• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5791 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۳۰ خرداد

پوتین بعد از 24 سال به کره‌شمالی سفر کرد

رنسانس مسکو و پیونگ‌یانگ

به گزارش راشاتودی، کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی، روز چهارشنبه گذشته از گسترش روابط این کشورش با روسیه استقبال کرد و حمایت کامل پیونگ‌یانگ از مسکو در جنگ اوکراین را ابراز داشت. عصر سه‌شنبه به وقت محلی، ولادیمیر پوتین، ريیس‌جمهور روسیه برای سومین دیدار خود با کیم به کره‌شمالی سفر کرد. به گزارش نیویورک تایمز، از زمانی که کیم در سپتامبر گذشته برای دیدار با پوتین از روسیه بازدید کرد، همکاری‌های نظامی، اقتصادی و سایر همکاری‌های بین کره‌شمالی و روسیه به ‌شدت افزایش یافته است. ایالات‌متحده، کره‌جنوبی و شرکای آنها بر این باورند که کره‌شمالی توپخانه، موشک و سایر تسلیحات متعارف را به روسیه برای حمایت از جنگ این کشور در اوکراین در ازای فناوری‌های پیشرفته نظامی و کمک‌های اقتصادی دراختیار روسیه قرار داده است.

مشارکت علیه غرب

به گزارش نیویورک تایمز، ولادیمیر پوتین، ريیس‌جمهور روسیه از کره‌شمالی برای حمایت از اقداماتش در اوکراین تشکر کرد و گفت که این دو کشور برای غلبه بر تحریم‌های امریکا همکاری نزدیکی خواهند داشت. او روز سه‌شنبه برای دیدار با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی به پیونگ‌یانگ رفت. اظهارات پوتین ساعاتی پیش از ورود او به کره‌شمالی برای دیداری دو روزه ایراد شد. این دیدار همکاری و همسویی دو بازیگر در مواجهه با رویارویی‌های جداگانه و تشدید شده با واشنگتن را عمیق‌تر می‌کند. طبق گزارش سی‌ان‌ان، رسانه‌های دولتی در روسیه و کره‌شمالی به ‌شدت بر مثبت بودن نتایج این دیدار تاکیده کرده‌اند دو طرف امیدوارند با همکاری بیشتر و عمیق‌تر بتوانند بر چالش‌های خود در برابر غرب فائق آیند. پوتین که برای اولین‌بار در 24 سال گذشته از کره‌شمالی بازدید خواهد کرد، گفت که از حمایت قاطع این کشور از حمله به اوکراین بسیار قدردانی می‌کند. او گفت که دو کشور به مخالفت قاطعانه با آنچه او به عنوان جاه‌طلبی‌های غرب برای ممانعت از استقرار نظم جهانی چندقطبی مبتنی بر احترام متقابل به عدالت توصیف می‌کند، ادامه می‌دهند.

پوتین همچنین گفت که روسیه و کره‌شمالی نظام‌های تجاری و فارنید پرداخت نامشخصی را توسعه خواهند داد که غرب نتواند بر آن کنترلی اعمال کند. او این نظام پرداخت و تجارت را عاملی دانست که می‌تواند به‌طور مشترک با تحریم‌ها علیه این دو بازیگر مبارزه کند. کره‌شمالی به دلیل برنامه‌های تسلیحات هسته‌ای و موشکی خود تحت تحریم‌های اقتصادی شدید شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار دارد، درحالی که روسیه نیز با تحریم‌های ایالات‌متحده و شرکای غربی‌اش به دلیل حملات خود به اوکراین دست و پنجه نرم می‌کند. به گزارش سی‌ان‌ان، پوتین گفت که این کشورها همچنین همکاری خود را در زمینه گردشگری، فرهنگ و آموزش توسعه خواهند داد. سفر پوتین در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده درباره ترتیبات تسلیحاتی انجام می‌شود که در آن پیونگ‌یانگ مهمات موردنیاز مسکو را برای پیشبرد جنگ اوکراین دراختیار مسکو قرار می‌دهد. در عوض، پیونگ‌یانگ کمک‌های اقتصادی و انتقال فناوری را از مسکو دریافت می‌کند. ناظران بر این باورند که این امر می‌تواند به پیشبرد روزافزون برنامه موشکی و تسلیحات هسته‌ای کیم بینجامد. مبادلات نظامی، اقتصادی و غیره بین کره‌شمالی و روسیه از زمانی که کیم در ماه سپتامبر برای دیدار با پوتین از منطقه خاور دور روسیه بازدید کرد، به‌شدت افزایش یافته است. این اولین دیدار آنها از سال 2019 به این سو بوده است.

به گزارش نیویورک تایمز، مقامات ایالات‌متحده و کره‌جنوبی، کره‌شمالی را متهم کرده‌اند که روسیه را با توپخانه، موشک و سایر تجهیزات نظامی برای کمک به طولانی شدن جنگ در اوکراین، احتمالا در ازای دریافت فناوری ها و کمک‌های نظامی مهم، دراختیار روسیه قرار داده است. هم پیونگ‌یانگ و هم مسکو اتهامات مربوط به انتقال تسلیحات کره‌شمالی را رد کرده‌اند. به عقیده غرب و شرکای آنها، این امر تحریم‌های متعدد شورای امنیت سازمان ملل را نقض می‌کند. به عقیده ناظران، روسیه همراه با چین پوششی سیاسی برای ادامه تلاش‌های کیم برای پیشبرد زرادخانه هسته‌ای خود فراهم کرده است و مکررا مانع از تلاش‌های امریکا برای اعمال تحریم‌های جدید سازمان ملل علیه کره‌شمالی به دلیل آزمایش‌های تسلیحاتی این کشور شده است. در ماه مارس، وتوی روسیه در سازمان ملل به نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل علیه کره‌شمالی به دلیل برنامه هسته‌ای این کشور پایان داد. این امر باعث شد غرب نتواند بررسی دقیقی نسبت به اتهامات وارده مبنی بر اینکه مسکو به دنبال خرید تسلیحات از پیونگ‌یانگ برای استفاده در اوکراین است، انجام دهد. مثلا، در اوایل سال جاری، پوتین یک لیموزین گران‌قیمت Aurus Senat را برای کیم فرستاد. ناظران گفتند این محموله ناقض قطعنامه سازمان ملل در مورد ممنوعیت عرضه اقلام لوکس به کره‌شمالی است.

در همین زمینه، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات‌متحده گفت: تعمیق روابط بین مسکو و پیونگ‌یانگ نگران‌کننده است، چراکه تاثیرات عمیقی بر مردم اوکراین خواهد داشت. او مدعی شد: می‌دانیم موشک‌های بالستیک کره‌شمالی همچنان برای اصابت به اوکراین مورد استفاده قرار می‌گیرند. او با تاکید بر اهداف ایالات‌متحده برای حمایت از شرکایش در اروپا و خاور دور، گفت که واشنگتن اقدامات لازم را برای جلوگیری همکاری هر چه بیشتر کره‌شمالی و روسیه انجام خواهد داد. او افزود: ما همه پارامترهای این همکاری را ندیده‌ایم و قطعا در مورد آن به نتیجه نرسیده‌ایم، اما ما مطمئنا این موضوع را از نزدیک زیرنظر خواهیم داشت.

تنش‌ها در شبه‌ جزیره کره به بالاترین حد خود در سال‌های اخیر رسیده که با سرعت روزافزون آزمایش‌های تسلیحاتی کیم و مانورهای نظامی ترکیبی بین ایالات‌متحده، کره‌جنوبی و ژاپن در چرخه‌ای از تقابل همراه شده است. دو کره همچنین درگیر یک جنگ روانی به سبک جنگ سرد شده‌اند که شامل پرتاب زباله‌های زیادی از سوی کره‌شمالی با بالن در جنوب و پخش برنامه‌های تبلیغاتی ضد کره‌جنوبی با بلندگوهای خود می‌شود. از سوی دیگر، به گزارش رویترز، ارتش کره‌جنوبی اعلام کرد که سربازان این کشور برای دفع حملات سربازان کره‌شمالی که سه‌شنبه برای دومین‌بار در این ماه به ‌طور موقت از مرز زمینی خود عبور کردند، اقدام به شلیک کردند. ارتش جنوبی گفت که کره‌شمالی فعالیت‌های ساخت و ساز مانند نصب موانع مشکوک ضدتانک، تقویت جاده‌ها و مین‌گذاری را در مناطق مرزی خط مقدم افزایش داده است. پوتین به ‌طور مداوم به دنبال بازسازی روابط با پیونگ‌یانگ به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای بازگرداندن نفوذ کشورش و اتحادهای دوران شوروی بوده است. روابط مسکو با کره‌شمالی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 تضعیف شد. کیم جونگ اون اولین‌بار در سال 2019 با پوتین در بندر ولادی وستوک در شرق روسیه دیدار کرد. پس از کره‌شمالی، کرملین اعلام کرد که پوتین نیز در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه برای گفت‌وگوهایی که انتظار می‌رود روی تجارت متمرکز باشد، از ویتنام بازدید خواهد کرد. ایالات‌متحده که سال‌ها صرف تقویت روابط و تسریع تجارت با ویتنام کرده است، از سفر برنامه‌ریزی شده پوتین انتقاد کرد. سخنگوی سفارت امریکا در ویتنام طی بیانیه‌ای مدعی شد: از آنجایی که روسیه همچنان به دنبال حمایت بین‌المللی برای حفظ جنگ غیرقانونی خود علیه اوکراین است، تکرار می‌کنیم که هیچ کشوری نباید به پوتین بستری بدهد تا جنگ خود را ترویج کند و در غیر این صورت به او اجازه دهد تا جنایات خود را عادی کند.

مبادله فناوری و تسلیحات

نگرانی‌های فزاینده‌ای وجود دارد که پیونگ‌یانگ در ازای کمک‌های اقتصادی و انتقال فناوری برای تقویت برنامه مدرن‌سازی نظامی که کیم در سال‌های اخیر دنبال می‌کند، مهمات بسیار موردنیاز برای جنگ در اوکراین را دراختیار مسکو قرار داده است. کره‌جنوبی و ایالات‌متحده در مورد سفر قریب‌الوقوع هفته گذشته گفت‌وگو کردند و در مورد پیامدهای روابط نزدیک‌تر دو کشور بر امنیت منطقه ابراز نگرانی کردند. لیف-اریک ایزلی، استاد مطالعات بین‌المللی در دانشگاه اوها وومنز در سئول در گفت‌وگو با الجزیره گفت: برای کیم جونگ اون، این دیدار یک پیروزی محسوب می‌شود. این نشست نه تنها جایگاه کره‌شمالی را در میان کشورهای مخالف نظم بین‌المللی به رهبری ایالات‌متحده ارتقا می‌دهد، بلکه به تقویت مشروعیت داخلی کیم نیز کمک می‌کند. روسیه از نظر اقتصادی نمی‌تواند جایگزین چین شود، اما افزایش همکاری با مسکو نشان می‌دهد که پیونگ‌یانگ گزینه‌هایی نیز در‌اختیار دارد. در حال حاضر، حداقل، جنگ پوتین در اوکراین یک «محور مبادله‌گرایی» در میان ناقضان تحریم‌ها ایجاد می‌کند که به دنبال تجارت تسلیحات دیروز با فناوری نظامی امروز هستند. به گزارش وال استریت ژورنال، دو ماه پس از سفر کیم به روسیه و به نتیجه رسیدن ارتقاي سطح همکاری خود، کره‌شمالی پس از شکست دو تلاش قبلی خود، با موفقیت یک ماهواره جاسوسی را در مدار قرار داد. همچنین، قطعاتی از موشک‌های کره‌شمالی نیز در اوکراین پیدا شده است. هرگونه تجارت تسلیحاتی با کره‌شمالی نقض قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد برنامه تسلیحات هسته‌ای کره‌شمالی است که روسیه، عضو دايمی این شورا، قبلا آن را تایید کرده بود. دو کشور انتقال تسلیحات را رد کرده‌اند. آندری لانکوف، کارشناس کره‌شمالی در دانشگاه کوکمین در سئول نیز به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که در ازای ارائه مهمات توپخانه و موشک‌های بالستیک کوتاه برد، پیونگ‌یانگ امیدوار است که تسلیحات پیشرفته‌تری از مسکو دریافت کند. لانکوف افزود: در‌حالی که روسیه ممکن است تمایلی به، به اشتراک گذاشتن فناوری‌های پیشرفته نظامی خود با کره‌شمالی نداشته باشد، اما مشتاق دریافت مهمات از پیونگ‌یانگ است. در جنگ هرگز مهمات کافی وجود ندارد. او گفت که تقاضای زیادی برای آنها وجود دارد. در ماه‌های اخیر، روسیه از زمان شروع جنگ در اوکراین، رنسانس روابط خود با کره‌شمالی را علنی کرده است و باعث نگرانی امریکا و متحدانش در اروپا و آسیا شده است. یوری اوشاکوف، مشاور سیاست خارجی پوتین، گفت که دو کشور می‌توانند در این سفر توافقنامه مشارکتی را امضا کنند که شامل مسائل امنیتی است. او گفت: این قرارداد علیه هیچ کشور دیگری نخواهد شد، بلکه چشم‌انداز همکاری‌های بیشتر میان روسیه و کره‌شمالی را ترسیم می‌کند و با در نظر گرفتن آنچه در سال‌های اخیر بین کشورهای ما در زمینه سیاست بین‌الملل، اقتصاد و با در نظر گرفتن مسائل امنیتی اتفاق افتاده است، امضا خواهد شد. آندری بلوسف وزیر دفاع، سرگئی لاوروف وزیر خارجه و الکساندر نواک معاون نخست‌وزیر روسیه در این سفر با پوتین همراه هستند. قرار است دیدارهای کلیدی روز چهارشنبه برگزار شود و تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد به نظر کره‌شمالی در حال آماده شدن برای رژه نظامی در مرکز پیونگ‌یانگ بوده است. پوتین پس از پایان سفر در پیونگ‌یانگ، راهی ویتنام خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون