• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5598 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۱۸ مهر

«روان‌شناسي موسيقي» در كتابفروشي‌ها

كتابي درباره «سماعِ باطني»

به گزارش مهر اين كتاب نوشته سوزان هلِم است و به تازگي با ترجمه سهند سلطاندوست توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهي بازار نشر شده است. نسخه اصلي «روان‌شناسي موسيقي» سال ۲۰۱۹ توسط انتشارات راتلج منتشر شده بود.
روان‌شناسي موسيقي، پس از روان‌شناسي هنر، دومين عنوان از مجموعه «روان‌شناسي همه‌چيزِ» راتلج است. رويكرد اين‌ كتاب هم مانند ديگر عناوين مجموعه مورد اشاره كه چاپ‌شان از ۵ سال پيش شروع شده و هنوز هم ادامه دارد، با رويكرد نوين تجربي به علم روان‌شناسي و عمدتا در چارچوب عصب‌روان‌شناسي شناختي نوشته شده است. عناوين اين‌ مجموعه تحت عنوان «فلسفه مضاف» يا «روان‌شناسي مضاف» قرار مي‌گيرند.
كتاب «روان‌شناسي موسيقي» يكي از زيرشاخه‌ها يا بخش‌هاي مجاور و مرتبط با روان‌شناسي موسيقي، يعني موسيقي‌درماني است. سوزان هلم نويسنده كتاب، استاد افتخاري آموزش و روان‌شناسي موسيقي موسسه آموزشي UCL است و سال ۲۰۱۵ نشان امپراتوري بريتانيا را به خود اختصاص داد. او پيش از آنكه به عنوان يك‌چهره دانشگاهي شناخته شود، موسيقي‌دان حرفه‌اي بود. او در اين‌ كتاب به چنين‌ سوالاتي پاسخ مي‌دهد: موسيقي چطور در خلق‌وخوي افراد تاثير مي‌گذارد؟ بهترين راه براي پرورش مهارت‌هاي موسيقايي چيست؟ تنوع تعريف موسيقي بين فرهنگ‌ها چگونه است؟
يكي از موضوعاتي كه در اين ‌كتاب مورد بررسي قرار گرفته، تاثيري است كه موسيقي بر زندگي روزمره افراد و جامعه دارد. سوزان هلم تلاش كرده در اين ‌كتاب نشان دهد موسيقي ‌چطور مي‌تواند براي عملكرد فكري، سلامت و رضايت خاطر آدم‌ها مفيد باشد. تاثيري كه موسيقي روي رفتار آدم‌ها دارد هم از ديگر موضوعاتي است كه مولف «روان‌شناسي موسيقي» به آنها پرداخته است.
كتاب پيش‌رو ۸ فصل اصلي دارد كه به ‌ترتيب عبارتند از: «موسيقي، اهميت و كاركردهاي آن»، «پردازش موسيقي»، «پرورش هميشگي مهارت‌هاي عمومي موسيقايي»، «موسيقي در زندگي روزمره»، «فوايد موسيقي براي سلامت و رضايت خاطر»، «مسائل مربوط به توانايي موسيقايي»، «پرورش مهارت‌هاي تخصصي موسيقايي» و «فوايد موسيقي براي عملكرد فكري».
در قسمتي از اين ‌كتاب مي‌خوانيم: 
«همان‌طور كه ديديم، برداشت‌هاي اوليه از توانايي موسيقايي بر توانايي ما در درك تفاوت‌هاي زير و بمي، ريتم و ملودي متمركز بود. گرچه مهارت‌هاي ادراكي در كسب مهارت‌هاي سطح بالاي موسيقايي مهم‌اند، اما به ‌تنهايي كافي نيستند. اين امر منجر به رويكردهاي متفاوتي در مطالعه ماهيت توانايي موسيقايي شده است. تمركزِ يكي از رويكردها بر حساسيت به جنبه‌هاي فيزيكي و احساسي صوت بوده، درحالي كه رويكردي ديگر بر قابليت سماع باطني (درك صورت از درون) تمركز داشته است. من و يكي از همكارانم تصميم گرفتيم آنچه را به عقيده عموم مردم، جوانان و طيفي از متخصصان تشكيل‌دهنده توانايي موسيقايي بود، بررسي كنيم. دريافتيم وقتي از پاسخ‌دهندگان خواسته مي‌شود عبارت «توانايي موسيقايي عبارت است از...» را كامل كنند، اشاره اكثرشان به قابليت نواختن يك ساز موسيقي يا خواندن بود. آيا شما هم آن عبارت را اين‌طور كامل مي‌كرديد؟ ساير پاسخ‌دهندگان به مجموعه‌اي از مهارت‌ها شامل گوش ‌دادن و درك كردن، ارج نهادن به موسيقي و حساس‌ بودن به آن اشاره كردند، يعني فعاليت‌هايي كه اكثر ما روزانه با آنها سروكار داريم.»
اين‌ كتاب در ۱۶۸ صفحه با قيمت ۱۱۰ هزار تومان منتشر شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون