• ۱۴۰۳ جمعه ۲ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5590 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۸ مهر

طي يك ماه تعداد ۱۲ زمين‌لرزه با بزرگي بيش از ۴ ريشتر در داخل كشور ثبت شده است

وقوع ۶۵۸ زلزله در شهريور

ساعت ۵ صبح روز گذشته زمين‌لرزه‌اي به بزرگي ۳.۳ ريشتر هجدك در استان كرمان را لرزاند. اين زمين‌لرزه در عمق ۱۶ كيلومتري زمين اتفاق افتاده و هنوز گزارش كاملي از خسارت‌هاي احتمالي اين زلزله اعلام نشده است. اخبار مربوط به زلزله در كشور نسبت به گذشته افزايش پيدا كرده. هر چند قدرت زمين‌لرزه‌ها اكثرا كمتر از ۴ ريشتر است با اين حال شبكه‌هاي لرزه‌نگاري مركز لرزه‌نگاري كشوري وابسته به موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران اعلام كرد كه ايران در شهريور ماه ۱۴۰۲ بيش از ۶۵۰ بار لرزيده است. 
شبكه‌هاي لرزه‌نگاري مركز لرزه‌نگاري كشوري وابسته به موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران در شهريورماه ۱۴۰۲ تعداد ۶۵۸ زمين‌لرزه را ثبت كرده است. اين زمين‌لرزه‌ها در نواحي مختلف ايران و نواحي مرزي رخ‌ داده و توسط شبكه‌هاي لرزه‌نگاري ثبت و تعيين محل شده‌اند. در شهريورماه ۱۴۰۲ تعداد ۱۲ زمين‌لرزه با بزرگي بيش از ۴.۰ در داخل كشور توسط مركز لرزه‌نگاري كشوري به ثبت رسيده كه بزرگ‌ترين آنها زمين‌لرزه‌اي به بزرگي ۵.۲ در مقياس امواج دروني زمين در تاريخ ۲۰ شهريور در حوالي مرز ايران (كرمانشاه) و عراق بوده است.
از لحاظ آماري ۵۸۹ زمين‌لرزه با بزرگي كوچك‌تر از ۳، تعداد ۵۷ زمين‌لرزه با بزرگاي بين ۳و۴، تعداد ۱۰ زمين‌لرزه با بزرگاي بين ۴ و ۵ و تعداد ۲ زمين‌لرزه با بزرگاي بين ۵ و ۶ بوده‌ است. استان خراسان رضوي با ۹۸ زمين‌لرزه ثبت شده دستگاهي بالاترين آمار زمين‌لرزه ثبت شده در شهريورماه ۱۴۰۲ را به خود اختصاص داده‌ است و پس از آن استان‌هاي كرمان و چهارمحال و بختياري به ترتيب با ۶۵ و ۵۶ زمين‌لرزه قرار دارند.
مركز لرزه‌نگاري كشوري در شهريورماه امسال ۷ زمين‌لرزه در استان تهران ثبت كرده‌ كه بزرگ‌ترين آنها با بزرگي ۲.۶ در مقياس امواج دروني زمين در ارجمند بوده است.
همچنين ۵ مهر ماه، پرويز سروري، نايب رييس شوراي اسلامي شهر تهران در چهارمين نشست مشترك مسوولان و اساتيد مهندسي زلزله در قالب شكل‌گيري كارگروه افزايش تاب‌آوري سازه‌ها در برابر زلزله كه به بررسي راهكارهاي افزايش تاب‌آوري شهر تهران در برابر زلزله مي‌پردازد، گفت: «مهم‌ترين مساله ما در اين حوزه تصميم‌گيري است. در حقيقت امروز با شرايطي مواجه هستيم كه وقوع زلزله مساله‌اي جدي است؛ اما متاسفانه جدي گرفته نمي‌شود و در نتيجه تصميم‌گيري جدي در اين حوزه نيز صورت نمي‌گيرد و از سوي ديگر مراكز متعددي در اين حوزه وظيفه دارند كه اين موضوع نيز تصميم‌گيري جدي در اين حوزه را دايما به تاخير مي‌اندازد.تهران داراي چند هكتار بافت فرسوده است كه هر روز فرسوده‌تر مي‌شود. بافت تاريخي در تهران وجود دارد كه در همه جاي دنيا به عنوان يك فرصت مورد بهره‌برداري قرار مي‌گيرد، اما در تهران به يك تهديد تبديل شده، چراكه برنامه‌اي مشخص براي آن نداريم و به يك ترمز در مسير ايمن‌سازي بافت‌هاي فرسوده تبديل شده است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون