• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5796 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۶ تير

چرا هيچ كس حاضر نيست شرايط امروز را گردن بگيرد؟

ميزگرد اقتصاد ايران در دولت دكتر پزشكيان عصر ديروز در ستاد مركزي اين نامزد انتخاباتي با حضور سه تن از چهره‌هاي اقتصادي كشور برگزار شد. سعيد ليلاز، اقتصاددان و سخنران نخست اين گردهمايي گفت: دليل اينكه تاكيد به راي دادن مي‌شود، اين است كه هر چند در شماري از امور رييس‌جمهور در ايران اختيارات‌ قدرتمندي ندارد، اما در زمينه‌هايي از جمله اقتصاد در ايران قدرت قاهره با رياست‌جمهوري است. وي افزود: در سياست‌هاي پولي و مالي رييس‌جمهور قدرت زيادي دارد و دولت اگر بخواهد مي‌تواند حقوق، حقوق‌بگيران را حداقل به اندازه تورم افزايش دهد و احدي هم نمي‌تواند جلوي او را بگيرد. بنابراين ما مي‌توانيم با راي دادن بر معيشت خود و خانواده‌مان تاثير بگذاريم. همچنين قدرت تاثيرگذاري دولت در بهداشت، آموزش و پرورش و اقتصاد قاهره است. ليلاز تصريح كرد: ما آقاي پزشكيان را اصلاح‌طلب‌تر از دولت روحاني مي‌دانيم. وي خاطرنشان كرد: در نيمه دوم سال 1401 روزهاي سختي را از نظر اقتصادي و اجتماعي تجربه كرديم و امروز اين قدرت را داريم يكي از اصلاح‌طلب‌ترين دولت‌ها پس از دولت خاتمي را شكل دهيم.

هيچ كس شرايط امروز را گردن نمي‌گيرد

حسين سلاح‌ورزي، عضو هيات نمايندگان اتاق ايران و ديگر سخنران اين ميزگرد گفت: پس از حادثه هليكوپتر رييس‌جمهور فقيد، عده‌اي به دنبال اين هستند كه فعاليت‌هاي دولت سيزدهم را از هر انتقادي بر حذر بدانند و اين بدعت خطرناكي است و همه از ادامه راه رييس‌جمهور مي‌گويند، اما هيچ كس حاضر نيست شرايط امروز را گردن بگيرد. وي افزود: وقتي دولت سيزدهم شروع شد، قرار شد شاهد ثبات قيمت ارز باشيم در‌حالي كه در شروع فعاليت اين دولت، قيمت ارز ۲۵ هزار تومان بود و امروز بيش از ۶۰ هزار تومان است. همچنين وعده ساخت چند ميليون مسكن در سال داده شد، اما اين اتفاق نيفتاد و قيمت مسكن در تهران از ۳۲ ميليون در هر مترمربع در ابتداي دولت پيشين به ۸۵ ميليون كنوني رسيد. وي ادامه داد: در مورد خودرو وعده دادند كه خودروي ارزان باكيفيت عرضه كنند، اما پس از سه سال از واردات خودروي دست دوم هم عاجز بوده‌اند. علاوه بر اين، كمبود برق در تابستان و كمبود گاز در زمستان صنايع را دچار مشكل كرده و به زودي شاهد تعديل نيروي انساني به اين دليل خواهيم بود. بيش از ۴۵ روز است كه به دليل نبود ارز كافي عمليات ثبت سفارش و تامين مواد اوليه كارخانجات با مشكل رو‌به‌رو شده است. سلاح‌ورزي تصريح كرد: ما يك ايران واقعي داريم كه در آن قدرت خريد كاهش پيدا كرده و تصويري از ايران ديگر ارايه مي‌دهند كه گويا اينجا سوييس است و متاسفانه ايران را دارند تمام مي‌كنند، در نتيجه به ايجاد يك تغيير نياز داريم. رييس پيشين اتاق بازرگاني ايران اظهار كرد: مطالعه‌اي در سال گذشته انجام شده كه نشان مي‌دهد تحريم‌ها كه محصول سوء مذاكرات است از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۱ سالانه ۱۰۱ ميليارد دلار از توليد ناخالص ملي را از بين برده و در نتيجه هر ايراني سالانه ۷۲ ميليون تومان درآمد از دست داده است، ضرر ما در طول هشت سال جنگ ۱۲۰۰ ميليارد بود كه در سال‌هاي ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۱ همين اندازه ضرر داريم.

وي يادآور شد: هنرشان اين بود كه از استراتژي نفت در برابر پشم به بنزين در برابر انبه رسيده‌اند و امروز نمي‌توانيم انسولين و شيرخشك تامين كنيم، نمي‌دانيم اينها را باور كنيم يا تصويري كه از دولت سيزدهم مي‌دهند؟ سلاح‌ورزي اضافه كرد: بزرگ‌ترين فساد تاريخ ايران در دولت سيزدهم اتفاق افتاد، به ما شعار رسيدن به قله مي‌دهند، اما دارند ما را به سمت دره پيش مي‌برند.

سفره مردم تا ۴۰ درصد كوچك‌تر شده

همچنين حجت‌الله ميرزايي، استاد دانشگاه در اين رويداد از ترسيم آينده‌اي ترسناك براي ايران گفت و اظهار كرد: حكمراني خوب، وعده پزشكيان است كه مي‌گويد همه بايد پايبند قانون باشند و دولت بايد پاسخگو باشد و آنچه براي مردم ايجاد مي‌كند را به گردن بگيرد و اظهار مي‌كند كه دولت بايد در ويترين شيشه‌اي قرار بگيرد و بايد بابت تخصيص‌ها پاسخگو باشد و اگر نباشد همه شاهد اتفاقاتي مانند تخصيص چند ميلياردي به چاي دبش خواهيم بود.

وي تصريح كرد: فساد امروز تا گردن ما را گرفته است و ما در گروه پرفسادترين كشورهاي جهان هستيم. ميرزايي خاطرنشان كرد: در اينجا عده‌اي دايم رقم و مدل مي‌فروشند، برنامه در كاغذ است و امكان اجرا ندارد و اين‌گونه بود كه گوشت ۱۰۰ هزار توماني شد ۷۰۰ هزار تومان و در ۱۰ سال گذشته با تورمي كه با توهم به ما تحميل شد به يك جزيره تبديل شديم و امروز اقتصادي بي‌اثر در دنيا هستيم كه دورتادور ما سازمان‌هاي ميلياردي شكل مي‌گيرد و ما نيروهاي متخصص خود را به قطر و امارات و تركيه ارايه مي‌دهيم. وي اضافه كرد: سفره مردم تا ۴۰ درصد كوچك‌تر شده و اين يك واقعيت تلخ است.‌ صندوق‌هاي بازنشستگي را نابود كرده‌اند و امروز بخش خصوصي ديگر نمي‌تواند وام بگيرد، چون بانك‌ها ديگر پول ندارند. نرخ رسمي تامين مالي كمتر از ۴۵درصد نيست و تمام مردم را يارانه‌بگير كردند و به اين افتخار مي‌كنند. كسب و كارهاي خصوصي از تجارت خارجي حذف شده و اقتصاد ما به يك اقتصاد كاملا دستوري مديريت شده تبديل شده است. اين استاد دانشگاه در ادامه گفت: نرخ بيكاري 7درصد است، چون ۷۰۰ هزار نفر از بازار كار خارج شدند و تعداد متقاضيان كمتر شده است. وي تاكيد كرد: چيزي از اصولگرايي باقي نمانده، كدام اصول؟ افتخار اصلاح‌طلبي و پزشكيان اين است كه مي‌گويد بر مدار گفت‌وگو با مردم حركت مي‌كنم و به صراحت مي‌گويد هيچ تصميمي نمي‌گيرد كه به ضرر فقرا باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون