• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5792 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۱ خرداد

‌رييس‌جمهوري روسيه از كره شمالي چه مي‌خواهد؟

پيام پوتين به غرب

سي‌ان‌ان در تحليلي به قلم سيمون مك كارتي، به سفر ولاديمير پوتين به كره شمالي پرداخته است. اين تحليلگر امور بين‌الملل مي‌نويسد، در حالي كه ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه براي اولين‌بار در بيش از دو دهه اخير از كره شمالي بازديد مي‌كند، تمركز او به‌طور گسترده بر جلب حمايت مستمر اين كشور منزوي براي جنگ سخت خود در اوكراين است. پوتين سال گذشته ارتباط خود را با كيم جونگ اون، رهبر كره شمالي افزايش داد، زيرا ذخاير تسليحاتي مسكو براي ادامه جنگ در اوكراين كاهش يافت. به دنبال سفر كيم به روسيه و نشست تاريخي سران دو رهبر در سپتامبر، مهمات و موشك‌ها از كره شمالي به روسيه  سرازير شدند.
 پيونگ يانگ و مسكو انتقال مهمات و تسليحات از كره شمالي به روسيه را رد مي‌كنند، اما جامعه اطلاعاتي امريكا معتقد است كه ميزان قابل توجهي مهمات توپخانه و موشك از مبدا كره شمالي به روسيه منتقل شده است. هر دو رهبر در پيونگ‌يانگ، يكي از كم رفت و آمدترين پايتخت‌هاي جهان براي مقامات و ديپلمات‌هاي ديگر كشورها، بر چگونگي گسترش اين همكاري گفت‌وگو كردند. به علاوه، ناظران مي‌گويند كه پيامدهاي اين سفر پوتين به كره شمالي فراتر از ميدان جنگ در اوكراين خواهد بود. برخي ناظران، اين سفر را پيامي روشن به غرب و در راس آنها ايالات متحده مي‌دانند كه دو رهبر در حال تعميق روابط خود براي مقابله با غرب هستند. 
به عقيده مك كارتي، ورود پوتين به پيونگ‌يانگ در ساعات اوليه روز چهارشنبه به وقت محلي براي اين سفر دو روزه، گامي رو به جلو براي مشاركتي است كه بر پايه خصومت مشترك با غرب و متحدانش بنا شده است؛ شراكتي كه هم اين دو رهبر را قدرتمند و هم خطوط گسل جهاني را عميق‌تر مي‌كند. به گفته كرملين، انتظار مي‌رود كه اين دو، توافقنامه همكاري راهبردي جديدي را امضا كنند. پوتين پيش از اين ديدار گفت كه آنها «معماري امنيت برابر و غيرقابل تقسيم در اوراسيا را شكل خواهند داد». 
ادوارد هاول، مدرس علم سياست در دانشگاه آكسفورد در بريتانيا كه مطالعاتش بر شبه جزيره كره تمركز دارد، به سي‌ان‌ان گفت: اين رابطه فقط يك ضرورت براي دو رهبر در شرايط كنوني نيست. ما مي‌بينيم كه دو كشور يك جبهه متحد و هماهنگ فزاينده را عليه ايالات متحده و غرب ايجاد مي‌كنند. هاول افزود كه اين ديدار در راستاي ايجاد جبهه ضد غربي جديدي است كه پوتين رهبري آن را بر عهده گرفته است. اين جبهه شامل چين، روسيه و كره شمالي مي‌شود؛ سه كشور هسته‌اي كه هر سه كشور نيز بر اراضي برخي متحدين ايالات متحده چشم دوخته‌اند. اين موضوع همچنين در حالي صورت مي‌گيرد كه كره شمالي عليه همكاري‌هاي امنيتي فزاينده بين ايالات متحده و متحدانش، كره جنوبي و ژاپن، سخت ناراضي است و نگراني‌هايي را با لفاظي‌هاي تند و آزمايش‌هاي مداوم خود براي تقويت برنامه گسترده تسليحاتي افزايش داده است. اينكه پيونگ يانگ در ازاي حمايتش از جنگ روسيه چه چيزي دريافت مي‌كند، به‌طور كلي ناشناخته باقي مانده است. اما دولت‌ها از سئول تا واشنگتن به دقت به دنبال نشانه‌هايي هستند كه نشان مي‌دهد رهبر روسيه تا چه اندازه مايل است از كيم جونگ اون حمايت كند.
در ماه‌هاي پس از آنكه كيم با قطار زرهي خود از منطقه خاور دور روسيه براي نشست تاريخي با پوتين در سپتامبر عبور كرد، به نظر مي‌رسيد مهمات كره شمالي به روسيه سرازير شده و در حمله اين كشور به اوكراين به كار رفته است. بر اساس بيانيه‌اي كه امريكا در ماه فوريه منتشر كرد، روسيه از ماه سپتامبر بيش از 10000 كانتينر حمل و نقل، معادل 000، 260 متريك تن مهمات يا مواد مرتبط با مهمات، از كره شمالي دريافت كرده است. يك مقام امريكايي همچنين در ماه مارس مدعي شد كه نيروهاي روسيه همچنين حداقل 10 موشك ساخت كره شمالي را از سپتامبر به سمت اوكراين پرتاب كرده‌اند.
ناظران مي‌گويند كه اين تسليحات ممكن است از كيفيت پايين‌تري نسبت به تسليحات روسيه برخوردار باشند، اما به روسيه كمك كرده‌اند تا ذخاير رو به كاهش خود را پر كند و با حمايت تسليحاتي كه اوكراين از غرب دريافت مي‌كند، همگام شود. اين توافق همچنين ممكن است كره شمالي را قادر سازد تا اطلاعات واقعي را در مورد عملكرد تسليحات خود به دست آورد و به آن كمك كند تا صادرات را به‌طور گسترده‌تري افزايش دهد.پوتين در مقاله‌اي كه پيش از اين سفر در رسانه دولتي كره شمالي منتشر شد، از پيونگ يانگ به دليل «حمايت بي‌دريغ » از جنگ روسيه در اوكراين تشكر كرد و گفت كه دو كشور آماده مقابله با جاه‌طلبي غرب‌جمعي هستند. به نظر مي‌رسد كه پوتين به‌طور گسترده‌اي از سفر خود استفاده كند تا از حمايت‌هاي مستمر پيونگ‌يانگ برخوردار شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون