• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5771 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۶ خرداد

استعفاي۲ كارگردان سرشناس از جشنواره اسراييلي

«كن لوچ» و «مايك لي» به عنوان حاميان سينما فونيكس در لندن در اعتراض به محل برگزاري جشنواره فيلم تحت حمايت دولت اسراييل، از سمت خود استعفا دادند.
به گزارش ايسنا، سينما فونيكس لندن كه يكي از قديمي‌ترين سينماهاي بريتانياست، ميزبان جشنواره بين‌المللي فيلم «Seret» شده است كه با حمايت اسراييل برگزار مي‌شود اما گروه‌هاي همبستگي طرفدار فلسطين و همچنين گروهي از كاركنان و مديران اين سينما، خواستار عدم برگزاري اين رويداد سينمايي به دليل ارتباط جشنواره با وزارت فرهنگ اسراييل و سفارت اسراييل در بريتانيا شده‌اند.
ساختمان اين سينما كه در شمال لندن واقع شده اخيرا با گرافيتي قرمزي كه روي آن نوشته شده «به شست و شوي هنري نه بگو» پوشيده شده و انتظار مي‌رود تظاهرات و اعتراضات ضد اسراييلي مقابل آن برگزار شود.
«كن لوچ» و «مايك لي» دو كارگردان سرشناس بريتانيايي هر دو به‌طور مستقل در گفت‌وگو با گاردين تاييد كردند در پي برگزاري اين جشنواره از سمت خود به عنوان حاميان سينما فونيكس استعفا داده‌اند.
اين كارگردانان پيش از اين در ميان بيش از ۴۰ هنرمند و فيلمسازي بودند كه در نامه‌اي به گاردين در سال ۲۰۱۵ خواستار تحريم جشنواره «Seret» شدند. در بخش‌هايي از اين نامه آمده بود: «اين جشنواره توسط دولت اسراييل از طريق سفارت اسراييل در لندن حمايت مي‌شود و ارتباط مستقيمي بين اين سينماها، نمايش‌هاي جشنواره و سياست‌هاي اسراييل ايجاد مي‌كند».
متوليان سينما فونيكس لندن در بيانيه‌اي اعلام كردند: «اجاره خصوصي سينما توسط اين جشنواره در جلسه اخير هيات امناي سينما تصويب شد. با شنيدن مخالفت‌هايي با اين تصميم از سوي برخي از جمله دو نفر از حاميان ما، هيات‌مديره مجددا در مورد اجاره سينما بحث كرد و نظرات را بررسي كرد و نتيجه‌گيري كرد در مورد اجاره سالن سينما از جمله اين مورد، سينما فونيكس نبايد محتواي نمايش‌ها را سانسور كند، مگر اينكه پليس به ما توصيه كند كه اين كار ناامن است».
«كن لوچ» كارگردان برنده دو جايزه نخل طلاي جشنواره كن، به گاردين گفت: «استعفاي من به عنوان حامي سينما فونيكس نشان مي‌دهد كه من درباره تصميم آنها چه فكر مي‌كنم و اين كار غيرقابل قبول است».
معترضان خواستار تحريم اين جشنواره به دليل حمله نظامي اسراييل به غزه شدند كه منجر به لغو تعدادي از جشنواره‌ها شد. در بريتانيا، سينماهاي «Picturehouse»و «Curzon» به دليل نگراني‌هاي امنيتي تمام نمايش‌هاي مرتبط با جشنواره «Seret» را لغو كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون