟ گويا برخي مسائل دست فدراسيون نيست و از جاي ديگر مي‌گويند!

روزبه  دلاور

به گزارش «اعتماد» بعد از سپري شدن چهار هفته از بازي‌هاي ليگ برتر و با برگزاري چهار ديدار از هفته پنجم، بازي‌هاي ليگ به تعويق افتاد. بازي‌هاي سه نماينده ايران در ليگ قهرمانان آسيا و حضور تيم اميد كشورمان در رقابت‌هاي آسيايي دلايل وقفه در مسابقات عنوان شده كه البته قابل قبول نيست. چرا كه مي‌شد با برنامه‌ريزي دقيق اين مشكل را حل كرد تا باشگاه‌هاي‌مان آسيب كمتري ببينند. به تاخير افتادن مسابقات ليگ جدا از افت كيفي بازي‌ها ميزان مصدوميت‌ها را افزايش مي‌دهد و مربيان كار سختي براي حفظ سلامتي بازيكنان خود خواهند داشت. خبرنگار اعتماد در اين خصوص با جلال چراغپور كه يكي از كارشناس نام‌آشنا در فوتبال ما به حساب مي‌آيد به گفت‌وگو پرداخت. 

چراغپور در خصوص آسيب‌هاي احتمالي تعطيلي پي در پي ليگ به سطح فني مسابقات گفت: به نظر من مساله را از بالاتر نگاه كنيم. نقطه ديد خودمان را يكي دو پله بالاتر ببريم و برويم سر اين نقطه كه اساسا بدن يك ورزشكار حالا كشتي و تكواندو و بقيه رشته‌ها كه فوتبال هم جزو آن است به چه شكل كار مي‌كند. بدن ما از نظر فيزيولوژي يك پيك دارد، منظور اينكه يك پيك آمادگي جسماني دارد. به‌طور قطع اين پيك در اول بازي‌ها خودش را نشان نمي‌دهد. ديديد كه مي‌گويند در هفته سوم يا چهارم ‌مربي مي‌خواهد عوض شود مي‌گويند هنوز جا نيفتاده يا درباره بازيكنان مي‌گويند هنوز بدن‌شان سنگين است. اين پيك بدني اسمش پيك است! پيك پيك كه نيست! بازيكن فقط يك بار به اوج ‌آمادگي جسماني مي‌رسد كه براي رسيدن به آمادگي جسماني بايد يك پروسه را طي كند. 
چراغپور ادامه داد: هربار كه بدن از نظر فيزيولوژي مسيرهايي كه وجود دارد را طي مي‌كند، مسيرهايي براي راه‌هايی كه از طريق آن انرژي كسب مي‌كند، اگر هربار يك ‌وقفه‌اي در آمادگي ‌جسماني براي بازي به وجود بياوريم (با تمرين هم نمي‌توانيم اين سطح از آمادگي را حفظ كنيم) باعث آسيب مي‌شود. كما اينكه در يك بازي نصف و ‌نيمه كه يك‌خرده استرس داشت و استارت‌ها فرق مي‌كرد ديديد ‌كه دو بازيكن چه شدند. 
كارشناس فوتبال ايران در ادامه تصريح كرد: در نتيجه سوال شما را بخواهم ‌جمع كنم، بله! وقفه در مسابقات باعث بالا رفتن آسيب‌هاي ورزشي به خصوص ليگامنت‌ها و‌ تاندون‌ها خواهد شد. اين تعطيلي و دوباره شروع كردن‌ها آسيب جدي به تيمي كه مي‌خواهد به بازي‌هاي آسيايي  برود،  مي‌زند. 
سوال بعدي ما هم همين بود! اينكه وقتي با فاصله ۲۰ روز تيمي در سطح آسيا بازي مي‌كند مربيان چطور ‌مي‌توانند بازيكنان را در سطح مسابقات نگه دارند؟ چراغپور در پاسخ گفت: آنها بايد يك جدول پارادوكسي درست كنند و‌ امكان ‌هم ‌ندارد. هيچ مربي آمادگي جسمي يا بدنسازي‌ نمي‌تواند پيك بدني را در اين وقفه‌ها حفظ كند. چون خود بازي جوري از بازيكن كار مي‌كشد كه هيچ مربي از بيرون نمي‌تواند اين كار را از آدم بكشد. ‌در نتيجه اينها افت مي‌كنند و ما آثارش را در بازي‌هاي آسيايي خواهيم ديد. خواهيد ديد كه ما در آسيا هم‌ كندتر مي‌شويم و ‌هم آسيب‌هايي خواهيم‌ خورد.
مربي اسبق تيم ملي در خصوص اينكه چطور در بسياري از كشورها برنامه مسابقات از يكسال قبل يا حتي بيشتر هم مشخص است اما در فوتبال ما به اين شكل نيست توضيح داد: به نظر مي‌آيد يك حالت خاص است! هم وزارت ورزش و هم فدراسيون فوتبال مي‌گويد تصميمات دست خودم است اما از طرفي بعضي چيزها هست‌ كه شايد از وزارت ورزش بگويند و بعضي چيزها هم هست كه ما در جريان نيستيم و نمي‌دانيم و بايد اين اتفاق بيفتد. اينها در تخصص ما نيست. من هم مثل شما مي‌شنوم كه بازي‌ها را تعطيل كردند اما در خصوص اينكه پرسيديد لطمه مي‌زند، مي‌گويم بله لطمه مي‌زند و مقدار آسيب‌ها را بالا مي‌برد و آمادگي جسماني تيم ملي ما را هم در رقابت‌هاي آسيايي تحت‌تاثير قرار مي‌دهد.
چراغپور درباره اينكه ‌انجام بازي تداركاتي مي‌تواند راهكار باشد يا خير ادامه داد: در بازي‌هاي دوستانه بازيكن سعي مي‌كند كمترين اصطكاك بدني و فيزيكي را داشته باشد. در بازي النصر شما ديديد اصلا تكل كردند؟ شما ديدي به جز رونالدو كه يك برخورد با بازيكن مقابلش داشت در اين بازي رسمي تا چه حد شدت درگيري پايين بود. نكته ديگر در بازي دوستانه تعداد تعويض‌ها بيشتر است چون مي‌خواهند بقيه را محك بزنند و نمي‌آيند ببينند در بازي‌هاي دوستانه تيم چقدر فشار بدني تحمل مي‌كند. بازي دوستانه براي ارنج و پيدا كردن بازيكن جايگزين و رفع اشكالات تاكتيكي است.
كارشناس باسابقه فوتبال ايران با اشاره به وضعيت چمن‌ها در استاديوم‌هاي كشورمان ادامه داد: چمن آزادي كه از انواع چمن است. مهندسي چمن از شاخه‌هاي رشته‌هاي كشاورزي است و بزرگ‌ترين آزمايشگاه‌ها و تحقيقات در هلند انجام مي‌شود . در آنجا در يك بعد از ظهر زمين چمن را تغيير مي‌دهند! يادم مي‌آيد كه با تيم‌ ملي يك جايي بوديم ما را به يك استاديوم بردند ‌كه محل بازي ما بود و ديدم استاديوم خاكي است اما فرداي آن روز در زمان بازي ديدم ‌استاديوم‌ چمن است. اين براي ۳۰، ۴۰ سال پيش است كه ماشين‌ها مي‌آمدند و چمن‌ها را كنار هم قرار مي‌دادند. ديديد كه چمن‌ها مربعي شكل است؟ براي اين است كه در آزمايشگاه چمن را به وجود مي‌آورند. خب ما اين تكنولوژي را نداريم و چمن ورزشگاه‌هاي‌مان را دان مي‌پاشيم و كود مي‌دهيم با آب! در صورتي كه بذر چمن كاشتن يك دانش است و خيلي متفاوت به عمل مي‌آيد.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون