• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5705 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۳۰ بهمن

وزير صمت پس از 9 ماه در جمع نمايندگان بخش خصوصي حضور يافت

نقد عملكرد دولت در اتاق بازرگاني

وزير صمت پس از 9 ماه كه از تشكيل دور دهم هيات نمايندگان اتاق بازرگاني ايران مي‌گذرد، به اتاق آمد تا حرف‌هاي بخش خصوصي را در خانه آنها بشنود. در نهمين نشست هيات نمايندگان، رييس جديد اتاق ايران به نقد عملكرد دولت پرداخت و از وضعيت نامساعد محيط كسب و كار گلايه كرد. او به دولت هشدار داد كه به عواقب تصميماتي كه مي‌گيرد، توجه كند. صمد حسن‌زاده، رييس اتاق گفت: كماكان غيرقابل پيش‌بيني بودن و تغييرات قيمت مواد اوليه و محصولات، دشواري تامين مالي از بانك‌ها و بي‌ثباتي سياست‌ها و قوانين و رويه‌هاي اجرايي ناظر بر كسب‌وكار، مهم‌ترين چالش‌ها هستند. او با استناد به اطلاعات به دست آمده از پايش محيط كسب‌وكار تاكيد كرد كه شرايط محيط كسب و كار براي فعاليت‌هاي اقتصادي نامساعد است. حسن‌زاده از دولت خواست با همكاري بخش خصوصي، قانون بهبود سرمايه‌گذاري و تقويت توليد رقابت‌پذير را تهيه و افزايش سهم بخش خصوصي در اقتصاد را رقم بزند.

 

فقدان استراتژي در بخش صنعت

در ادامه اين نشست، سيدباقر شريف‌زاده، نايب‌رييس كميسيون صنعت اتاق ايران به اين نكته اشاره كرد كه در سطح كلان، صنعت با مشكلاتي از جمله ناترازي‌ها و عدم توازن انرژي، ضعف قانونگذاري، مشكلات زيرساختي صنعت را درگير كرده است. ما در اين حوزه صنعت با فقدان استراتژي روبه‌رو هستيم و نمي‌دانيم مسير كجاست؟ شريف‌زاده ادامه داد: ماده 25 قانون ماده بهبود مستمر محيط كسب‌وكار در قطعي برق آب و گاز رعايت نمي‌شود. ما مي‌خواهيم معاونان وزارت صنعت، معدن و تجارت در جلسات كميسيون صنعت اتاق ايران براي تعامل حضور داشته باشند تا در نتيجه اين تعامل بتوانيم مشكلات صنعت را حل كنيم.

 

فعالان اقتصادي با انبوه مشكلات مواجه هستند

احمدرضا فرشچيان، رييس كميسيون مديريت واردات اتاق ايران ‌هم در اين نشست به مشكلات ارزي اشاره كرد و گفت: فعالان تجاري با انبوه مشكلات ارزي، اطاله زمان تخصيص، تامين و تحويل ارز، انواع تالارهاي ارزي سپرده‌گذاري‌هاي اجباري ريالي، مشكلات سامانه نيما، محدوديت‌هاي صادرات در مقابل واردات، چند نرخي بودن ارز، اعمال سليقه و كاهش سقف‌هاي صادراتي و وارداتي، فرآيند ثبت سفارش و... روبه‌رو هستند. او با اشاره به موازي‌كاري و هزينه‌سازي در واردات كه يك چالش بزرگ است، افزود: در بحث وزارت صمت، بي‌نظمي در صدور دستورالعمل‌‌ها، بخشنامه‌ها، مقررات، موازي‌كاري، بزرگ‌ترين چالش است و اگر اين بي‌نظمي‌ها حل شود، بسياري از چالش‌ها برطرف مي‌شود.

 

واگذاري‌ امور به بخش خصوصي

وزير صنعت، معدن و تجارت در ادامه به واگذاري‌هاي امور به بخش خصوصي اشاره و عنوان كرد: مقام معظم رهبري معتقدند كه همه ‌چيز را به بخش خصوصي بسپاريد و بايد دولت نظارت كند. بايد راهي پيدا كنيم و در مسير درست اين مساله محقق شود. وزارت صنعت، معدن و تجارت در كنار شماست. من يكي از معاون‌هاي خود، آقاي فولادگر را مامور مي‌كنم تا جلسات منظمي را با بخش خصوصي تنظيم كند و معاون معدني در جلسات كميسيون معدن حضور داشته باشند. علي‌آبادي افزود: بايد تجارت را توسعه دهيم. البته با كشورهايي تجارت آزاد و تجارت ترجيحي داريم؛ مشكلاتي هم هست كه بايد اين مشكلات برطرف شود. بايد سند راهبردي حوزه صنعت تدوين شود. در اين سند بايد تمركز را بر رفع مشكلات گلوگاه‌هاي كشور بگذاريم بعد بر اقداماتي كه ثروت‌آفرين و اشتغال‌آفرين است، تاكيد شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون