• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5763 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت

در ميانه پيشروي روس‌ها در جبهه شرقي اوكراين انجام شد

سفر غيرمنتظره آقاي ديپلمات به كي‌يف

سفر آنتوني بلينكن، وزير خارجه ايالات متحده به اوكراين در حالي است كه روس‌ها جبهه جديدي در ميدان جنگ عليه اوكراين گشوده‌اند و در منطقه خاركيف در حال پيشروي هستند. به گزارش رويترز، روسيه مدعي است كه نيروهايش وارد شهر مرزي ووچانسك در شمال شرقي اوكراين در نزديكي دومين شهر بزرگ اين كشور، خاركيف شده‌اند. اما اوكراين مي‌گويد هنوز درگيري‌هاي شديدي در اين منطقه جريان دارد. روسيه حملات خود را به اين منطقه پس از تهاجم غافلگيرانه روز جمعه در سراسر مرز تشديد و حداقل 9 روستا و شهرك را در يكي از مهم‌ترين حملات زميني از زمان حمله تمام عيار خود به اوكراين در فوريه 2022 تصرف كرده است. در نتيجه اين يورش، هزاران غيرنظامي به سمت شهر خاركيف گريخته‌اند. 
در همين حال، در ميان فرماندهان اوكرايني نگراني‌هايي وجود دارد كه در صورت رسيدن نيروهاي روسي به محدوده توپخانه شهر چه اتفاقي ممكن است رخ دهد، چراكه روس‌ها مي‌توانند شهر خاركيف را آماج حملات توپخانه‌اي قرار دهند و عملا شهر را تسليم خود كنند. ارتش اوكراين گفته است كه روسيه نيروهاي قابل‌توجهي تا پنج گردان در جبهه جديد مستقر كرده است. در همين حال، ارتش اوكراين در بيانيه‌اي مدعي شد روسيه بيش از 100 سرباز را در يك روز از دست داده است و افزود كه اقداماتي را براي عقب راندن نيروهاي در حال پيشروي انجام مي‌دهد. ووچانسك، واقع در 74 كيلومتري خاركيف، در روزهاي اخير به ‌شدت از سوي قواي روس بمباران شده است و مقامات منطقه مي‌گويند كه مسكو اكنون شهرك‌ها را با بمب‌هاي هوشمند گلايد هدف قرار مي‌دهد. 
اوله سينيهوبوف، رييس منطقه خاركيف گفت كه روسيه عمدا در تلاش است خط مقدم را با حمله در گروه‌هاي كوچك در جهت‌هاي جديد گسترش دهد. او به تلويزيون محلي خاركيف گفت كه نيروهاي اوكرايني نيروهاي روسي را عقب نگه مي‌دارند، اما هشدار داد كه جنگ ممكن است به شهرك‌هاي جديد گسترش يابد. او گفت كه نزديك به 6 هزار نفر از منطقه تخليه شده‌اند و افزود كه 30 شهرك مورد اصابت خمپاره يا توپخانه قرار گرفته است. گرچه روسيه با حمله فرامرزي‌اش بعيد است كه بتواند خاركيف را تصرف كند، رويكرد تدريجي اين بازيگر در خط مقدم جبهه جديد و شمال شرقي تنها باعث افزايش اضطراب براي ساكنان آنجا مي‌شود. سربازان نااميد اوكرايني به بي‌بي‌سي گفته‌اند كه سربازان روسي در ابتدا به دليل كمبود تجهيزات دفاعي اوكراين، ‌توانستند وارد منطقه شوند و اكنون نيز با شكستن مقاومت نيروهاي اوكرايني در حال پيشروي هستند. جبهه جديد مي‌تواند از نظر تاكتيكي دست بالا را براي روس‌ها در پي داشته باشد. جنگ در دو سوي رودخانه ووچا در جريان است و منطقه خاركيف عملا باعث شده است كه توان تاكتيكي و رزمي اوكرايني‌ها محك جدي بخورد. تانك‌هاي روسي مدام به مناطق قواي اوكرايني نزديك مي‌شوند، شليك مي‌كنند و سپس منطقه را ترك مي‌كنند. روسيه اعلام كرد كه 31 پهپاد اوكرايني را بر فراز چندين منطقه در كريمه سرنگون كرده است. اين اقدام پس از آن صورت مي‌گيرد كه مقامات روسي اعلام كردند كه بر اثر سقوط بخشي از يك بلوك آپارتماني در شهر مرزي بلگورود روسيه بر اثر اصابت قطعات موشك اوكرايني كه سرنگون شده بود، حداقل 15 نفر كشته شدند. يك منبع امنيتي اوكرايني گفت نيروهاي اوكرايني به يك پايانه نفتي و پست برق در غرب روسيه حمله كردند.
در بحبوحه اين تحولات ميداني، آنتوني بلينكن، وزير امور خارجه ايالات متحده، در يك سفر ديپلماتيك غيرمنتظره وارد كي‌يف شد تا بر حمايت ايالات‌متحده از اوكراين در تلاش براي عقب راندن نيروهاي روسي كه خط مقدم جديدي را در شمال شرقي منطقه خاركيف باز كرده‌اند، تاكيد كند. اين اولين سفر يك مقام ارشد امريكايي به اوكراين از زماني است كه كنگره يك بسته كمك نظامي ۶۱ ميليارد دلاري را براي اين كشور تصويب كرد. يك مقام امريكايي به شبكه سي‌ان‌ان گفت كه بلينكن كه با قطار صبح سه شنبه وارد كيف شد، اميدوار بود سيگنالي قوي از اطمينان خاطر به اوكرايني‌ها ارسال كند. او گفت كه ايالات متحده مي‌داند وضعيت اوكراين چقدر حساس و شكننده است و شرايط را چالش‌برانگيز خواند. وزارت خارجه امريكا نيز در بيانيه‌اي اعلام كرد بلينكن با ولوديمير زلنسكي، رييس‌جمهور اوكراين و ساير مقامات ارشد اوكرايني ديدار خواهد كرد تا درباره به‌روزرساني‌ تحولات ميدان نبرد، تاثير كمك‌هاي امنيتي و اقتصادي جديد ايالات متحده، امنيت بلندمدت و ساير تعهدات و كار مداوم براي تقويت بهبود اقتصادي اوكراين بحث كنند. سفر بلينكن چهارمين سفر وزراي خارجه امريكا به اوكراين از زماني است كه روسيه حمله به اين كشور را آغاز كرد. بلينكن آخرين بار در سپتامبر سال گذشته به اين كشور سفر كرد. ورود بلينكن مصادف است با فشار مجدد روسيه در منطقه خاركيف و در خط مقدم شرقي كه به دنبال استفاده از ضعف اوكراين در مهمات و منابع انساني است. روز دوشنبه، جيك ساليوان، مشاور امنيت ملي ايالات متحده گفت كه واشنگتن در تلاش است تا سرعت تحويل تسليحات به اوكراين را تسريع بخشد و خسارتي كه ماحصل انفعال كنگره بود را معكوس كند. ساليوان گفت: تاخير در ارسال كمك‌ها اوكراين را در وضعيت وخيمي قرار داد و ما در تلاشيم تا به آنها كمك كنيم تا هر چه سريع‌تر از آن حفره بيرون بيايند و افزود كه بسته جديدي از تسليحات در اين هفته اعلام خواهد شد. يك مقام امريكايي همزمان با سفر بلينكن گفت: مهمات توپخانه، سامانه‌هاي رهگيرهاي پدافند هوايي و موشك‌هاي بالستيك دوربرد قبلا تحويل داده شده‌اند كه برخي از آنها به خط مقدم مي‌روند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون