• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5761 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت

گوشه و كنار موسيقي

نكوداشت  ميرعليرضا ميرعلي‌نقي

ويژه‌برنامه‌اي با عنوان «ميرعشق، قوام قلم» به مناسبت زادروز ميرعليرضا ميرعلي‌نقي مورخ، پژوهشگر، روزنامه‌نگار، تحليلگر و منتقد موسيقي دوشنبه ۱۷ ارديبهشت‌ماه با حضور هنرمندان و چهره‌هاي موسيقي در فرهنگسراي ارسباران برگزار شد. از او به عنوان نخستين روزنامه‌نگار و منتقد حرفه‌اي موسيقي ايراني ياد مي‌شود. در كارنامه او مي‌توان به عضويتش در هيات مولفان «دانشنامه جهان اسلام معرفي و توصيه اساتيد، داريوش صفوت و تقي بينش، از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۹ به عنوان جوان‌ترين مدخل‌نويس حوزه موسيقي در آن دانشنامه، عضويت در هيات مولفين شوراي كتاب كودك به سرپرستي زنده‌ياد توران ميرهادي، دستيار اول پروژه تجميع و ارايه مدون ۲۳ سال برنامه «گل‌ها» به مديريت جين لويسن، در پوشش كتابخانه ملي بريتانيا، همچنين نگارش دوازده مدخل ويژه شناخت موسيقيدان‌هاي مهم ايران معاصر، براي مجموعه «يكصد شخصيت تاثيرگذار ايران قرن بيستم» اشاره كرد. كتاب‌هاي موسيقي‌نامه وزيري و همچنين كتابشناسي و مقاله‌شناسي موسيقي ايران (جلد  اول) از جمله آثار او هستند.


«سیصد» با داستانی تازه

سهراب پورناظری کنسرت‌نمایش «سیصد» را با داستانی نوشته‌ محمد رحمانیان روی صحنه می‌برد. به گزارش ایسنا، سهراب پورناظری که در سال ۱۴۰۱ کنسرت‌نمایش «سیصد» را با داستانی درباره کتاب‌سوزی نیشابور و نجات شاهنامه‌ها روی صحنه برده بود، این بار این رویداد را با داستانی تازه اجرا می‌کند.  کنسرت‌نمایش سیصد، این بار با داستانی به نام «گات» نوشته محمد رحمانیان شکل گرفته است. داستان «گات» درباره مبارزه و مقاومت مردم شیراز در مقابل لشكر مغول است. مردم شیراز در این مبارزه در مقابل ویران کردن تخت‌جمشید و تصرف جام‌جم توسط لشكر مغول و ممنوع شدن زبان فارسی در ایران می‌ایستند.  کنسرت‌نمایش «سیصد» با داستان «گات» از خرداد سال جاری (۱۴۰۳) در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد روی صحنه خواهد رفت. اطلاعات تکمیلی این رویداد هنری به زودی منتشر خواهد شد.

كانون  مطالعات  موسيقي اقوام

16 ارديبهشت‌ماه دانشكده موسيقي دانشگاه هنر ايران، با همكاري معاونت فرهنگي و اجتماعي اين دانشگاه، ميزبان جمعي از پژوهشگران و صاحب‌نظران حوزه موسيقي‌شناسي ايران بود و «كانون مطالعات موسيقي اقوام ايراني» اين دانشكده با نشستي در دفتر اين كانون افتتاح شد. در اين رويداد، علاوه بر هيات علمي و دانشجويان دانشكده موسيقي دانشگاه هنر، ساسان فاطمي، مرتضي گودرزي، آروين صداقت‌كيش، ايرج داداشي و محمد موسوي‌ماهور نيز حضور داشتند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون