• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5761 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت

با توجه به تورم ماهانه فروردين ماه بررسي شد

5 سناريو براي تورم پايان سال

يكي از دغدغه‌هاي اقتصادي مردم در ابتداي هر سال اين است كه تورم تا انتهاي سال روي چه نرخي مي‌ايستد؟ به عبارت ديگر، اغلب مردم مايلند تا در مورد نرخ تورم در آينده گمانه‌زني كنند و بتوانند به پيش‌بيني آن بپردازند.

وبسايت «اكوايران» در گزارشي با توجه به پنج سناريو تورم كشور را در پايان سال جاري پيش‌بيني كرده است. بر اساس اين گزارش در پايان سال جاري در بهترين حالت تورم سالانه معادل 21.8 درصد و در نامطلوب‌ترين وضعيت به 35.3 درصد خواهد رسيد.

سناريوي اول بر اساس تورم ماهانه فروردين 1403

در سناريوی اول، تورم ماهانه فروردين ماه معيار قرار گرفته است. در اين حالت فرض مي‌شود تورم ماهانه 2.65 درصدي در فروردين ماه امسال تا پايان سال ادامه يابد. در اين صورت تورم نقطه‌به‌نقطه در انتهاي سال جاري به 36.9 درصد و تورم سالانه به 33.6 درصد خواهد رسيد.

سناريوي دوم بر اساس ميانگين تورم يك ماهه

در سناريوی دوم ميانگين تورم در يك ماهه منتهي به فروردين امسال، تا پايان سال ادامه مي‌يابد. طبق آمارها ميانگين تغييرات قيمت در يك ماهه منتهي به فروردين ۱۴۰3 معادل 2.65 درصد بوده است كه اگر قيمت كالاها و خدمات در ماه‌هاي باقيمانده سال نيز با همين نرخ افزايش يابد در اين صورت تورم نقطه به نقطه در پايان امسال 36.9 درصد و تورم سالانه در پايان امسال 33.6 درصد خواهد بود.

سناريوي سوم بر اساس ميانگين تورم ۱۲ ماهه

سومين سناريو بر اساس ميانگين تورم ماهانه در ۱۲ ماه منتهي به فروردين ماه محاسبه شده و فرض بر اين است كه اين تورم تا پايان سال ادامه يابد. ميانگين تورم ماهانه در ۱۲ ماه منتهي به فروردين ماه 1403 معادل 2.58 درصد بوده است كه اگر تا پايان سال همين تورم ماهانه ادامه پيدا كند در اين صورت در پايان اسفند امسال تورم نقطه‌اي به 35.8 درصد و تورم سالانه به 33.1 درصد خواهد رسيد.

سناريوی چهارم بر اساس تورم ماهانه يك درصدي

اين سناريو خوشبينانه‌ترين سناريو در ميان سناريوهاي موجود است. طبق اين سناريو فرض مي‌شود تورم ماهانه در هر يك از ماه‌هاي باقي مانده تا پايان سال ۱۴۰3، يك درصد باشد. در اين صورت تورم نقطه‌اي در پايان اسفند ماه امسال 14.5 درصد خواهد بود كه كمترين و خوشبينانه‌ترين حالت تورم در پايان امسال است. همچنين بر اين اساس تورم سالانه در انتهاي امسال به 21.8 درصد خواهد رسيد كه خوشبينانه‌ترين پيش‌بيني از وضعيت تورم سالانه در سال ۱۴۰3 خواهد بود.

سناريوي پنجم بر اساس ميانگين تورم ماهانه از ابتداي دولت سيزدهم

آخرين سناريو بر پايه ادامه روند تورم بر اساس ميانگين تورم ماهانه از ابتداي دولت سيزدهم تا انتهاي اسفند ماه 1402 استوار است. آمارها نشان مي‌دهد ميانگين تورم ماهانه در اين مدت معادل 2.87 درصد بوده كه اگر اين نرخ تا پايان سال ادامه داشته باشد تورم نقطه به نقطه در انتهاي سال در ايستگاه 40.1 درصد خواهد ايستاد. اين نرخ بدترين وضعيت تورم نقطه به نقطه در ميان ۵ سناريوی گفته شده خواهد بود. همچنين آمارها حاكي از آن است كه در صورت ادامه وضعيت تورم ماهانه با نرخ ۲.87 درصد تا پايان امسال، تورم سالانه در پايان امسال به 35.3 درصد خواهد رسيد كه اين نرخ نيز بدبينانه‌ترين سناريو براي پايان‌بندي سال ۱۴۰3 خواهد بود. به‌طور كلي بررسي پيش‌بيني تورم امسال در پنج سناريو گوياي آن است كه تورم سالانه در انتهاي امسال در بهترين حالت 21.8 درصد و در بدترين حالت 35.3 درصد خواهد بود. همچنين تورم نقطه به نقطه نيز در خوشبينانه‌ترين حالت به 14.5 درصد و در بدبينانه‌ترين حالت به 40.1 درصد در پايان امسال خواهد رسيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون