• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5717 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۱۵ اسفند

توضيح وزارت ميراث فرهنگي به گزارش «اعتماد»

به دنبال انتشار گزارشي در روزنامه «اعتماد» با تيتر «معلوم نيست چه تعداد توريست فرهنگي وارد ايران مي‌شوند» در روز 30 بهمن 1402، دفتر بازاريابي و توسعه گردشگري خارجي وزارت ميراث فرهنگي، توضيحي براي «اعتماد» ارسال كرد. در متن اين توضيح با امضاي حسن ميثمي؛ مديركل روابط عمومي و اطلاع‌رساني وزارت ميراث فرهنگي آمده است: «در پاسخ به مطلب منتشر شده در آن روزنامه نكات زير قابل طرح و توضيح است: 1- در ابتدا بايد دانست كه منظور از گردشگري فرهنگي چيست؟ ماهيت گردشگري اساسا موضوعي فرهنگي است. در تمام گونه‌هاي گردشگري ردپايي از موضوعات فرهنگي ديده مي‌شود، چنان‌كه اين نوع از گردشگري مي‌تواند شامل گردشگري در مناطق روستايي و نمايش سنت‌هاي بومي جوامع فرهنگي (به عنوان مثال جشنواره‌ها و آداب و رسوم) و ارزش‌ها و شيوه زندگي آنان باشد.  همچنين خريد صنايع دستي توسط توريست‌ها يك كار فرهنگي محسوب مي‌شود كما اينكه بازديد از موزه هم كار فرهنگي است، حتي گردشگر سلامت كه براي دوران نقاهت به مناطق روستايي و خوش آب و هوا مي‌رود و به فرهنگ بومي نزديك مي‌شود در اين مقوله مي‌گنجد. لذا گردشگر فرهنگي گستره‌اي از گردشگران را دربر مي‌گيرد.
2- گردشگري فرهنگي به عنوان يك محصول گردشگري جمهوري اسلامي ايران صرفا وابسته به يك بازار خاص مثلا اروپا نيست. گردشگر عراقي و پاكستاني، چين و جنوب شرق آسيا نيز مي‌توانند در زمره گردشگران فرهنگي محسوب شوند پس گردشگر فرهنگي يك محصول غالب ايران است و به بازار خاص محدود نيست.
3- حجم گردشگران ورودي به ايران در غالب تور بسيار كمتر از حجم گردشگران انفرادي است ولي اين موضوع يك مدل جهاني است و در كليه كشورها حجم گردشگران انفرادي بيشتر از گردشگران با تور است.
۴- آمارهاي گردشگران ايران از منابع معتبر 
و شناخته شده جهاني همچون
 UN TOURISM و WTTC اعلام مي‌شود، لذا نمي‌توان ورودي‌ها را گردشگر ندانست هر چند كه گردشگر با اقامت شبانه و گردشگر يك روزه با يكديگر متفاوت هستند و داراي اثرات اقتصادي و فرهنگي متفاوتي مي‌باشند و نمي‌توان گردشگران 
يك روزه را هم ناديده گرفت.  اين روند براي تمامي مقصدهاي دنيا اعم از تركيه فرانسه، اسپانيا و... يكسان است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون