• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5789 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۷ خرداد

محمد فتوحی، ملی‌پوش المپیکی کشورمان در گفت‌وگو با «اعتماد»:

با کسب مدال در المپیک مسوولان را مجبور می‌کنیم به شمشیربازی توجه کنند

می‌خواهیم کار نیمه تمام خود در توکیو را در پاریس تمام ‌ کنیم

روزبه  دلاور

مدت زیادی تا شروع المپیک پاریس باقی نمانده است و ورزشکاران کشورمان برای حضوری قدرتمندانه خودشان را آماده می‌کنند. خبرنگار «اعتماد» مثل روزهای گذشته سراغ یکی دیگر از ملی‌پوشان المپیکی کشورمان رفته تا در آستانه شروع بزرگ‌ترین فستیوال ورزشی جهان از شرایط این ورزشکاران مطلع شویم و صدای قهرمانان کشورمان را به گوش مردم و مسوولان برسانیم. ورزشکارانی که در این هفته‌ها تلاش خود را بیشتر کردند به امید اینکه بتوانند در پاریس دل هموطنان‌شان را شاد کنند. در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار «اعتماد» با محمد فتوحی، شمشیرباز المپیکی کشورمان را می‌خوانید.

 

از روندی که طی کردید تا جواز حضور در المپیک را کسب کنید، بگو!

در شمشیربازی شرایط کسب سهمیه با رشته‌های دیگر متفاوت است و با یک مسابقه نمی‌توانیم کسب سهمیه کنیم. باید در 9 مسابقه شرکت می‌کردیم و در پایان به عنوان تیم اول آسیا سهمیه تیمی المپیک را می‌گرفتیم. یک سال خیلی سخت را پشت سر گذاشتیم و خدا را شکر توانستیم بالاتر از حریفان‌مان مثل ژاپن و چین قرار بگیریم و سهمیه اول آسیا را کسب کنیم.

ژاپن چگونه توانست در مسابقات جهانی ما را شکست بدهد؟

ژاپن خیلی متفاوت‌تر از چهار سال پیش است که ما سهمیه را گرفتیم. آن زمان رقابت اصلی ما با چین بود اما الان ژاپن خیلی قوی شده و در قهرمانی جهان هم توانستند ما را شکست بدهند اما در چند مسابقه دیگر توانستیم امتیاز بیشتری نسبت به آنها بگیریم و درنهایت در ماراتن سهمیه المپیک از آنها عبور کردیم.‌

در آستانه بازی‌های المپیک تمرینات به چه شکل دنبال می‌شود؟

خب ما نزدیک به دو سال است که اردوهای‌مان بدون توقف در حال ادامه است. مجبور بودیم هر ماه در مسابقات شرکت کنیم و اردوی دو ماهه در کشور فرانسه داشتیم. الان هم در اردو‌ هستیم تا هفته بعد به مسابقات قهرمانی آسیا در کویت اعزام ‌شویم و بعد دوباره اردو داریم.
تا قبل از المپیک هم اردوی 10 روزه در پاریس داریم تا ۵ مرداد که بازی‌های المپیک‌ آغاز می‌شود.

به جهت اعزام‌ها و برگزاری اردوها وضعیت شمشیربازی راضی‌کننده هست؟

خدا را شکر به لحاظ تدارکات‌ شرایط ما خیلی خوب است. ‌در شمشیربازی به دلیل مسابقات مختلف مدام باید در اردو باشیم و ما هم اردوهای‌مان مستمر است و شاید فقط ماهی چند روز استراحت داشته باشیم. انصافا فدراسیون شرایطی را فراهم کرده که در بهترین حالت اعزام می‌شویم و شرایط تمرینی ما هم خیلی خوب است. مربیان بدنساز و ماساژور و گروه فنی خیلی خوبی داریم و فدراسیون شرایط خیلی خوبی را فراهم کرده.

باتوجه به اینکه کسب سهمیه کردید در مسابقات کویت برای چه هدفی شرکت می‌کنید؟

متاسفانه زمان خیلی بدی این مسابقات برگزار می‌شود و یک ماه مانده به المپیک این مسابقات را برگزار می‌کنند و خب طبیعتا ما هم در دوران بدنسازی هستیم و اوج پیک خودمان را باید برای المپیک بگذاریم و قهرمانی آسیا هدف‌مان نیست، البته نیم‌نگاهی برای کسب مدال داریم چون‌ امتیازش در رنكینگ محاسبه می‌شود. با صددرصد آمادگی نمی‌رویم چون در کوران بدنسازی هستیم اما برای ما مهم است که مدال بگیریم ‌هر چند هدف اصلی المپیک است.

برای چندمین‌بار است که در المپیک شرکت می‌کنی؟

دومین بار است.

از تجربه حضور در المپیک قبلی برای‌مان تعریف کن.

خب کره قهرمان شد و ما هم برای کسب مدال با ایتالیا یک رقابت خیلی تنگاتنگی داشتیم و با اختلاف کم به ایتالیا باختیم. بعد از مسابقات هم داور محروم شد و هم چندین‌بار از فدراسیون شمشیربازی عذرخواهی کردند. دیگر گذشت اما متاسفانه با اشتباهات داور مدال المپیک را از دست دادیم‌. از همان موقع هم تمرینات خود را شروع کردیم و امسال هم کسب سهمیه خیلی سخت‌تر بود اما خدا را شکر موفق بودیم و ان‌شاءالله تا شروع بازی‌ها شرایط بهتری داشته باشیم تا با آمادگی خوبی در المپیک حضور پیدا کنیم.

در قیاس با المپیک قبلی فکر می‌کنی شرایط چطور است؟

خب خیلی متفاوت است. به لحاظ امکانات شرایط‌مان خیلی بهتر است نسبت به قبل. همچنین اردوهای خیلی خوبی را داشتیم و حریفان تمرینی خوبی هم داشتیم. خدا را شکر آقای فخری هم اضافه شد و دیگر مشکلی از لحاظ کوچینگ در مسابقات نداریم. نظر کارشناسان متفاوت است اما شخصا شرایط این تیم را از تیم‌ توکیو بهتر می‌دانم. ضمن اینکه اکثر بچه‌ها تجربه المپیک قبلی را دارند، آقای پاکدامن دو تا المپیک را تا حالا گذرانده و فکر کنم از لحاظ تیمی قوی‌تر از المپیک توکیو است و امیدوارم آن روز، روز ما باشد و کار ناتمام خود در توکیو را در پاریس تمام کنیم.

کار نیمه تمام را تمام کردن یعنی کسب مدال؟

بله ؛ ان‌شاءالله.

از کار کردن با فخری بگو!

ما چیزی حدود ۱۲ سال است که با فخری کار کردیم. از نوجوانان و جوانان با آقای فخری به بزرگسالان رسیدیم، خب جدا از رابطه مربی و شاگردی ارتباط ما یک رابطه برادرانه است و به ما کمک کرده. پیشرفت این تیم را مدیون ایشان هستیم و خیلی خوشحالیم که قبل از المپیک به جمع ما اضافه شد و ما را در المپیک تنها نگذاشت چون تیمی است که خودش ساخته و ان‌شاءالله با ایشان بتوانیم مدال بگیریم.

چه اتفاقی افتاده که شمشیربازی تا این حد پیشرفت کرده است؟

تا چند سال پیش آرزوی جامعه شمشیربازی کسب یک سهمیه المپیک بود. در المپیک لندن هم یک سهمیه داشتیم، در المپیک ریو دو سهمیه داشتیم و در توکیو سهمیه کامل داشتیم و همان روند را ادامه دادیم. در پاریس هم با کامل‌ترین سهمیه شرکت می‌کنیم. شمشیربازی تنها تیمی از کشورمان است که توانسته سهمیه تیمی بگیرد کمااینکه‌ در انفرادی هم سه سهمیه داریم و یک جورهایی صددرصد سهمیه را گرفتیم. این نسل کارهای بزرگی کرده و می‌شود گفت تمام مدال‌هایی را که می‌شده برای شمشیربازی کسب کردیم و فقط مدال المپیک را کم دارد. در صورتی که این اتفاق رخ دهد شمشیربازی هم می‌رود جزو رشته‌هایی که برای ایران در المپیک مدال گرفته. دلایل موفقیت هم بالاتر گفتم توجه بیشتر به این رشته است.

سوال پایانی، هنوز شمشیربازی سالن اختصاصی ندارد؟

بیش از 10 سال است که همین مشکل را داریم و اوایل انتقاداتی می‌کردیم حتی خواهش و درخواست داشتیم و به این نتیجه رسیدیم صحبت‌های ما اثری ندارد! و چند سالی می‌شود خودم درباره سالن حرفی نزدم و آن دیگر به فدراسیون بستگی دارد که بتواند یک سالن برای شمشیربازی بگیرد‌. فکر کنم اگر مدال المپیک کسب شود خیلی از این مشکلات حل می‌شود و مسوولان یک جورهایی مجبور می‌شوند به شمشیربازی توجه بیشتری کنند!

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون