• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5598 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۱۸ مهر

ادامه از صفحه اول

قدرتي فراتر از اسلحه

ما بايد قوه تخيل داشته باشيم و خود را جاي ديگران بگذاريم. چنين شرايطي منطق و عقلانيت و قانون را بلاموضوع مي‌كند. ولي اتفاقا در همين شرايط است كه رهبران سياسي بايد عنان خود را از دست ندهند و ماندلاگونه جلوي رفتارهاي نادرست را بگيرند. ما درباره اسراييلي‌ها نيازي نيست كه چيز زيادي بگوييم، آنان همين هستند كه طي ۷۵ سال ديده‌ايم، در شرايط كنوني انتظار بيشتري از آنان نداريم. هنگامي كه وزير دارايي اسراييلي به صراحت مي‌گويد: فلسطيني‏ها فقط يكي از اين سه گزينه را دارند يا مهاجرت كنند يا زندگي تحت انقياد اسراييلي‏ها را بپذيرند يا بميرند، پس وضعيت و رفتار آنان روشن است. غربي‌ها و اسراييلي‌ها خودشان بايد به اين دست‌پرورده خود بپردازند. قرار نيست هزينه اقدامات آلماني‌ها در جريان هولوكاست را مردمان ساير نقاط دنيا بپردازند.
يك مساله مهم ديگر هم درباره نگاه ايران و ايرانيان به مساله فلسطين مي‌ماند كه بايد در يادداشت ديگري بنويسم و نشان داده شود كه سياست‌هاي رسمي در ايران چگونه اين رويكرد را تغيير داده و وارونه كرده است.


علل حمله حماس به اسراييل

6- پس از چين، هند هم تصميم گرفت كريدور خود را از مسير عربستان، اردن، اسراييل بسازد و پيمان صلح ابراهيم مي‌توانست اين پروژه را تسهيل كند اما جنگ حماس و اسراييل، همچون جنگ اوكراين، اين مسير را هم در بن‌بست قرار داد.
7- براي تجارت و اقتصاد موفق، مهم‌ترين فاكتور، امنيت و سلاح و نيز امنيت راه‌هاي تجاري است كه با جنگ روسيه و اوكراين و همچنين حماس و اسراييل، امنيت راه‌هاي تجاري اختصاصي براي دو كشور چين و هند با نزديك به 35 درصد جمعيت جهان، در هاله‌اي از ابهام قرار گرفته است.
8- بدين‌ترتيب دو جنگ روسيه - اوكراين و حماس - اسراييل، همچنان فرصت مستقل شدن دو اقتصاد ميليارد نفري چين و هند و خروج اين دو كشور را از زير سلطه غرب تا زماني نامعلوم، به بايگاني برده است. 
از اين رو شايد بتوان چرايي حمله حماس و غيبت عجيب ارتش و نيروهاي اطلاعاتي اسراييل را فهميد. در هر صورت، چه كارتل‌هاي اسلحه و چه سلطه بر تجارت جهاني، آنچه از حمله حماس به اسراييل حاصل مي‌شود، ضرر هنگفت كشورهاي منطقه است.


پيامدهاي‌عمليات توفان الاقصي

 براي خروج از بحران به وجود آمده، چاره‌اي جز باز كردن فضاي مناسب براي گفت‌وگو با دو طرف صحنه ندارند.
۷- به نظر مي‌رسد عربستان يكي از بازندگان شاخص بازي تا اين لحظه است؛ بن‌سلمان كه تا قبل از اين جنگ، در صحنه سياست مانور چشمگيري داشت، يكي از مقهوران وضعيت فعلي است. او كه خود را بازي‌گردان صحنه سياست منطقه مي‌ديد و حس مي‌كرد ايران را به دنبال سياست‌هاي خود كشانده، حال احساس مي‌كند كه رودست بزرگي از ايران خورده است.
وي در حال حاضر با وضعيت دوگانه‌اي سر مي‌كند؛ از سويي حس مي‌كند به رسميت شناختن موقعيت سياسي ايران در فلسطين، مغاير شؤونات ذهني‌شان است، اما از سوي ديگر نمي‌تواند عنصر موثرتري از ايران در كلوني ايران - فلسطين ببيند كه البته عربستان سعودي به موقعيت ايران در اين بحران تن نخواهد داد و سعي مي‌كند تا مستقيما با فلسطيني‌ها گفت‌وگو كند.
مدير پيشين مركز مطالعات و تحقيقات جنگ

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون