• ۱۴۰۳ جمعه ۱۵ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5611 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۳ آبان

خبر رسمي

دولت اعلام نياز كند، نظر مجمع تشخيص درباره FATF تغيير مي‌كند

خبرآنلاين| محمدرضا باهنر فعال سياسي اصولگرا و محمد صدر عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام معتقدند؛ اگر دولت رسما اعلام كند به تصويب FATF نياز قطعي دارد، نظر اعضا تغيير مي‌كند.
باهنر با اشاره به بلاتكليفي پرونده FATF در مجمع تشخيص، اظهار كرد: اگر دولت در عمل احساس مي‌كند كه به تصويب FATF نياز قطعي دارد، اين موضع را در جلسه مجمع تشخيص مصلحت نظام اعلام كند، زيرا مي‌تواند در نظر اعضاي مجمع تاثير بگذارد، اگر الان در جلسه مجمع راي‌گيري شود تصويب آن راي نمي‌آورد اما اگر دولت با نظر مثبت بيايد، ممكن است نظر تعدادي از اعضا عوض شود.
سيدمحمد صدر هم در اين باره گفت: مدت‌هاست كه موضوع FATF در جلسات مجمع تشخيص مصلحت نظام مطرح نشده است، اما من شخصا در رابطه با اين موضوع همچنين برجام با آقاي رييسي صحبت كردم و گفتم كه اگر اين دو مساله حل نشود، نمي‌توانيد اقتصاد كشور را راه بيندازيد كه بالطبع مشكلات اقتصادي بيشتر مي‌شود و فشار بيشتري به مردم مي‌آيد، از سويي بار آن به دوش شما مي‌افتد كه رييس‌جمهور هستيد.
وي با اشاره به پاسخ ابراهيم رييسي به اين اظهارات، تصريح كرد: من حس مي‌كنم ايشان هم اين نظرات را قبول دارند و گفتند آن زمان كه مذاكرات احياي برجام مطرح بود، اعلام كردم طوري مذاكره كنيد تا نتيجه‌بخش باشد و مذاكره براي مذاكره نمي‌خواهيم. اما به هر حال در عمل اين‌طور نشده است.
اين فعال سياسي با بيان اينكه فكر مي‌كنم فاصله‌اي بين ذهن و عمل وجود دارد، افزود: آقاي رييسي در گذشته موافق تصويب FATF نبود اما اگر ايشان اكنون به عنوان رييس‌جمهور به‌ طور رسمي از تصويب آن دفاع و اعلام كند كه چه مشكلاتي به عنوان رييس دولت دارد، من هم فكر مي‌كنم اين موضع‌گيري سبب همكاري اعضاي مجمع مي‌شود.


لايحه عفاف و حجاب با ابهامات شوراي نگهبان  به مجلس برگشت

تابناك| لايحه حمايت از خانواده از طريق ترويج «فرهنگ عفاف و حجاب» كه شهريور ماه امسال براي مدت سه سال به صورت آزمايشي به تصويب مجلس رسيده بود و در هفته‌هاي گذشته در دستور كار شوراي نگهبان قرار گرفت، به مجلس عودت داده شد. نهايتا باتوجه به حجم مصوبه و دقت‌نظر اعضاي شوراي نگهبان، بررسي آن 10 جلسه شورا را به خود اختصاص داد كه در نتيجه اين مصوبه، واجد ابهاماتي شناخته شد. طحان نظيف، سخنگوي شوراي نگهبان درباره عمده ابهامات و ايرادات شوراي نگهبان گفت، مي‌توان اين موارد را به صورت زير دسته‌بندي نمود: 
روشن نبودن مرز‌هاي ضوابط مصوبه در برخي موارد، عدم تعريف برخي تعابير و اصطلاحات تفسيربردار، ابهام در نسبت برخي از احكام مصوبه با مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي و مغايرت برخي مواد با اصل ۷۵ قانون اساسي به جهت افزايش هزينه‌هاي عمومي يا كاهش درآمد‌هاي عمومي بدون پيش‌بيني طريق تامين يا جبران آن.


برخي تلاش كردند نوك پيكان قتل داريوش مهرجويي را به سمت نظام ببرند

ايسنا| سخنگوي قوه قضاييه با اشاره به قتل داريوش مهرجويي گفت: در هفته‌هاي اخير عده‌اي از افراد و جريانات خاص سياسي بدون اينكه سند و مدرك از حادثه داشته باشند در اقدامي هماهنگ و همسو با جريانات ضدمردمي تلاش كردند با سرعت ازخون به ناحق ريخته شده فردي كه مشهور است، اهداف سياسي ناپسندي برداشت كنند و نوك پيكان قتل را قبل از پيدا شدن سرنخ‌ها به سمت نظام اسلامي ببرند. ستايشي درباره اقداماتي كه «شايعه‌سازان در جامعه انجام مي‌دهند، خصوصا رسانه‌هاي شايعه‌سازي كه مبادرت به ابراز مطالب كذب مي‌كنند» گفت: از همان ابتداي حادثه تمام عوامل قضايي و انتظامي در پي دستور قاطع رييس قوه قضاييه به صورت شبانه‌روزي اهتمام كردند تا ابعاد و زواياي حادثه به سرعت و دقت موشكافي كنند. نهايتا پس از ۷۲ ساعت از وقوع حادثه، عوامل اصلي شناسايي و بازداشت شدند.  وي افزود: قوه قضاييه نسبت به افراد و برخي رسانه‌هاي شايعه‌ساز وارد شده است و ضمن ارايه هشدارهاي لازم براي تشكيل پرونده براي برخي از آنها اقدام كرد.


تلاش براي گسترش روابط ايران و عربستان

ايرنا| ديروز سفراي برخي كشورها از جمله اسلووني، تونس و عربستان ضمن ديدار با رييس‌جمهور استوارنامه‌هاي خود را تقديم كردند. سيدابراهيم رييسي در آيين دريافت استوارنامه «عبدالله بن سعود العنزي» سفير جديد پادشاهي عربستان سعودي، بر ضرورت تلاش‌ دستگاه ديپلماسي دو كشور براي بهره‌گيري هرچه بيشتر از امكانات ايران و عربستان در جهت تقويت روابط سودمند دوجانبه و تامين منافع ملت‌هاي منطقه و جهان اسلام تاكيد كرد. رييس‌جمهور ايران و عربستان را دو كشور بزرگ و مهم منطقه معرفي و تصريح كرد: بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي متقابل و گسترش روابط دو كشور، در توسعه و تقويت همكاري‌هاي منطقه‌اي و حل و فصل مسائل منطقه و جهان اسلام موثر خواهد بود. رييسي با اشاره به ظلم 75 ساله صهيونيست‌ها عليه مردم بي‌دفاع و بي‌گناه فلسطين، نبود انسجام و موضع واحد از سوي كشورهاي اسلامي را موجب تداوم كشتار و تعدي به فلسطينيان در اين سال‌ها دانست و افزود: در جريان جنايات بي‌سابقه اخير رژيم صهيونيستي و حاميان غربي‌اش در غزه نيز موضع يكپارچه و واحد جهان اسلام مي‌توانست به شكلي موثرتر مانع ظلم و تجاوز رژيم صهيونيستي و زياده‌خواهي‌هاي حاميان غربي‌اش شود.
«عبدالله بن سعود العنزي» سفير جديد پادشاهي عربستان سعودي نيز در اين مراسم، امروز را روزي تاريخي توصيف كرد و ضمن تقديم سلام‌هاي گرم پادشاه و وليعهد عربستان به دكتر رييسي و ملت ايران گفت: روابط ايران و عربستان بسيار مستحكم است، چراكه پيوندها و اشتراكات دو ملت و كشور بيشتر از اختلاف‌نظرهاي في‌مابين است. سفير عربستان سعودي تصريح كرد: ايران در بسياري از زمينه‌ها و مسائل به عربستان سعودي كمك كرده و اميدوارم كه شاهد ارتقا و گسترش روز به روز روابط و همكاري‌هاي دو كشور باشيم.


بيانيه وزارت خارجه روسيه درباره دليل حضور لاوروف در تهران

ايسنا| وزارت امور خارجه روسيه در پي نشست گروه همكاري قفقاز در چارچوب ۳+۳ (روسيه، ايران و تركيه-آذربايجان، گرجستان و ارمنستان) و در سطح وزراي امور خارجه كه در تهران برگزاري شد، اعلام كرد كه «سرگئي لاوروف» وزير امور خارجه روسيه در تهران، درباره توسعه همكاري‌هاي دوجانبه در چارچوب توافق‌هاي بلندپايه‌اي كه در تهران انجام شده است با مقامات ايراني رايزني كرد.
خبرگزاري تاس گزارش داد كه در بيانيه وزارت امور خارجه روسيه آمده است: دستور كار دوجانبه فعلي به‌طور كامل و با تاميد بر توسعه بيشتر شراكت چندجانبه روسيه-ايران طبق توافق‌هاي پيشين انجام‌شده ميان ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه و ابراهيم رييسي، رييس‌جمهور ايران مورد بحث قرار گرفت.» وزارت امور خارجه روسيه در ادامه اشاره كرد كه طرفين بر اجرايي‌شدن پروژه‌هاي مشترك در حوزه‌هاي انرژي و لجستيك، از جمله راه‌اندازي كامل كريدور حمل‌ونقل بين‌المللي شمال- جنوب تاكيد كردند. درباره اقدامات اضافي براي تقويت بيشتر روابط روسيه-ايران نيز توافق شد.
وزارت امور خارجه روسيه افزون بر اين بيان كرد كه مسكو و تهران بر غيرقابل‌قبول بودن تحريم‌هاي يك‌جانبه غرب كه «كاركرد عادي اقتصاد جهاني را تضعيف مي‌كند» 
تاكيد كردند.
در بيانيه وزارت امور خارجه روسيه آمده است: «طرفين درباره وضعيت توافق هسته‌اي نيز اقدامات شركاي غربي اين توافق را محكوم كردند كه با قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت سازمان ملل مغايرت دارد. طرفين همچنين تصريح كردند كه هيچ جايگزيني براي توافق هسته‌اي سال ۲۰۱۵ وجود ندارد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون