• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5705 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۳۰ بهمن

همزمان با هراس مقام‌هاي واشنگتن از فعل و انفعال‌هاي هسته‌اي روسيه مطرح شد

جدال هسته‌اي در مونيخ

به گزارش نيويورك‌تايمز، آژانس‌هاي اطلاعاتي امريكا در مورد اينكه آيا مسكو تا اين حد پيش خواهد رفت كه تسليحات هسته‌اي در فضا مستقر كنند، اختلاف‌نظر دارند. اين درحالي است كه اين نگراني به اندازه‌اي فوري و جدي است كه آنتوني بلينكن، وزير خارجه امريكا در اجلاس امنيتي مونيخ از چين و هند خواسته تا سعي كنند روسيه را در اين زمينه بازخواست كنند.
 آژانس‌هاي اطلاعاتي امريكا بر سر احتمال اينكه ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه قصد دارد چنين تسليحاتي در فضا مستقر كنند، گزارشات ضد و نقيضي ارايه كرده‌اند كه درجه اهميت اين موضوع را دستخوش ترديد قرار داده است، اما به نظر مي‌رسد اين اطلاعات به نگراني‌اي فوري براي دولت بايدن بدل شده است. 
به گزارش نيويورك‌تايمز، برخي مقامات كاخ سفيد مدعي هستند كه حتي اگر روسيه سلاحي هسته‌اي در مدار زمين قرار دهد، اين سلاح قدرت آن را ندارد كه به انفجاري نگران‌كننده منجر شود. 
از زماني كه روسيه در اوايل سال 2022 يك‌سري پرتاب ماهواره‌هاي نظامي مخفي را ترتيب داد، مقامات اطلاعاتي ايالات‌متحده شروع به بررسي اين معماي روسي كردند تا بدانند دقيقا روس‌ها در آن مقطع چه كار مي‌كردند. بعدها، آژانس‌هاي اطلاعاتي دريافتند روسيه در حال كار روي نوع جديدي از سلاح‌هاي فضايي است كه مي‌تواند هزاران ماهواره را كه براي ارتباطات جهاني حياتي‌اند، تهديد كند.
در هفته‌هاي اخير، هشدار جديدي از سوي آژانس‌هاي جاسوسي ايالات‌متحده منتشر شده است مبني بر اينكه ممكن است پرتاب ماهواره ديگري ازسوي روسيه در دست اقدام باشد. حال پرسشي كه در ذهن مقامات اطلاعاتي امريكا مطرح است، اين است كه آيا روسيه قصد دارد از آن براي استقرار سلاح هسته‌اي واقعي در فضا استفاده كند يا خير؟ برخي آژانس‌هاي اطلاعاتي امريكايي از آن به بمبي ساعتي در مدار پايين ياد مي‌كنند و يادآوري مي‌كنند كه اگر پوتين بتواند تحريم‌ها را دور بزند و در ميدان جنگ در اوكراين نيز پيروز بيرون بيايد، مي‌تواند به جاه‌طلبي‌هاي خود ادامه دهد و اقتصادها را بدون هدف قرار دادن انسان‌هاي روي زمين نابود كند. 
به‌رغم ابهامات در اين گزارشات، آنتوني بلينكن، وزير خارجه، احتمال حركت هسته‌اي روسيه را با همتايان چيني و هندي خود در روزهاي جمعه و شنبه در حاشيه كنفرانس امنيتي مونيخ مطرح كرد. 
پيام بلينكن صريح بود: هرگونه انفجار هسته‌اي در فضا نه تنها ماهواره‌هاي امريكايي، بلكه ماهواره‌هاي پكن و دهلي‌نو را نيز از بين مي‌برد. 
علاوه بر اين، مقامات امريكايي و تحليلگران معتقدند كه سيستم‌هاي ارتباطي جهاني با شكست مواجه خواهند شد و همه‌ چيز از خدمات اضطراري گرفته تا تلفن‌هاي همراه و تنظيمات ژنراتورها و نيروگاه‌ها از كار خواهند افتاد. 
همچنين، بقاياي انفجار در سراسر مدار پايين زمين پراكنده مي‌شود و ارتباطات را براي همه‌ چيز، از ماهواره‌هاي استارلينك كه براي ارتباطات اينترنتي استفاده مي‌شود تا ماهواره‌هاي جاسوسي، دشوار مي‌كند. 
بلينكن به آنها هشدار داد از آنجايي كه پوتين تنفر خود را از ايالات‌متحده به وضوح بيان كرده است، اين وظيفه رهبران چين و هند، رييس‌جمهور شي جين‌پينگ و نخست‌وزير نارندرا مودي است كه او را از آنچه كه مي‌تواند به فاجعه تبديل شود، بر حذر دارند. 
وزارت خارجه ايالات‌متحده نيز روز شنبه در بيانيه‌اي اعلام كرد كه بلينكن در ديدارهاي خود «تاكيد كرده است كه پيگيري اين توانايي بايد يك موضوع نگران‌كننده باشد.» 
در ادامه بيانيه آمده است: «او در جلسات بعدي در كنفرانس امنيتي مونيخ به مطرح كردن آن ادامه خواهد داد. مشخص نيست كه بلينكن چه مقدار از اطلاعات مربوط به آزمايش‌هاي ماهواره‌اي ۲۰۲۲ روسيه را كه قبلا گزارش نشده بود، هنگام ملاقات با وزير خارجه چين، وانگ يي، يا با سوبرهمانيام جايشانكار، هند به اشتراك گذاشته است. مقامات امريكايي گفتند كه برخي مقامات اطلاعاتي با  به اشتراك‌گذاري بيش از حد در مورد آنچه ايالات‌متحده در رابطه با اين قضيه مي‌داند، مخالفت كرده‌اند، زيرا جزييات برنامه روسيه بسيار محرمانه است. اما ديگران استدلال كردند كه ايالات‌متحده بايد به اندازه كافي اطلاعات خود را با چين و هند 
به اشتراك بگذارد و آنها را نسبت به تهديد جدي مسكو آگاه و متقاعد كند. 
اين مقامات به رويترز گفتند در طول نشست‌هاي دوجانبه در مونيخ، اين دو رهبر اطلاعات لازم را دريافت كرده‌اند و اكنون توپ در زمين آنها است كه تصميم بگيرند با تهديدات روسيه چه كار كنند.  به نظر بلينكن در مونيخ در تلاش بوده است تا با هشدار به مقامات چين و هند، به نوعي روس‌ها را از اين اقدام منصرف كند، كما اينكه بلينكن معتقد است در سال 2022 و زماني كه ايالات‌متحده مدعي شد روسيه قصد دارد از سلاح هسته‌اي تاكتيكي عليه اوكراين استفاده كند، آنها از اين اقدام صرف‌نظر كردند.  او اكنون اميدوار است با هشدارهاي جدي خود به جهان روس‌ها بار ديگر از اقدامات خود در زمينه استقرار سلاح هسته‌اي در فضا منصرف شوند. اين گروه از كشورها مانع مسكو شدند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون