• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5671 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۱۶ دي

درخواست اتاق تهران:

تعطيلي پنجشنبه خسارت‌بار است، شنبه را تعطيل كنيد

اتاق بازرگاني تهران در بيانيه‌اي خطاب به دولت و مجلس، پيشنهاد كرد در ساماندهي تعطيلات پايان هفته، افزايش اين تعطيلات به روزهاي جمعه و شنبه مدنظر قرار گيرد تا زمينه ارتقاي بهره‌وري نيروي كار و تطابق تعطيلات با بازارهاي منطقه‌اي و جهاني فراهم شود.   نمايندگان بخش خصوصي در اتاق تهران، ضمن اعلام حمايت از اصلاح لايحه قانون مديريت خدمات كشوري و ساماندهي تعطيلات پايان هفته كه هم‌اكنون در مجلس شوراي اسلامي در دست بررسي است، خواستار قرارگيري تعطيلات پايان هفته در روزهاي جمعه و شنبه شدند. اعضاي هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران در يك نشست فوق‌العاده، با تصويب اين بيانيه، عنوان كردند كه در راستاي حمايت از حقوق شهروندي، بهينه‌سازي حقوق نيروي كار و همگام‌سازي با بازارهاي جهاني و مبادي گمركي به منظور تسهيل فرآيندهاي تجاري و مبادلات بين‌المللي، توسعه اقتصاد گردشگري و ارتقاي بهره‌وري، از اين اقدام اصلاحي حمايت مي‌كنند و انتخاب روز «شنبه» به عنوان دومين روز تعطيل هفته را در انطباق با ملزومات اقتصادي و تجاري مي‌دانند.
آنها انتخاب روز پنجشنبه براي اين تعطيلات را موجب تحميل هزينه‌هاي اجتناب‌پذير بر مراودات و تعاملات بين‌المللي عنوان كردند و به نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي توصيه كردند جهت تقويت ارتباط با بازارهاي منطقه، به عنوان هدف‌هاي تجاري اولويت‌دار‌ و ساير بازارهاي جهاني، اين پيشنهاد را در اصلاح و تصويب نهايي قانون مدنظر قرار دهند.

متن كامل اين بيانيه به شرح زير است: 
در سال‌هاي اخير، فعاليت‌هاي اقتصادي بخش‌ خصوصي كه به تعبير داهيانه مقام معظم رهبري، اقتصاد مردمي نام گرفته، متاثر از افت و خيزهاي داخلي و خارجي با مصايب متعددي در محيط كسب‌ و كار مواجه بوده است.
رقابت‌پذيري و رشد پايدار و فراگير اين بخش از اقتصاد كشور، در همان حال كه با تشديد تحريم‌هاي غيرقانوني، افزايش هزينه‌هاي ناشي از ناترازي انرژي، محدوديت‌هاي برخاسته از پيمان‌سپاري ارزي و اعمال قيمت‌گذاري دستوري به چالش فراخوانده شده، كم‌ و بيش سهم خود را در پيشرفت اقتصاد كشور پاسداري كرده و نقش قابل‌توجهي در افزايش درآمدهاي ارزي از صادرات غيرنفتي در مسير تحقق اقتصاد مقاومتي ايفا كرده است.
فعالان اقتصادي بخش ‌خصوصي به‌رغم همه دشواري‌ها و مرارت‌ها، خللي در عزم راسخ خود در دستيابي به اهداف دورتر راه نخواهند داد. انجام اين رسالت ديني و ملي، در گرو تقويت همكاري و همدلي توأم با به خدمت گرفتن بينش، عقلانيت و دورانديشي در تدوين، وضع و اجراي سياست‌هاي كلان اقتصادي است.
نظر به اين اقتضائات و با توجه به ضرورت اصلاح لايحه قانون مديريت خدمات كشوري و ساماندهي تعطيلات پايان هفته در مجلس شوراي اسلامي، اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي تهران در مقام نماينده بخش‌ خصوصي اين استان و در راستاي حمايت از حقوق شهروندي، بهينه‌سازي حقوق نيروي كار و همگام‌سازي با بازارهاي جهاني و مبادي گمركي به منظور تسهيل فرآيندهاي تجاري و مبادلات بين‌المللي، توسعه اقتصاد گردشگري و ارتقاي بهره‌وري، حمايت خود را نسبت به اصلاح اين قانون اعلام مي‌دارد.
از آنجايي ‌كه هماهنگي با تقويم شركاي همسايه از الزامات سياست تجاري هر كشور به حساب آمده و مانع از زيان و آثار نامطلوب بر مبادلات بين‌المللي مي‌شود، بهره‌گيري از تجربه‌ اين دولت‌ها از جمله دستاورد آنها در هماهنگ‌سازي روزهاي تعطيل خود با بازارهاي منطقه‌اي و جهاني، ضروري است.
با تكيه بر اين آزموده‌ها، از يك‌سو بديهي است كه اعلام تعطيلي روزهاي پنجشنبه و جمعه، ايام كاري مشترك با اغلب كشورهاي جهان را به سه روز در هفته تقليل داده و خسارت قابل‌توجهي به مبادلات تجاري وارد خواهد آورد.
از سوي ديگر، درنظر گرفتن تعطيلي روزهاي جمعه و شنبه به سبب تطابق زماني با غالب كشورهاي اسلامي و به‌ خصوص جوامع همجوار، از تحميل هزينه‌هاي اجتناب‌پذير بر مراودات و تعاملات بين‌المللي مانع شده و شرط لازم جهت رونق بازارهاي منطقه‌اي را برآورده مي‌سازد. به اين ترتيب، برگزيدن شنبه به منزله دومين روز تعطيلات هفته در انطباق با ملزومات اقتصادي و تجاري، سنگ‌بناي كاميابي‌هاي پيش‌رو و زمينه‌اي براي تحقق اهداف توسعه‌اي خواهد بود.
اميد است با نظر به ملاحظات فوق، خانه ملت گامي بلند و موثر در جهت ارتقاي حقوق شهروندي، توانمندسازي بنيان اقتصادي و بسترسازي براي بهبود تعاملات بين‌المللي پويا و پايدار به سوي آينده‌اي روشن براي ميهن عزيزمان بردارد؛ ان‌شاءالله.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون