• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5598 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۱۸ مهر

تحولات جهان

شكست  سنگين براي ائتلاف صدراعظم آلمان

نتايج اوليه انتخابات محلي در دو ايالت بايرن و هسن در آلمان از شكست سنگين ائتلاف حاكم به رهبري اولاف شولتس، صدراعظم اين كشور حكايت دارد.
به گزارش يورونيوز، نتايج اوليه نشان مي‌دهد كه سه حزب حاضر در ائتلاف حاكم شاهد ريزش آراي خود در اين دو ايالت بودند. اين درحالي است كه حزب دموكرات مسيحي و متحدانش در ايالت بايرن بيشترين راي را كسب كرده‌اند. از سوي ديگر حزب راست افراطي «آلترناتيو براي آلمان» نيز از دوره قبل نتيجه بهتري به دست آورده است. 
راي‌دهندگان در دو ايالت آلمان روز يكشنبه درحالي براي انتخابات محلي پاي صندوق راي رفتند كه از اين راي‌گيري به عنوان آزموني براي ائتلاف سه حزبي حاكم به رهبري اولاف شولتس، صدراعظم اين كشور ياد مي‌شد. حدود ۹ ميليون و ۴۰۰ هزار آلماني در دو ايالت بايرن و هسن واجد شرايط شركت در راي‌گيري بودند. شركت‌كنندگان در انتخابات اعضاي پارلمان محلي در اين دو ايالت را برگزيدند. 
هر دو ايالت بايرن و هسن به عنوان ايالت‌هايي محافظه‌كار شناخته مي‌شوند. در همين راستا حزب دموكرات مسيحي و متحدانش به عنوان حزب اصلي مخالف دولت بيش از ديگر احزاب براي پيروزي در انتخابات بخت داشتند. حزب راست افراطي «آلترناتيو براي آلمان» نيز اميدوار بود تا بتواند همان‌طور كه در نظرسنجي‌ها جايگاه مناسبي دارد موقعيت خود را در پارلمان اين دو ايالت بهبود ببخشد. 
شرايط اقتصادي آلمان كه با ركود روبه‌رو شده است به همراه موضوع مهاجرت دغدغه اصلي راي‌دهندگان محسوب مي‌شد.
ائتلاف احزاب سوسيال دموكرات، سبزها و دموكرات آزاد (ليبرال‌ها) در سطح فدرال طي هفته‌هاي اخير به دليل اختلاف بر سر كاهش مخارج دولتي و تدابير لازم براي مقابله با تغييرات آب و هوايي تضعيف شده است. 
حزب دموكرات مسيحي از ۲۴ سال پيش تاكنون كنترل ايالت هسن را در دست دارد. متحدان اين حزب در ايالت بايرن نيز از سال ۱۹۵۷ تاكنون زمام امور را در دست دارند. نانسي فزر، وزير كشور آلمان به عنوان نامزد حزب سوسيال دموكرات پا به عرصه رقابت در ايالت هسن گذاشته بود.


ديدار گروهي از سناتورهاي امريكايي با شي ‌جين‌پينگ

گروهي از سناتورهاي كنگره امريكا روز دوشنبه در پكن با شي جين‌پينگ، رييس‌جمهور چين و وانگ يي، وزير خارجه اين كشور ديدار كردند. در جريان اين ديدار، شي جين‌پينگ خطاب به سناتورهاي امريكايي گفت اينكه چين و ايالات متحده چگونه روابط‌شان را مديريت كنند مهم است، زيرا بر «آينده» بشريت تاثير خواهد گذاشت. او افزود: «روابط چين و ايالات متحده مهم‌ترين رابطه در جهان است. چگونگي كنار آمدن چين و ايالات‌متحده در مواجهه با جهاني كه دچار آشفتگي است، آينده و سرنوشت بشريت را تعيين خواهد كرد.»
مقامات ارشد چين و ايالات‌متحده در ماه‌هاي اخير با انجام سفرهاي متعدد سعي دارند از تنش‌هاي دو قدرت بزرگ اقتصادي جهان بكاهند و در همين چارچوب انتظار مي‌رود آقاي شي و همتاي او جو بايدن نيز به زودي با يكديگر ملاقات كنند. رهبري هيات امريكايي را در سفر به چين چاك شومر، رهبر اكثريت دموكرات در سناي امريكا برعهده داشت و در جريان اين ديدار وانگ يي، وزير خارجه چين نيز از ايالات‌متحده خواست تا «مناقشات را به ‌طور منطقي‌تر مديريت كند.» وانگ يي گفت: «اميدواريم اين سفر به ايالات‌متحده كمك كند تا چين را بهتر درك كند، روابط چين و ايالات‌متحده را با ديد واقعي‌تري ببيند و به‌ طور منطقي‌تر به اختلافات موجود رسيدگي كند.»
به گزارش يورونيوز، چاك شومر نيز در اين ديدار تاكيد كرد كه ايالات‌متحده «به دنبال درگيري نيست»؛ با اين حال گفت: «طبيعي است كه دو قدرت بزرگ در عرصه‌هايي مانند تجارت، فناوري و ديپلماسي با يكديگر رقابت داشته باشند.» او افزود كه اگرچه اولين هدفش از اين سفر، توافق براي ايجاد شرايطي برابر براي نيروي كار و كسب و كارهاي امريكايي است اما اهداف ديگري را نيز در مذاكراتش با مقامات پكن دنبال مي‌كند. ازجمله گفت‌وگوهاي حقوق بشري، پاسخگو كردن آن دسته از شركت‌هاي مستقر در چين كه محصولاتي حاوي مواد شيميايي مرگبار به ايالات‌متحده صادر مي‌كنند و دريافت تضمين در اين باره كه چين از رفتارهاي جنگي روسيه عليه اوكراين حمايت نخواهد كرد. پيش از اين در روز جمعه، جو بايدن گفته بود كه «احتمالا» در جريان نشست اپك (سازمان همكاري اقتصادي آسيا‌-اقيانوسيه) كه قرار است اواسط نوامبر در سانفرانسيسكو برگزار شود، با شي جين‌پينگ ديدار خواهد كرد. اگرچه روابط دوجانبه پكن و واشنگتن همچنان پرتنش است و مناقشات تجاري، فعاليت‌هاي چين در درياي چين جنوبي و موضوع تايوان اساسي‌ترين موضوع اختلاف دو كشور محسوب مي‌شود، اما چاك شومر روز دوشنبه از موضع چين كه پس از حملات حماس به اسراييل خواستار «خويشتنداري» شده بود، انتقاد كرد. او گفت: «حقيقت را بگويم از بيانيه‌اي كه منتشر شد بسيار نااميد شدم، زيرا حاوي هيچ دلسوزي يا حمايتي از اسراييل در اين دوران سخت و پر دردسر نبود.» چين روز يكشنبه اعلام كرد كه از درگيري‌هايي كه تاكنون بيش از هزار كشته بين اسراييل و فلسطيني‌ها بر جاي گذاشته، «عميقا نگران» است. وانگ يي نيز در اين باره گفت: «جامعه بين‌المللي بايد به همه اين چالش‌ها رسيدگي كند و چين و ايالات‌متحده بايد در اين راه نقش مناسب خود را ايفا كنند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون