• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۸ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5701 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۵ بهمن

خباز مرد معتدل و مورد نياز

علي صارميان

سرو كشمر يا سرو مقدس زرتشت كه سرو آزاده هم صدايش مي‌كنند، شاخه‌هاي زيادي به بار داده است. يكي هم دكتر محمدرضا خباز كاشمري . آن درخت كه يكتاپرستان قبل از اسلام باور داشتند كه زرتشت در كشمر (كاشمر امروزي) كاشته شده بود. دكتر خباز بين ما نيست ولي راهش كه هست. مي‌خواهم به بهانه فقدان او، از ويژگي‌هاي او بگويم كه چقدر در ايران امروزي كم است. افراد معتدل و قاطع چون دكتر خباز، آنقدر ملايم در رفتارند كه انگار جهت‌گيري سياسي ندارند. راستش را بخواهيد در جواني و تندي من هم بر اين عقيده بودم تا اينكه دنيا ثابت كرد كه افراد ملي معتدل و به درد بخور، ذات‌شان قاطعيت و اعتدال است. آنها عموما به عنوان افرادي شناخته مي‌شوند كه در تصميم‌گيري‌ها و رفتارهاي‌شان از تعادل و انصاف پيروي مي‌كنند و قدرت تصميم‌گيري قوي‌تري دارند.

اولين خصوصيت اين فرزند كوير تعادل و آرامش بود.

افراد معتدل و قاطع در تصميم‌گيري‌ها و رفتارهاي‌شان تعادل را حفظ كرده و به‌طور معمول به صورت آرام و متعادل عمل مي‌كنند. آنها به‌طور كلي از تفكرات منطقي و عقلاني براي تصميم‌گيري استفاده كرده و احساسات يا افكار غيرمنطقي را در اين روند كنترل مي‌كنند. آنها تند نيستند، عميقند.

ديگر خصالش قاطعيت در عين نرمش بود.

افراد معتدل و قاطع در تصميم‌گيري‌هاي‌شان معمولا قاطع عمل مي‌كنند و به تعهد خود در برابر تصميماتي كه گرفته‌اند، پايبند هستند. آنها توانايي دارند تا براي دستيابي به اهداف كشور، تصميمات سخت اتخاذ كنند و در مواجهه با چالش‌ها و مشكلات، مدير باشند و تصميم بگيرند.

سومين خصال اما انصاف وي بود.

افرادي چون دكتر خباز، به انصاف و عدالت اهميت مي‌دادند و در تصميم‌گيري‌ها به عدالت مي‌رسند. آنها توانايي دارند بدون تحت تاثير قرار گرفتن از عوامل زمينه‌اي و تند و كند سياسي، به صورت مستقل و بر اساس اصول و ارزش‌هاي ملي تصميم بگيرند. اعتماد به نفس فروتنانه اين فرزند ايران؛ با دانش بود و اعتماد به نفس قوي داشت و به‌طور معمول از تجربيات گذشته و دانش خود براي تصميم‌گيري استفاده مي‌كرد. آنها كه چون خباز هستند، قادرند تا در مواجهه با ترديدها و مشكلات، خود را قوي نگه دارند و به اهداف ملي در شرايط سخت خود و ميهن پايبند بمانند. 

صفت ديگرش پايبندي به اصول و ارزش‌ها از او فردي مطمئن ساخته بود. 
چون خباز باشي، اصول و ارزش‌هاي خود را به عنوان راهنمايي در تصميم‌گيري‌ها و رفتارهايت قرار مي‌دهي. او به اصول اخلاقي و قواعد مشخص ملي پايبند بود و در تصميم‌گيري‌هاي‌شان از اين اصول بهره مي‌برد.
صفت ديگرش تحمل استرس و فشار سياسي بود. برخي رها مي‌كنند، او ايستاد. افراد معتدل چون او قدرت تحمل استرس و فشار را دارا هستند. دكتر خباز در مواجهه با موقعيت‌هاي دشوار و تنش‌زا قادر بود آرامش خود را حفظ كند و تصميم‌گيري‌ صحيح و مناسبي بگيرد.
 اجتناب از تعصبات سياسي تند؛ نه همه اما برخي افراد چون دكتر خباز، اين توانايي را دارند تا از تعصبات و پيشداوري‌هاي غيرمنطقي در تصميم‌گيري‌ها خودداري كنند. آنها به‌طور منصفانه و با توجه به حقايق و شواهد قابل اثبات، داوري دارند چه در مورد افراد و چه در مورد جريان‌هاي سياسي. 
دكتر خباز كارآمد هم بود. افرادي چون خباز كارنامه و عدد در حوزه خود داشتند. اين افراد به‌طور معمول كارآمد هستند و قادرند تا براي دستيابي به اهداف كشور برنامه‌ريزي مناسب داشته و انجام وظيفه را نه در شعار كه در كارنامه نشان دهند. آنها توانايي مديريت زمان و منابع را دارا هستند و تصميمات‌شان را به‌طور موثر عملي مي‌كنند. كارنامه دارند. شعارشان، نتايج‌شان است. 
روح اين فرزند كوير در رضوان و چون او بيش از پيش باد.

روزنامه‌نگار

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون