• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5763 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت

حسرت فردا را نخوريم...

علي علمي

پس از مدتي از سپري شدن سال جديد -  در تعطيلات كوتاه‌مدت هفته گذشته -  فرصتي دست داد تا دوباره با همسفران قديمي، خونگرم و مهربان كه طيف سني‌شان از زير 30 تا بالاي 65 سال بود در فضايي صميمي با حداقل هزينه ممكن - به مدد حمل و نقل ريلي - مسافرت كوتاهي به شمال غرب ايران (استان آذربايجان غربي) داشته باشيم. 
خلاصه در سفر مذكور با دوستان اهل دل، مهاباد، نقده و اروميه را ديديم؛ جاي همه شما خالي. زمان كم بود و اماكن تاريخي و طبيعت زيباي استان مجال بيشتري مي‌طلبيد. ما هم به حداقل‌ها بسنده كرديم و بنا را بر اولويت‌ها گذاشتيم تا در زمان كوتاه پيش رو بيشترين بازديدها را داشته باشيم. در طول سفر، غير از منظره دردناك و حسرت‌آور خشك شدن و نمكزار شدن بيش از 90 درصد درياچه اروميه - كه زماني نگين فيروزه‌اي شمال غرب كشور بود - بقيه جاها مثل تپه باستاني حسنلو، مسجد جامع اروميه، كليساي ننه مريم و... براي گروه كوچك ما بسيار جذاب بود و تازگي داشت و بيشتر وقت‌شان علاوه بر بازديد، به عكس گرفتن‌هاي تك نفره و چند نفره مي‌گذشت. 
اما مساله‌اي كه بيشتر به چشم مي‌آمد و حتي موجب نگراني مي‌شد اين بود كه بسياري از هموطنان آشنايي چنداني با اماكن تاريخي، شهرها، شخصيت‌ها، آداب و رسوم، طبيعت بكر مناطق گوناگون كشور و جذابيت‌هاي طبيعي و بصري آن ندارند. شايد باورش سخت باشد كه ساكنان محلي هم آشنايي چنداني با گذشته پر فراز نشيب ولايت‌شان نداشتند! قصد ندارم وارد مباحث كلان گردشگري و اقتصاد خرد و محلي بشوم كه مقوله‌اي است پيچيده و جداگانه كه اهل فن بايد نظر بدهند. اما ظرفيت‌هاي فراواني در گوشه و كنار اين مملكت ديرپا موجود است كه حكم ثروت‌هاي خدادادي را دارند و ظرفيت اين را دارند كه استفاده‌هاي بهينه‌اي از آنها بشود. هم در جهت شناساندن تاريخ، فرهنگ، هنر و زيست‌بوم هر منطقه و هم آشنايي با فضاي كلي و معاشرت با مردم بومي هر شهر و روستا.
تكرار مكررات است كه بگوييم پتانسيل‌هاي فراواني در حوزه گردشگري - با همه زيرمجموعه‌هايش - داريم اما كشورهاي ديگر كه از اين مواهب برخوردار نيستند با مديريت درست، نيازسنجي صحيح، ايجاد زيرساخت‌ها، امكانات و تجهيزات لازم و حتي جعل تاريخ و ساختن پيشينه‌اي نادرست براي خودشان، سال‌هاست كه گوي سبقت را از ما ربوده‌اند و ما هنوز اندر خم يك كوچه‌ايم و تاسفبارتر اينكه توان و اهتمام لازم را براي حفظ همين ميراث گرانبها و ارزشمند نداريم. وضعيت طبيعت و محيط زيست هم كاملا روشن است كه چقدر در حفظ و نگهداري‌اش مسامحه ورزيده‌ايم و هر روز كه مي‌گذرد، خودخواسته به آن ظلم مضاعف مي‌كنيم.
بايد قبول كنيم بدرفتاري با طبيعت، تخريب و آسيب‌ديدگي بناهاي تاريخي عين بي‌توجهي و تضعيف هويت و پيشينه اين مرز و بوم است. همه ما - هر كس به سهم خود- بايد در صيانت و حفظ آثار تاريخي و طبيعي مشاركت داشته باشيم. تعلق خاطر به تاريخ پرافتخار ايران، موجب شناساندن و آگاهي بخشيدن و بالا بردن اعتبار فرهنگي بين همگان است. گام اول اين است كه ايران عزيز و زيباي‌مان را بشناسيم. قدم بعدي، تعامل و معاشرت با اقوام و اقشار هر استان و ناحيه است تا باب گفت‌وگوها و مراودات بين فردي باز شود. تبادل و تعامل فرهنگي مي‌تواند چاره بعضي از مشكلات و گرفتاري‌ها باشد. ايجاد زيرساخت و فراهم كردن امكانات و سياستگذاري‌ها و... هم دست مسوولان و نهادهاي مربوطه را مي‌بوسد. اين يك هشدار است؛ اگر بيش از اين غفلت كنيم و به ترميم خرابي‌ها نپردازيم در آينده‌اي نه چندان دور، با تلخي، حسرت همين ميراث بر جاي  مانده  فعلي را  خواهيم خورد!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون