• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5714 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۱۲ اسفند

ديدار پژوهشگران، مديران مراكز مطالعاتي و نخبگان ايراني با نخست‌وزير عراق

جمعي از نخبگان، تحليلگران و مديران مراكز مطالعاتي ايران در امور عراق و منطقه، ميهمان محمد شياع السوداني، نخست‌وزير عراق بودند. در اين نشست كه در دفتر نخست‌وزيري عراق برگزار شد، جمعي از تحليلگران و پژوهشگران امور عراق و منطقه به بيان ديدگاه‌ها، نظرات و پرسش‌هاي خود درباره مهم‌ترين تحولات عراق و رويدادهاي آن در ارتباط با منطقه و ايران پرداختند. توافقنامه امنيتي تهران و بغداد و نيز نقش ميانجيگري عراق در ايجاد ثبات و استقلال منطقه‌اي و حل چالش‌هاي مربوط به جهان اسلام، به ويژه موضوع غزه و نيز لزوم تقويت روابط تجاري و اقتصادي به موازات تقويت روابط سياسي از مهم‌ترين موضوعاتي بود كه از سوي دو طرف بررسي شد.
نخست‌وزير عراق در آغاز اين جلسه با تاكيد بر لزوم تقويت و ادامه ارتباط با نخبگان رسانه‌اي و مراكز تحقيقاتي گفت كه اين ابتكار براي نخستين‌بار انجام مي‌شود و اين‌گونه ديدارها بر تصميم‌سازان دو طرف تاثير خواهد گذاشت.
نخست‌وزير عراق با اشاره به حمايت جمهوري اسلامي همواره از فرآيند سياسي در عراق قبل و بعد از سال ۲۰۰۳ حمايت كرده است. وي با اشاره به اينكه شهر بغداد بعد از ٢٠٠٣ روزانه شاهد بين ۲۲ تا ۲۷ خودروي بمب‌گذاري بود، ادامه داد كه جمهوري اسلامي ايران در چنين شرايطي حمايت وسيع خود را از نظام سياسي عراق پيوسته ادامه داده است.  نخست‌وزير عراق همچنين با اشاره به مواضع اصولي دو كشور گفت: تصوير دو شهيد حاج قاسم سليماني و شهيد ابومهدي المهندس بزرگ‌ترين تصويري است كه بيانگر روابط بين دو كشور است. محمد السوداني گفت: برخي براي تخريب روابط دو كشور تلاش مي‌كنند كه البته اين تلاش‌ها به شكست انجاميد. وي ادامه داد كه روش گفت‌وگو و ارتباط بهترين راه‌حل چالش‌ها و مشكلات است. نخست‌وزير عراق گفت: نبايد نقش ايران را در حمايت از عراق و جنگ با داعش تروريسم فراموش كنيم. او درباره چالش‌هاي امنيتي در مرزهاي اقليم كردستان با ايران گفت: مشكل اصلي اينجا بود كه در دولت‌هاي پيشين هماهنگي‌هاي امنيتي بين تهران و اقليم كردستان بود كه به دور از دولت مركزي در بغداد بود و موفق به حل مشكلات و چالش‌هاي امنيتي نشده بود.
السوداني همچنين افزود كه مشكلات امنيتي در مرزها به دليل وجود گروه‌هاي مسلح ايجاد شده بود و به دليل اينكه دولت مركزي عراق در اين بخش نفوذ نداشت و شاهد استقرار پادگان‌ها بوديم و يكي از اشتباهات كميته مشترك بين ايران و اقليم كردستان اين بود كه دولت مركزي عراق به عنوان يك بخش مهم در كميته مشترك كنار گذاشته شد.
نخست‌وزير عراق ادامه داد: دولت فعلي پس از رسيدن به قدرت وارد اين پرونده شد و به همين دليل توانست به تعهدات خود در چارچوب توافقنامه امنيتي جامه عمل بپوشاند كه در همين زمينه مبلغ ٦ ميليون دلار به منظور تامين امنيت مرزي و ايجاد پست‌هاي بازرسي و انتظامي در منطقه مشترك بين دو كشور اختصاص داد.  او با اشاره به اقدامات انجام شده درباره اجرايي كردن تفاهمنامه امنيتي تهران و بغداد و همچنين درخواست براي حضور هيات ايراني به منظور راستي‌آزمايي اين اقدامات گفت كه ما همچنان براي تقويت روابط دو كشور مصر هستيم. نخست‌وزير عراق با اشاره به موانع خارجي كه براي تقويت روابط بين تهران و بغداد ايجاد شده است، گفت: ما به‌رغم تمامي اين موانع اما توانستيم بخش مهمي از بدهي‌هاي ايران درباره واردات گاز از اين كشور را پرداخت كنيم. همچنين سوداني با اشاره به تلاش‌هاي مشترك بانك مركزي عراق و بانك مركزي ايران و عمان براي حل مشكل انتقال باقيمانده بدهي ايران گفت: تلاش‌هاي مشترك چندجانبه با هماهنگي وزارت خزانه‌داري امريكا در جهت حل و فصل اين موضوع ادامه دارد. او اضافه كرد كه با اينكه كارشكني‌هاي امريكايي‌ها ادامه دارد ولي دولت عراق موفق شد كانال انتقال بدهي‌هاي ايران را هموار سازد. وي بر مواضع اصولي عراق درقبال مردم فلسطين و تحولات غزه تاكيد كرد. السوداني با اشاره به تلاش‌هاي عراق براي ايفاي نقش منطقه‌اي و تاثيرگذار در محيط عربي اعلام كرد كه عراق اولين دولتي بود كه سوريه را به اتحاديه عرب بازگرداند. نخست‌وزير عراق خاطرنشان كرد كه سفر خود به سوريه به عنوان اولين مقام بلندپايه عربي در جهت بازگرداندن سوريه به آغوش كشورهاي اتحاديه عرب بود. وي همچنين امنيت ايران را در گرو امنيت و ثبات عراق ارزيابي كرد و گفت: بدون استقرار عراق نمي‌توان نقش تاثيرگذار امنيتي در منطقه اتخاذ كرد. نخست‌وزير عراق همچنين گفت كه اخراج نيروهاي امريكايي يكي از تعهدات اصلي دولت بود حتي قبل از جريانات اخير غزه و گفت‌وگو‌ها با طرف امريكايي به دليل مسائل اخير غزه به تاخير افتاده و دولت عراق در هفته گذشته سه جلسه مهم با طرف امريكايي براي حل و فصل مساله خروج اين نيروها در اسرع وقت از خاك عراق داشته است. سوداني گفت: عدم استقرار عراق باعث مي‌شود كه عراق عرصه‌اي براي درگيري طرف‌هاي ديگر باشد و اين‌گونه عراق نمي‌تواند نقش ميانجيگري خود را درباره تحولات غزه ايفا كند. سوداني در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينكه از سال ۲۰۰۳ تاكنون بيش از ۱۳۰۰ يادداشت تفاهم بين تهران و بغداد درباره فعاليت‌هاي فرهنگي مشترك امضا شده است، گفت كه متاسفانه بيشتر اين تفاهمنامه‌ها اجرايي نشد و در عين حال نيازمند تلاش‌هاي مشترك بيشتري هستيم.همچنين تاكيد كردند كه دولت عراق علاقه‌مند است روابط بين دو كشور در سطح ملت‌ها و فرهنگي سرعت بيشتري بگيرد و شاهد پيشرفت روزافزون آن باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون