• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5798 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۹ تير

بررسي قرعه‌كشي مرحله گروهي انتخابي جام‌ جهاني‌ در «اعتماد»

سعيد‌ جوشش: قلعه‌نويي به خاطر مشكل درون تيمي مي‌گويد گروه ايران سخت است

نظر كارشناسان با سرمربي تيم ملي فرق دارد

روزبه‌ دلاور 

به گزارش «اعتماد»، قرعه‌كشي مرحله سوم‌ از‌ رقابت‌هاي ‌انتخابي جام‌ جهاني‌ برگزار شد و تيم‌ ملي‌‌ فوتبال كشورمان‌ در گروه A با تيم‌هاي‌ قطر، ازبكستان، امارات، كره شمالي و قرقيزستان‌ به رقابت‌ خواهد پرداخت . از اين گروه مثل دو گروه ديگر مسابقات دو تيم به‌طور مستقيم صعود مي‌كنند و حتي تيم‌هاي سوم و چهارم هم شانس صعود دارند! به همين بهانه با سعيد جوشش يكي از مربيان و كارشناسان قديمي‌ فوتبال كشورمان به گپ و گفت پرداختيم.‌ آنچه در ادامه مي‌خوانيد چكيده‌اي از صحبت‌هاي خبرنگار «اعتماد» با سعيد جوشش است!

 

نظر شما درباره همگروهي‌هاي ايران در مرحله نهايي انتخابي جام جهاني چيست؟

قرعه خوبي براي ما بود. فكر مي‌كنم هر كسي كه با فوتبال آشنا باشد از اين قرعه‌كشي راضي باشد! گروه‌هاي ديگر واقعا سخت بود خوشبختانه در سيد A قرار داشتيم و اين امتياز و قرعه خوبي براي ما بود. منتها درباره شرايط تيم ملي ما، بايد هنوز خيلي كار شود. بازي آخر كه قسمت‌هايي از آن را ديدم خيلي خوب به نظر نمي‌آمديم. ظاهرا تيم ملي زياد راضي‌كننده بازي نكرده است البته معمولا ما مقابل تيم‌هايي كه از ما قوي‌تر باشند راحت‌تر و بهتر و با برنامه‌تر بازي مي‌كنيم. ما مقابل تيم‌هايي كه لازم است هجومي كار كنيم به مشكل مي‌خوريم!

سرمربي تيم ملي اعتقاد دارد در گروه سختي قرار گرفتيم. نظر شما متفاوت است؟

از من به عنوان يك فردي كه مقداري با فوتبال آشنايي دارد، سوال مي‌پرسيد و جواب مي‌خواهيد و قلعه‌نويي به عنوان سرمربي تيم ملي. طبيعتا ديدگاه‌ها متفاوت است. ايشان شايد مشكلات درون تيمي و شرايطي را حس مي‌كند كه همه ما از آن اطلاعي نداريم، اما من مقايسه‌ام با گروه‌هاي ديگر است.

درباره ساير تيم‌هاي اين گروه چه نظري داريد؟

حتي كره شمالي هم ممكن است يك مقداري ما را اذيت كند. عرض كردم حتي از زمان كي‌روش يا بقيه مقابل تيم‌هايي كه بايد حمله كنيم كار ساده‌اي نداشتيم. البته در حال حاضر نسل خوبي داريم و قابليت فني بالايي دارند ما حتي در جام جهاني هم تاكتيك خاصي نداشتيم، اما با توجه به شرايط تيم‌هاي حريف ارنج مي‌كردند و چشم داشتيم به خلاقيت‌هاي فردي و ضربات ايستگاهي. يك اشاره كنم به جام جهاني 2014. ما مقابل آرژانتين دقايق آخر گل خورديم يا مقابل نيجريه خيلي خوب دفاع كرديم، اما مقابل بوسني كه نياز به پيروزي داشتيم، شكست خورديم. اين همان مشكلي است كه سال‌هاي سال در تيم ملي حاكم است و متاسفانه هر كسي هم در تيم ملي مسووليت قبول مي‌كند در اين زمينه كمتر كار كرده.

دليلش چيست؟

توانايي خودمان را بايد ببينيم‌ در چه سطح است. يعني دفاع كردن ‌بسيار ساده‌تر از حمله كردن است. با چند جلسه تمرين و آناليز و بستن ‌فضاهاي حريف‌ مي‌شود راه‌هاي هجومي را بست، اما زماني كه لازم است تيم شما حمله كند نياز به هماهنگي زياد داريد. مثلا بازي پرتغال و گرجستان را ديديد كه پرتغال با آن همه ستاره و طرح و برنامه هم داشتن، اما گرجستاني‌ها با تمرين مناسب و آناليز خوب راه‌هاي نفوذ را بستند و در فاز هجومي هماهنگي لازم را داشتند. اما در تيم ما اين شرايط دور است و فقط در فاز دفاع خوب كار مي‌كنيم.

با ازبكستان به تازگي بازي كرديم. درباره ساير همگروهي‌هاي ايران چه نظري داريد؟

از امارات شناخت خيلي زيادي نداريم. حالا از قطر شناخت بيشتري داريم، اما قرقيزستان حرفي براي گفتن ندارد . ازبكستان شرايط بهتري دارد و راجع به كره شمالي هم ‌نمي‌شود به‌طور دقيق حرف زد، چون اطلاعات كافي راجع به آن تيم نداريم. ممكن است بازي مقابل اين تيم ‌آن‌طور كه دوست داريم ‌پيش نرود با اينكه سابقه خوبي مقابل اين تيم داريم. نسبت به امارات بايد هوشيارانه عمل كنيم و چون فرصت هست مي‌توانيم اطلاعات خوبي از تيم‌ها به دست بياوريم. بايد هوشيارانه عمل كنيم. ‌ما نسبت به تيم‌هاي عربستان و ژاپن و كره شناخت نسبي داريم، ‌اما امارات يك شرايطي دارد كه لازم است كادر فني‌ مقابل اين تيم‌ هوشيارانه عمل كند.

چقدر شانس صعود داريم؟

شانس زيادي داريم. ‌قبلا يك تيم از هر گروه‌ سهميه آسيا بود، اما الان شش تيم مستقيم‌ صعود مي‌كنند و دو تيم هم از طريق پلي‌آف‌. با توجه به افزايش سهميه آسيا و‌ همين شانس صعودمان را افزايش مي‌دهد.‌

فكر مي‌كنيد تا شروع جام جهاني فرصت براي جوانگرايي يا همان تغيير نسل وجود دارد؟

فوتبال در مملكت ما نتيجه‌گراست. حتي در سطح باشگاهي هم بعضي تيم‌ها كه مي‌خواهند فضا را براي جوانگرايي به وجود بياورند متاسفانه جايگاه خاصي ندارند. در باشگاه‌هاي ما هر مديري كه ‌مسووليت قبول مي‌كند از سرمربي فقط نتيجه‌ مي‌خواهد. تيم‌هاي بسيار كمي هستند كه منطقي فكر مي‌كنند و براي درازمدت برنامه‌ريزي دارند ‌. براي سرمايه‌گذاري روي جوانان بايد هزينه زيادي پرداخت ‌كرد. همين جوري نيست كه به جوان فرصت داد. تيم ملي ما هم از اين قاعده مستثني نيست و هر كسي كه مسووليتي قبول مي‌كند پيش خودش فكر مي‌كند هر قدر جوان معرفي كنم‌ شايد بعد‌ها ديده نشود، اما اين نتيجه است كه به چشم مي‌آيد و در اذهان عمومي جايگاه دارد. البته باز هم به هنر سرمربي و تيم بستگي دارد. مي‌شود يك تركيب از بازيكن جوان و باتجربه داشته باشيد . اينكه كل تيم را جوان كنيد صد درصد اشتباه است و فرصتي به جوانان ندهيد هم‌ صد درصد اشتباه است. بايد به آينده هم فكر كنند اما اين‌طور نباشد كه بابت بازي دادن به يك ‌جوان هزينه دهند. بحث تيم ملي وسط است افكار عمومي دوست دارد نتيجه بگيرد. شما انگليس را در نظر بگيريد خوب بازي نمي‌كنند و‌ صعود كردند، اما رسانه‌ها و مردم راضي نيستند و از ساوت‌گيت راضي نيستند. آنها هم نتيجه مي‌خواهند هم فوتبال زيبا، اما در كشور ما بيشتر بحث نتيجه مطرح است. براي همين همه در اينجا هدف‌شان فقط كسب نتيجه است.‌

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون