• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5598 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۱۸ مهر

با آغاز درگيري نظامي در خاورميانه

تبعات درگيري‌هاي خاورميانه براي اقتصاد جهاني

آغاز درگيري نظامي در خاورميانه ممكن است بانك‌هاي مركزي را وادارد تا با روندهاي تورمي جديد مبارزه كنند و همچنين به اعتماد اقتصادي كه در پي ايجاد اميدواري نسبت به مهار تورم ايجاد شده بود را نابود سازد.
به گزارش اتاق آنلاين به نقل از رويترز، نبرد ميان نيروهاي حماس و رژيم صهيونيستي كه منجر به مرگ صدها نفر شده است، احتمال درگيري گسترده‌تر در خاورميانه را به حس بي‌ثباتي جهاني كه طي ۲۰ ماه گذشته به‌واسطه آغاز جنگ اوكراين و روسيه ايجاد شده، متصل مي‌كند.
براساس گزارش رويترز، مشخص شدن تاثير اين درگيري بر اقتصاد جهاني ممكن است به زمان زيادي نياز داشته باشد و وابسته به اين است كه درگيري‌ها تا چه زمان ادامه داشته باشند و به چه مناطقي سرايت يابند.
آنچه مسلم است، آغاز درگيري‌هاي خاورميانه حس اميدي كه فعالان اقتصادي نسبت به توانايي در مهار روند افزايش قيمت‌ها و نرخ تورم ناشي از آغاز همه‌گيري جهاني و سپس حمله روسيه به اوكراين در سال ۲۰۲۲، در جهان ايجاد شده بود را از بين خواهد برد.
آگوستين كارستنز، مديركل بانك تسويه‌حساب‌هاي بين‌المللي، معتقد است: هنوز براي تعيين پيامدهاي اين جنگ جديد خيلي زود است، اگرچه بازارهاي نفت و سهام ممكن است با پيامدهاي فوري مواجه شوند.
با اين‌ همه و تحت هر شرايطي جنگ اين پتانسيل حداقلي را دارد كه مجموعه‌اي از فشارهاي غيرقابل ‌پيش‌بيني را به اقتصاد جهاني كه از كندي رشد در رنج است و بازارهاي امريكا كه در تلاش‌اند خود را با احتمال افزايش نرخ بهره توسط فدرال رزرو تطبيق دهند، وارد كند.
كارل تاننبام، اقتصاددان ارشد شركت
 North Trust معتقد است: هر منبع عدم اطمينان اقتصادي تصميم‌گيري‌هاي اقتصادي را به تاخير خواهد انداخت. با اين ‌همه بازارها رويدادهاي خاورميانه را دنبال خواهند كرد تا شايد پس از دهه‌ها تنش و درگيري در خاورميانه، اين درگيري به شكلي متفاوت به سرانجام برسد. پرسش اصلي اين است كه آيا اين درگيري رويدادي خواهد بود كه تعادل بلندمدت اقتصاد جهاني را برهم بزند؟ درگيري جديد خاورميانه و مسائل مربوط به آن احتمالا در دستور كار رهبران مالي جهان قرار خواهد گرفت كه اين هفته براي برگزاري نشست‌هاي صندوق بين‌المللي پول و بانك جهاني گردهم خواهند آمد تا اقتصاد جهاني كه از زمان آغاز شيوع همه‌گيري كرونا و تشديد تنش‌هاي تجاري در وضعيت نوسان عميقي باقي‌مانده است را بررسي كنند. تنش جديد خاورميانه براي بانك‌هاي مركزي اين چالش را ايجاد خواهد كرد كه آيا ممكن است درگيري در اين منطقه كه نه‌تنها خانه توليدكنندگان بزرگ نفت مانند ايران و عربستان سعودي است، بلكه خطوط اصلي كشتيراني از آن عبور مي‌كند، به فشارهاي تورمي جديدي منجر شود يا چنان ضربه‌اي به اعتمادبه‌نفس اقتصادي وارد كند كه اقتصاد را دچار اختلال شديد سازد.
مقامات فدرال رزرو از قيمت‌هاي بالاي انرژي اخير به عنوان خطري احتمالي براي چشم‌انداز خود براي كاهش تدريجي تورم ياد كرده‌اند و همچنين معتقدند كه بدون وجود شوكي غيرمنتظره و بيروني، اقتصاد امريكا احتمالا درگير ركود نخواهد شد. رفتار توليد‌كنندگان بزرگ نفت در اين منطقه و امكان افزايش قيمت نفت نقش مهمي را در تعيين سرنوشت اقتصاد جهاني به عهده ‌دارند؛ درحالي كه معاملات در بازارهاي اوراق قرضه و سهام در روزهاي آينده نشان خواهد داد كه بازارها پيامدهاي احتمالي را چگونه پيش‌بيني مي‌كنند. اقتصاددانان باور دارند درگيري جديد خطر افزايش قيمت نفت و خطراتي را براي تورم و چشم‌انداز رشد اقتصاد جهاني به دنبال خواهد داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون