• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5776 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۱۲ خرداد

در گفت‌وگو با «اعتماد» مطرح شد

پيشكسوتان سرخابي از هفته داغ پاياني ليگ مي‌گويند

ضيا عربشاهي: پرسپوليسي‌ها پنبه در گوش خود بگذارند و صحبت‌هاي رقيب را نشنيده بگيرند!

بهتاش فريبا: به بازيكنان استقلالي مس رفسنجان اميد داريم

 

روزبه دلاور

در يكي از مهم‌ترين بازي‌هاي اين هفته پرسپوليس در ورزشگاه آزادي ميزبان مس رفسنجان است. شاگردان اوسمار ويرا در صورت برتري در مقابل حريف با در نظر گرفتن هر نتيجه‌اي در بازي پيكان و استقلال قهرمان مي‌شوند. مس رفسنجان در جدول دهم است و براي همين روي كاغذ خيلي‌ها معتقدند پرسپوليس بازي آساني در پيش دارد، اما از انگيزه‌هاي محرم نويدكيا نبايد گذشت همچنين ميهمان چند بازيكن با پيشينه بازي در استقلال دارد كه قطعا دوست دارند با متوقف كردن پرسپوليس به قهرماني تيم سابق خود كمك كنند.

اما كمي دورتر از آزادي در اكباتان، استقلال در آخرين بازي‌اش در اين فصل ليگ برتر به مصاف پيكان مي‌رود. اين بازي در حالي قرار است بدون حضور تماشاگر و به ميزباني پيكان برگزار شود كه شرايط دو تيم‌ بسيار متفاوت است! از يك طرف استقلالي‌ها براي اينكه‌كورسوي اميدشان براي قهرماني را زنده نگه دارند بايد سه امتياز كامل بازي را به حساب خود واريز كنند و در سمت مقابل پيكاني‌ها با كسب حداقل امتياز اين شانس را خواهند داشت تا سال بعد هم در جدول ليگ برتر باقي بمانند. يك بازي سخت و دشوار براي هر دو تيم‌ كه سرنوشت ليگ را مشخص ‌خواهد كرد‌. هفته سي‌ام ليگ برتر شنبه (امروز) برگزار مي‌شود و تكليف قهرمان و تيم ديگر سقوط‌كننده ليگ روشن خواهد شد. اما براي تحليل اين دو بازي سراغ ضيا عربشاهي يكي از پيشكسوتان پرسپوليس و بهتاش فريبا پيشكسوت استقلال رفتيم. عربشاهي كه در يك مناظره تلويزيوني با يكي از پيشكسوتان استقلالي سر و صدا به پا كرد در گفت‌وگو با خبرنگار «اعتماد» هم اظهارات صريحي داشته است. همچنين بهتاش فريبا نيز نكات جالبي از تقابل حساس امروز آبي‌ها گفته است كه در ادامه اين دو گفت‌وگو را مي‌خوانيد.

 

عربشاهي: بچه‌ها فكر نكنند مقابل مس از پيش برنده هستند

مناظره تلويزيوني شما با يكي از پيشكسوتان استقلال در فضاي مجازي سر و صدا به پا كرد. اين مناظره را برديد يا باختيد؟

من بردم! او مي‌گفت تيم ما نيم فصل بازيكن نگرفت و از اين مسائل اما بعد مي‌گويد قهرمان مي‌شويم. چه جوري است؟ بازيكن نداريد چطور قهرمان مي‌شويد؟ اگر پول ندادند كه بازيكن بگيريد الان با چه چيزي مي‌خواهيد قهرمان شويد؟ با همين بردهاي اقتصادي و دقايق آخري؟

بگذريم! درباره برد پرسپوليس مقابل شمس آذر صحبت كنيد.

قبل از بازي گفتم آنها تيم خوبي هستند و نتايج خوبي گرفتند‌. تيم آقاي دقيقي با يكسري بازيكنان جوان و با انگيره در اين فصل عملكرد خوبي داشتند. من چند تا از بازي‌هاي اين تيم را ديدم . آنها فوتبال را بسته بازي نمي‌كنند . در بازي با پرسپوليس هم بازيكنان سمت چپ اين تيم خيلي خوب در فاز هجومي شركت مي‌كردند و پرسپوليس از همانجا هم دروازه‌اش باز شد. آنها مهره شناخته شده و مطرح ندارند، اما با جوانان‌شان مقابل تيم‌هاي بزرگ خيلي با انگيزه كار مي‌كردند. جلوي پرسپوليس هم خوب بودند درست كه سه بر يك باختند، اما فوتبال زيبايي را ارايه دادند. من به اعضاي اين تيم ‌تبريك مي‌گويم.‌

پرسپوليس چطور بود؟

پرسپوليس هم از سمت چپ و هم از سمت راست خوب حمله مي‌كرد همين باعث‌ شد كه در هجده قدم نفرات زيادي داشته باشيم. هر قدر هم توي باكس نفرات زياد باشد موقعيت گل بيشتري ايجاد مي‌شود‌ و مقابل شمس آذر هم مثل چند بازي اخير ظاهر شدند.

پرسپوليس مقابل مس رفسنجان از پيش برنده است؟

مهم‌ترين عامل در پرسپوليس همبستگي و همدلي و شرايط روحي رواني تيم است. شما به عنوان يك خبرنگار هم اگر شرايط روحي خوبي نداشته باشيد، ‌نمي‌توانيد كار كنيد و موفق باشيد.الان پرسپوليس به لحاظ شرايط روحي رواني عالي است و همدلي آنها هم عالي است. مي‌روند براي قهرماني! ما حتي امتياز كمتري داشتيم، مي‌گفتم با همدلي كه در راس آن هيات‌مديره خوب و يكدل باشد تيم موفق مي‌شود. هر اداره‌اي هم باشد هيات‌مديره از مدير حمايت كند، موفق مي‌شوند!

نگران نيستيد كه پرسپوليس حريفش را دست‌كم ‌بگيرد؟

نه! پرسپوليس نبايد فكر كند يك امتياز بالاتر دارد، اين تيم محكوم به برد است. همه دست به دست هم‌ دادند حتي قاسم آقا تداركات تيم كه خيلي زحمت مي‌كشد تا بالا همه يكدل شدند براي موفقيت. نبايد اجازه خودنمايي به بازيكن مس بدهند و فقط فوتبال خودشان را ارايه دهند راحت مي‌بريم. نبايد اين‌طور فكر كنند از قبل برنده هستند. مساوي هم به درد ما نمي‌خورد بايد از همان بالا فشار بياوريم و به حريف گل بزنيم و بعد باز هم برويم براي گل دوم. تيمي كه گل مي‌خورد، مي‌پاشد همان زمان بايد رفت براي گل‌هاي بعدي.

موافق تمديد قرارداد با اوسمار هستيد؟

الان نمي‌خواهم درباره اوسمار حرف بزنم. او از قبل كنار يحيي بوده و تا حالا هم ‌نتيجه گرفته است. او در شرايطي آمد كه باشگاه به لحاظ مالي خوب نبود و شناخت خوبي هم از اين تيم داشت و براي همين انتخاب شد.‌

يك سوال خارج از بحث. يكي از پيشكسوتان پرسپوليس گفته پروين ‌نمي‌توانست محبوبيت هاشمي‌نسب را ببيند براي همين‌ او را كنار گذاشت! شما به عنوان يكي از شاگردان‌ سابق نزديك به علي پروين ‌اين‌ موضوع را تاييد مي‌كنيد؟

رهبري‌فر بچه محل من است و من يكي از افرادي بودم‌كه از پروين‌ خواستم او را به پرسپوليس بياورد.‌علي آقا هم‌ بچه‌محل من بود و از صبح تا شب با هم‌ بوديم. علي آقا روي بازيكني كه ناز مي‌كرد و دلش اين طرف و آن طرف بود، زوم نمي‌كرد! بوده كه مي‌گفتند اگر به شما بخواهيم‌ اين‌ مبلغ بدهيم‌ پس به فلاني و‌ فلاني بايد سه برابر بدهيم! سربسته‌ گفتم و بيشتر توضيح نمي‌دهم !

صحبت پاياني؟

از استقلالي‌ها مي‌خواهم ‌فرافكني نكنند. بچه‌هاي پرسپوليس هم‌ نبايد تحت تاثير اين ‌مسائل قرار بگيرند و در گوش خود پنبه بگذارند و اين حرف‌ها را اصلا نشنوند!

 

بهتاش فريبا: محرم مثل گوارديولا و پپ مصاحبه مي‌كند و تقصيرها را گردن ديگران نمي‌اندازد

ارزيابي شما از بازي استقلال در مقابل پيكان چيست؟

بازي سختي است . در اين‌ مقطع كه پيكان هم‌ گرفتار است و ما هم دنبال قهرماني هستيم بايد هر سه امتياز بازي را بگيريم و منتظر لغزش حريف‌مان باشيم.

تا قبل از بازي با نساجي ابتكار عمل دست استقلال بود، اما شرايط قهرماني تغيير كرد. علتش چي بود؟

فوتبال همين است ديگر! فوتبال بازي اتفاقات است. حالا ممكن است شنبه همه ‌چيز تغيير كند كه احتمالش هم زياد است. به همين علت هم قشنگ‌ترين و پربيننده‌ترين ورزش دنياست، چون تكليفش مشخص نيست. ان‌شاءالله فردا را بگذرانيم و در يك‌ مصاحبه مفصل از اول فصل مرور مي‌كنيم كه چه شرايط و نفرات و چه مشكلاتي در اول فصل مثل سقف قرارداد داشتيم.

با اين مشكلات، به نظر شما هواداران‌ استقلال بايد از نكونام‌ حمايت كنند؟

اگر مي‌خواهيم يك نمره به مدير يا مربي بدهيم بايد تمام مسائل از اول فصل را موشكافي كنيم. نمي‌شود همين‌طوري گفت! مثلا ما بعد از مصدوميت يامگا مجبور شديم فخرالديني را جذب كنيم بازيكني كه به دردمان هم‌ خورد. اما اصول فوتبال نمي‌گويد برويد بازيكني با اين سن و سال بياوريد، اما وقتي گير مي‌افتيد مجبور مي‌شويد اين كار را انجام دهيد. البته فخرالديني خيلي كمك كرد و خيلي خوب اضافه شد، اما در كل مي‌خواهم شرايط را بگويم. به شخصه با اين ‌شرايط كه داشتيم، اما چندين هفته صدرنشين بوديم. ‌سطح توقع هواداران ما را بالا برد و اينكه چند سال است كه قهرمان نشديم تشنه اين قهرماني هستيم ‌و ان‌شاءالله فردا اتفاقات خوبي مي‌افتد و حالا بايد ديد چه پيش مي‌آيد.

قبول داريد كه پرداختن به مسائل غيرفني تمركز تيم را به هم زد؟

در تمام موارد در بازي‌هاي گذشته حتي تيم ما در صدر بود همواره اين صحبت‌ها شده است.‌اكثر تيم‌هاي ليگ راجع به اين داستان حرف زدند! حالا با ورود دادگستري و قوه قضاييه و كميته انضباطي و بقيه پس از پايان فصل اين فساد كه در فوتبال بوده پيگيري مي‌شود. البته ما كه كامل مي‌دانستيم داوري‌ها جابه‌جا مي‌شود و اين موارد كه پس از پايان فصل صحبت مي‌كنيم. خوشبختانه عزمي به وجود آمده تا شرايط نامساعد فساد در فوتبال را پيگيري كنند. از اين بابت خيلي خوشحالم. من ده، دوازده سال است كه مي‌گويم چطور حراست تربيت‌بدني دلال‌ها را نمي‌شناسند؟ حالا ورود كردند و خواهش مي‌كنم به ر.ز يا الف.ب اكتفا نكنند و اگر مشخص شده چه كساني خيانت كردند كلا بايد از فوتبال دور شوند تا فوتبال ما برود به سمت فوتبال پاك.

به نظر شما مس رفسنجان مي‌تواند پرسپوليس را متوقف كند؟

از وقتي كه محرم آمده يك شخصيت بزرگي به مس رفسنجان داده است. نه اينكه شخصيت نداشته باشد، اما وقتي آمده يك شخصيت متفاوتي به وجود آمد. چندين هفته اصلا نباختند و‌ گل نخوردند. من كنفرانس‌هاي مطبوعاتي نويدكيا را خيلي دوست دارم او نه به داور گير مي‌دهد نه مسائل ديگر. مي‌آيد مي‌گويد اشكال از خودم بوده و مصاحبه‌هايش مثل گوارديولا و كلوپ است! او نمي‌آيد تيم حريف را تخريب كند يا داور را مقصر بداند با اينكه اشكال داوري براي تيمش وجود داشته، اما اشاره‌اي نمي‌كند و اين ادبيات قابل توجه است كه بايد در بين مربيان ما رواج پيدا كند. آنها هفته قبل بازي را باختند و دوست دارند با برد و امتياز فصل را تمام كنند. ما 4،5 بازيكن استقلالي در مس رفسنجان داريم و اميد هم داريم! اميد آخرين چيزي است كه از بدن انسان خارج مي‌شود. پرسپوليس هم تيم خوب و‌ سرحالي است به خصوص نفرات جلوي آنها. عاليشاه هم خيلي خوب كار مي‌كند، اما فوتبال بازي اتفاقات است.

صحبت پاياني؟

به اميد اينكه ما بتوانيم قهرمان شويم.


    پرسپوليس نبايد فكر كند يك امتياز بالاتر دارد، اين تيم محكوم به برد است. همه دست به دست هم‌ دادند حتي قاسم آقا تداركات تيم كه خيلي زحمت مي‌كشد تا بالا همه يكدل شدند براي موفقيت. نبايد اجازه خودنمايي به بازيكن مس بدهند و فقط فوتبال خودشان را ارايه دهند راحت مي‌بريم. نبايد اين‌طور فكر كنند از قبل برنده هستند.
  محرم نمي‌آيد تيم حريف را تخريب كند يا داور را مقصر بداند با اينكه اشكال داوري براي تيمش وجود داشته، اما اشاره‌اي نمي‌كند و اين ادبيات قابل توجه است كه بايد در بين مربيان ما رواج پيدا كند. آنها هفته قبل بازي را باختند و دوست دارند با برد و امتياز فصل را تمام كنند. ما 4،5 بازيكن استقلالي در مس رفسنجان داريم و اميد هم داريم! اميد آخرين چيزي است كه از بدن انسان خارج مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون