• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5790 -
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۹ خرداد

بايدن و ترامپ براي اولين مناظره تلويزيوني آماده مي‌شوند

آغاز ماراتن 2024

احسان پناه‌بر

هر چه زمان به سمت ماه نوامبر پيش مي‌رود، كارزارهاي انتخاباتي در ايالات متحده نيز داغ‌تر مي‌شود. قرار است مناظرات تلويزيوني ميان دونالد ترامپ و جو بايدن، روساي جمهور سابق و فعلي ايالات متحده برگزار شود. باني اين مناظرات شبكه سي‌ان‌ان است كه با تغييرات چندي در روند مناظرات وعده داده است از اتهام‌زني و لحن ناشايست طرفين مناظره جلوگيري كند. اين در حالي است كه به گزارش نيويورك‌تايمز، جو بايدن شنبه شب در يك گردهمايي براي جمع‌آوري كمك‌هاي مالي در لس‌آنجلس وارد دادگاه عالي ايالات متحده در ايالت كاليفرنيا شد و توانايي دونالد ترامپ براي معرفي قاضي‌هاي احتمالي بيشتر را «يكي از ترسناك‌ترين بخش‌هاي» دوره احتمالي رياست‌جمهوري دوم ترامپ خواند. بايدن پيش‌بيني كرد كه «رييس‌جمهور بعدي احتمالا دو نامزد جديد ديوان عالي خواهد داشت». او گفت اگر ترامپ انتخاب شود، «او دو قاضي ديگر را منصوب خواهد كرد كه پرچم‌هايي مخالف ارزش‌هاي ما را به اهتزاز در مي‌آورند.» اين اشاره‌اي به قاضي ساموئل آليتو است كه به خاطر دو پرچم جنجالي كه در خانه‌هايش به اهتزاز درآمده‌اند، واكنش‌هاي منفي را به دنبال داشته است. اين قاضي محافظه‌كار، با نصب پرچم «توسل به بهشت» كه اخيرا به نماد راستگرايان در امريكا بدل شده، جنجالي در كارزارهاي انتخاباتي به راه انداخته است. در همين حال، دونالد ترامپ در آخرين نظرسنجي انتخابات عمومي رويترز/ ايپسوس با دو امتياز از جو بايدن پيشتاز است. اين نظرسنجي مي‌افزايد كه از هر پنج راي‌دهنده، يك نفر هنوز در تصميم خود مردد است.

جنگ غزه، نقطه سياه كارزار بايدن

حمايت جو بايدن، رييس‌جمهور ايالات متحده از جنگ اسراييل در غزه باعث شده است كه او در كشورش دچار مشكلات سياسي روزافزوني شود. همين امر نه تنها حاميان او در داخل ايالات متحده، بلكه متحدانش را در سراسر جهان نگران كرده است. ديپلمات‌ها و رهبران جهان كه بسياري از آنها براي اجلاس سران گروه هفت در اين هفته گرد آمده بودند، نتوانستند نگراني خود را مخفي نگه دارند. آنها نگران آنند كه بي‌عملي و بي‌ميلي بايدن در جدايي كامل‌ از بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم اسراييل ممكن است به قيمت شكست انتخاباتي او در ماه نوامبر تمام شود. به گزارش رويترز، نگراني‌هاي كشورهاي متحد دولت امريكا كه از سوي پنج كارشناس سياست خارجي و مقامات سابق دولت ايالات متحده به كارزار بايدن منتقل شده، اما هدف غالبا يكسان است: جنگ اين تصور را بيشتر كرده است كه جهان مملو از نقاط داغ غيرقابل كنترل است و به نوبه خود، موضع بايدن را در ميان راي‌دهندگان در ايالات متحده ضعيف جلوه داده است. آنها از اين بيم دارند كه اين امر ممكن است باعث اقبال بيشتر به آمدن دونالد ترامپ، رييس‌جمهور پيشين شود و هماهنگي ديپلماتيك گسترده‌تري را كه بايدن براي ايجاد آن تلاش كرده است، برهم بزند. به گزارش پوليتيكو، جرمي شاپيرو، يكي از مقامات سابق وزارت خارجه دولت اوباما در تماس با ديپلمات‌هاي اروپايي گفت كه سطح نگراني بين بيم و اميد در نوسان است. اين اتحاد در حال حاضر براي اين كشورها بسيار مهم است. اگرچه جنگ غزه موضوع اصلي گفت‌وگو در كنفرانس سران گروه 7 در ايتاليا بود، به نوبه خود توانست بر نگراني‌ها سايه سنگيني بيندازد. اين امر به اين دليل بود كه در حالي كه رهبران جهان در مورد برخي از ديگر مسائل مهم روز، مانند نياز به حمايت از اوكراين، مقابله با روسيه و همسطح شدن با چين، كاملا همسو هستند، شكاف‌هاي كوچك اما اساسي در رويكرد به اسراييل وجود دارد. بايدن و دستيارانش عمدتا از حمله اسراييل عليه حماس در غزه دفاع كرده‌اند، اگرچه او در طول زمان انتقاد بيشتري از نتانياهو داشته است و سعي مي‌كند خطوط قرمزي را در مورد حمله به شهر رفح در غزه ترسيم كند. با اين حال، تيم او همچنين در برخي مواقع تلاش‌هاي سازمان ملل براي درخواست براي پايان سريع اين جنگ را وتو كرده است. در همين حال در اروپا، حمايت از اسراييل شكست خورده است و برخي كشورها تا آنجا پيش مي‌روند كه با به رسميت شناختن كشور فلسطين، اسراييل را خشمگين مي‌كنند. به گزارش سي‌ان‌ان، دستياران بايدن با اشاره به تلاش‌هاي كنوني او براي پيشبرد چارچوب صلح براي پايان دادن به درگيري سعي كرده‌اند انزواي او را در اين زمينه كم ‌اهميت جلوه دهند. در واقع، بسياري از اروپاييان به‌طور علني از تلاش‌هاي ايالات متحده براي مذاكره در مورد آتش‌بس بين اسراييل و حماس حمايت كرده‌اند و آن را براي كمك به ثبات منطقه حياتي مي‌دانند. اما با وجود همه افتخارات جهاني، بايدن از اين نظر كه تا چه حد خود را درگير جنگ كرده است كاملا از همتايان خود جداست. هدر كانلي، يكي از مقامات سابق وزارت خارجه به پوليتيكو گفت: اكنون برخي همتايان بايدن نگرانند كه سياست‌هاي تيم بايدن به قيمت از دست رفتن منصب او در كاخ سفيد شود.

كانلي افزود كه نگراني‌ها و نااميدي‌هاي كنوني اروپا در مورد رويكرد فزاينده بايدن در تحت فشار قرار دادن اسراييل براي پايان دادن به جنگ، بايد در زمينه بزرگ‌تري يعني جنگ در اوكراين تبيين شود. او استدلال كرد كه فقدان اقدام قاطعانه‌تر از سوي بايدن باعث ايجاد مشكلات سياسي مي‌شود. او گفت كه موضع ترامپ در قبال هر دو جنگ غزه و اوكراين روشن است و او احتمالا اوكراين را وادار خواهد كرد با دادن امتيازاتي به روسيه، صلح برقرار شود. در قبال جنگ غزه هم احتمالا با تشديد حمايت از اسراييل و در عين حال وادار كردن نتانياهو به خاتمه جنگي كه مي‌تواند ايالات متحده را نيز در آن درگير كند، دست به كار خواهد شد. كانلي مي‌افزايد: با اين حال، پيگيري نه چندان سخت بايدن براي توافق آتش‌بس به حمايت داخلي او در اين روند آسيب مي‌زند و راي‌دهندگان حامي غزه نسبت به او نااميد شده‌اند.

مخالفان ترامپ در حالت آماده ‌باش!

نيويورك‌تايمز در گزارشي به بررسي اقدامات پيشگيرانه مخالفان دونالد ترامپ در صورت پيروزي او در انتخابات نوامبر پرداخته است. در صورتي كه ترامپ در ماه نوامبر انتخاب شود و طبق قول خود اقدام به اخراج دسته‌جمعي مخالفان مواضعش كند، اين گروه در حال تهيه پيش‌نويس شكايت‌هاي بالقوه عليه اقدام احتمالي او هستند. اين افراد حسابرس جديدي را استخدام كرده‌اند تا در برابر هر گونه تلاش دولت دوم ترامپ براي آزادسازي خدمات درآمد داخلي در برابر آن مقاومت كند. دولت‌هاي ايالتي تحت مديريت دموكرات‌ها حتي داروهاي سقط جنين را نيز ذخيره مي‌كنند، چراكه بيم آن مي‌رود در صورت پيروزي ترامپ، قوانين سفت و سختي در اين زمينه اعمال شود.

شبكه گسترده‌اي از مقامات دموكرات، فعالان چپگرا، گروه‌هاي ناظر و برخي جمهوري‌خواهان سابق در حال برداشتن گام‌هاي خارق‌العاده‌اي جهت رويارويي با رياست‌جمهوري دوم ترامپ هستند. آنها به خوبي مي‌دانند بازگشت ترامپ به قدرت تهديدي بزرگ نه تنها براي خودشان، بلكه براي سياست‌هايي است كه آنها انتظار دارند در سال‌هاي آتي در امريكا نهادينه شود. جوآنا ليدگيت، مديرعامل مركز دموكراسي ايالات متحده به نيويورك‌تايمز گفت: ترامپ به روشني عنوان كرده است قانون را ناديده مي‌گيرد و محدوديت‌هاي نظام ما را دستخوش تغيير خواهد كرد. اين چيزي كه وقتي به آن مي‌نگريم، به ‌شدت افق تاريكي را نشان مي‌دهد. در حالي كه دادگاه عالي روز پنجشنبه تلاش براي لغو تاييديه فدرال در استفاده از قرص سقط جنين ميفپريستون را رد كرد، ليبرال‌ها نگرانند كه دولت جديد ترامپ بتواند اين تاييديه را لغو كند يا از قانون اخلاقي قرن نوزدهم براي جرم‌انگاري آن در سراسر ايالت‌ها استفاده كند. فرماندار دموكرات ايالت واشنگتن، جي اينسلي، گفت كه او به اندازه كافي قرص‌هاي ميفپريستون را براي حفظ دسترسي زنان در ايالت خود از طريق دولت دوم ترامپ فراهم كرده است. عرضه در يك انبار دولتي قفل شده است. چپگراها، گروه‌هاي فمينيستي و حتي برخي جمهوري‌خواهان نسبت به راي دادگاه ابراز رضايت كرده‌اند، اين در حالي است كه محافظه‌كاران در ايالات متحده آن را نسبت به ارزش‌هاي امريكايي-پروتستاني خود در تضاد مي‌بينند.

آخرين نظرسنجي‌ها

بر اساس نظرسنجي رويترز/ايپسوس، ترامپ با 41 درصد به 39 درصد از بايدن پيش است. نظرسنجي Economist/YouGov كه روز پنجشنبه منتشر شد همچنين نشان مي‌دهد كه ترامپ با رابرت اف كندي جونيور و ساير نامزدهاي حزب ثالث دو امتياز برتري دارد. در حالي كه اكثر راي‌دهندگان (61 درصد در نظرسنجي رويترز/ايپسوس) مي‌گويند كه راي آنها تحت تاثير محكوميت ترامپ در ماه گذشته در منهتن در مورد 34 مورد جنايت در جعل سوابق تجاري قرار نمي‌گيرد، برخي نظرسنجي‌هاي ديگر نشان مي‌دهد كه برتري او در اين زمينه كاهش يافته است. پس از اين حكم، از جمله نظرسنجي هفتگي مورنينگ كنسالت كه از جمعه تا يكشنبه گرفته شد، نشان داد كه بايدن با يك امتياز برتري داشته است. اين اولين پيشتازي او در نظرسنجي رديابي هفتگي در يك ماه گذشته محسوب مي‌شود. يك نظرسنجي CBS/YouGov نيز كه يكشنبه منتشر شد، نشان داد كه اكثريت، يعني 55 درصد از راي‌دهندگان احتمالي مي‌گويند محكوميت ترامپ آراي آنها را تحت‌الشعاع قرار نمي‌دهد و شش موضوع ديگر از جمله اقتصاد، مسائل كيفري و جنايي و سياست‌هاي مرز، دو برابر بيشتر از محكوميت ترامپ در نظر راي‌دهندگان مهم است. بر اساس نظرسنجي AP-NORC كه در 12 ژوئن منتشر شد، حدود نيمي از امريكايي‌ها، به‌طور دقيق 48 درصد گفتند كه با تصميم هيات منصفه در منهتن در ماه گذشته براي محكوم كردن ترامپ به 34 فقره محكوميت كيفري به دليل جعل سوابق تجاري موافق هستند، در حالي كه 29 درصد از كل پاسخ‌دهندگان مخالف و 21 درصد اين موضوع را نه تاييد مي‌كنند و نه با آن مخالفند. بررسي‌هاي ديگر نشان داد كه ترامپ پس از محكوميت ماه پيش، حمايت قابل توجهي را از دست نداده است. نظرسنجي تايمز/سينا كه هفته گذشته انجام شد، نشان داد كه ترامپ با 47 درصد به 46 درصد از بايدن پيشي گرفته است. اين به معناي آن است كه يك درصد كاهش براي ترامپ و يك درصد افزايش براي بايدن در ميان همان گروه 2000 راي‌دهنده‌اي است كه در ماه آوريل و مه ‌قبل از محكوميت ترامپ در نظرسنجي قبلي شركت كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون