• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۷ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5751 -
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت

چرا فرامرز اصلاني براي هنرمندان جوان پاپ الگوي خوبي است؟

خالق آثار بي‌تكلف، مثل خودش

رامين بهنا

براي نوشتن و سخن گفتن از هنرمند روانشاد آقاي فرامرز اصلاني به نظر من بايد دو وجه را مدنظر قرار داد؛ بُعد اول شخصيت ايشان و بُعد دوم اثر هنري‌اي كه ارايه مي‌دادند. اينكه عنوان مي‌كنم بايد شخصيت ايشان را هم در نظر گرفت، به اين دليل است كه ويژگي‌هاي شخصيتي ايشان در آثارش به‌طور واضح تاثير داشته است؛ البته ناگفته نماند كه من اين مساله را به عنوان يك طرفدار نمي‌گويم و اساس گفته‌ام در اينجا يك نگاه حرفه‌اي به اين موزيسين فقيد است.
نخست اينكه آقاي فرامرز اصلاني در شمار موزيسين‌هايي بودند كه آثاري كاملا مردم‌پسند يا به اصطلاح پاپيولار در كارنامه هنري خود داشتند و مهم اينكه ويژگي پاپيولار بودن را به معناي بسياري از كارهاي رايج امروز كه سطح نازلي دارند، به كار نمي‌برم البته كه امروز هم موسيقي‌هاي پاپ جدي و سطح بالا داريم ولي تعدادشان كمتر است. درباره آثار آقاي اصلاني بايد بگويم كه آثار هنري پاپيولار ايشان در سطح بالايي قرار دارند و در واقع در ژانر موسيقي پاپ نيز آثارشان در زمره پاپ سنگين و متين قرار مي‌گيرند و نبايد فراموش كرد كه شمار هنرمنداني كه در اين ژانر و با اين سبك كار مي‌كنند و مخاطب زيادي در نسل‌هاي مختلف دارند، بسيار كم هستند ولي آقاي اصلاني اين دو را با هم داشتند.
دوم شخصيت ايشان بود كه بر هنرشان سايه افكنده بود؛ متانت، دانش در ادبيات و موسيقي همچنين سليقه خوب كه حاصل سال‌ها تجربه و مطالعه و ساز زدن و شنيدن موسيقي بود. ايشان از موسيقي‌اي كه به مخاطب ارايه مي‌دادند، شناخت كافي داشتند، چه ايراني و چه غربي و جدي گرفتن آن باعث آثاري يكدست، دلنشين و با وقار شد كه همراه با صداي گرم و حتي سبك و شيوه ارايه درست آثارش بر دل‌ها نشست. به لحاظ فني هم بايد گفت آثار ايشان ملودي‌هاي روان و هارموني صحيح و بدون پيچيدگي در عين حال زيبا دارند همراه شعر و كلامي صحيح و دلنشين كه مجموعه‌اي مي‌سازد كه آثار اين هنرمند را ماندگار مي‌كند، آثاري كه بدون تعارف بايد تاكيد كرد مانند خالقش بي‌تكلف و به دور از خودنمايي است و در نهايت مُشكي است كه خود مي‌بويد...
بدون ترديد فرامرز اصلاني الگوي كامل و صحيحي براي هنرمندان جوان حوزه پاپ مي‌تواند باشد هم به لحاظ سواد موسيقايي و هنري و هم از منظر سليقه، شخصيت، اصيل و ريشه‌دار بودن و مضاف بر اينها ارايه و اجراي حرفه‌اي كه ايشان داشتند؛ مطمئن هستم كه آثار ايشان هميشه جاودان خواهد ماند.
عکس، فرامرز اصلانی 
را در 18 سالگی نشان می‌دهد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون