• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۲ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5801 -
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۲ تير

در کمپ دیوید چه گذشت

بازگشت دموکرات‌ها به نقطه صفر؟

به گزارش نیویورک تایمز، جو بایدن، ريیس‌جمهور ایالات‌متحده روز یکشنبه با خانواده‌اش در اقامتگاه کمپ دیوید دیدار کرد. گمان می‌رود موضوع این دیدار شامل صحبت‌هایی درباره آینده سیاسی ريیس‌جمهوری باشد. به نظر می‌رسد موضع ضعیف او در مناظره اخیرش با دونالد ترامپ باعث شده است تردیدهایی در قبال ادامه حضورش به عنوان نامزد دموکرات‌ها مطرح شود. جلسه خانوادگی بایدن در کمپ دیوید درحالی برگزار شد که فشارها روی او پس از پیامدهای گسترده مناظره باشد؛ مناظره‌ای که آسیب‌پذیری‌های ريیس‌جمهوری را در یک انتخابات نزدیک برجسته کرد.

همزمان افراد نزدیک به خانواده بایدن به ان‌بی‌سی نیوز گفتند که درنهایت این بایدن و همسرش جیل بایدن هستند که تصمیمات اساسی در مورد نامزدی او برای دور دوم ریاست‌جمهوری خواهند گرفت، اگرچه فرزندان و نوه‌های این زوج نیز در مراسم تعطیلی آخر هفته حضور داشتند. به گزارش نیویورک تایمز، از هر چهار رای‌دهنده، سه رای‌دهنده معتقدند که بایدن 81 ساله، به دنبال افتضاح مناظره پنجشنبه شب، نمی‌تواند برای دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد شود. نیویورک تایمز به نقل از نزدیکان بایدن گزارش می‌دهد که خانواده بایدن به جای مشورت دادن به ريیس‌جمهور امریکا مبنی بر حضورش به عنوان نامزد حزب دموکرات، دستیاران او را به دلیل ناکامی در آماده‌سازی او برای رویارویی با دونالد ترامپ مقصر دانستند. این روزنامه گزارش داد که «قوی‌ترین صدای انتقادی» از سوی هانتر بایدن بود. هانتر، که در اوایل این ماه به جرم حمل اسلحه در حالت نشئگی ناشی از مواد مخدر محکوم شد و ممکن است پس از محکومیت به زندان بیفتد، می‌خواهد اسناد پدرش، که او آن را «متفاوت و براساس حقایق» می‌داند، منتشر شود. گزارش شده است که حداقل یکی از نوه‌های او ابراز علاقه کرده که نقش برجسته‌تری در مبارزات انتخاباتی مجدد بایدن داشته باشد. آن‌طور که رسانه‌های امریکایی گزارش می‌دهند، بایدن به اندازه یک‌بار در روز با نوه‌هایش صحبت می‌کند، اما هیچ کدام نقش فعالی در مبارزات انتخاباتی او نداشته‌اند. به عقیده ناظران، این جلسه خصوصی بعید است افراد مردد داخلی حزب دموکرات را متقاعد کند که خانواده بایدن به اندازه کافی موضوع نامزدی بایدن برای دور دوم ریاست‌جمهوری‌اش را جدی می‌گیرند، اما بازی سرزنش خانواده بایدن علیه دستیاران او در کمپ دیوید ممکن است بزرگ‌ترین مشکل را برای بایدن به همراه داشته باشد. بایدن به ‌طور سنتی بر حلقه‌های درونی محکمی تکیه می‌کند و این حلقه علاوه بر خانواده او، شامل دستیاران و مشاوران نزدیکش هم می‌شود. گفته می‌شود که خانواده او انگشت اتهام را به سوی زوجی شامل وکیل شخصی بایدن، باب باوئر و مشاور ارشد کاخ سفید، آنیتا دان نشانه رفته‌اند.

باوئر حین آماده‌سازی مناظره در کمپ دیوید، پس از نوشتن کتابی که توضیح می‌داد چگونه این کار را برای مناظره‌های سال 2020 انجام داده، نقش ترامپ را بازی می‌کرد. آنیتا دان نیز حضور ثابتی در بال غربی کاخ سفید، یا ساختمان دفتر اجرایی ريیس‌جمهور ایالات‌متحده امریکا دارد، اما شکاف بین این زوج مشاور بایدن و خانواده او قسمت جدیدی از درامی است که باعث ایجاد آشفتگی تازه‌ای برای تشکیلات دموکرات‌ها می‌شود. نگرانی‌های دیگری در مورد ران کلاین، ريیس سابق کارکنان کاخ سفید بایدن نیز وجود دارد. او نیز بخشی از مقدمات مناظره و از اعضای حلقه داخلی قدیمی بایدن بوده است.

 

موافقان و مخالفان بایدن

فشار بر بایدن برای کناره‌گیری یا ترسیم یک مسیر جدید رادیکالی برای فرونشاندن تردیدها در مورد شایستگی‌اش افزایش یافته است. این تردیدها با نظرسنجی
CBS News/YouGov که یکشنبه منتشر شد، افزایش یافت. این نظرسنجی نشان داد که 72درصد از مردم اکنون می‌گویند که او «سلامت ذهنی و شناختی» لازم را برای ریاست‌جمهوری ندارد، سالی که این رقم در 9 ژوئن 65درصد گزارش شد، همان 72درصد گفتند بایدن نباید برای ریاست‌جمهوری نامزد شود. نظرسنجی‌های مداوم احتمالا دموکرات‌ها را مجبور می‌کند تا در مورد نامزدی بایدن دست به کار شوند، اما جمع‌آوری کمک‌های مالی نیز می‌تواند برای نامزد جدید به چالشی بزرگ بدل شود. روز شنبه، بایدن برای جمع‌آوری کمک مالی در میان ثروتمندان منطقه همپتونز در نیویورک بود. خبرگزاری پیج سیکس امریکا گزارش داد که اکثر کسانی که در آنجا بودند، از عملکرد بایدن راضی بودند. اما منبعی نیز به این خبرگزاری گفت برخی از کسانی که هزینه بلیت را پرداخت کرده بودند، شرکت نکردند. یکی از کسانی که شرکت کرد، آنتونی اسکاراموچی، دستیار سابق دونالد ترامپ بود که در شبکه ایکس از عملکرد بایدن دفاع کرد، اما افزود این روند بایدن برای اثبات به مردم امریکا کافی نیست تا او تا چهار سال دیگر نیز سرپا باشد و به وظایفش عمل کند. اسکاراموچی علنا از بایدن حمایت کرده و با قاطعیت در مورد لزوم دور نگهداشتن ترامپ از کاخ سفید صحبت کرده است. همین امر، مداخله او در کارزار بایدن را به ابراز شک و تردید عمومی تبدیل کرده است.

چندلر وست از ژانویه 2021 تا مه 2022 دستیار بایدن بوده است. او به اکسیوس گفت که مناظره پنجشنبه شب اولین و آخرین روز بد بایدن نخواهد بود. او بسیار ضعیف عمل کرد و باید از صحنه رقابت کنار برود. اما اندرو بیتس، سخنگوی کاخ سفید، به چندلر وست حمله کرد و به آکسیوس گفت که وست نمونه‌ای از افرادی است که ترجیح می‌دادند زمان بیشتری را با ريیس‌جمهور بگذرانند، اما حالا که این امر برای او محقق نشده است، خواستار کناره‌گیری او هستند.

در همین رابطه، به گزارش وال استریت ژورنال، رهبران ارشد دموکرات و حامیان مالی کارزار بایدن روز یکشنبه از این حزب خواستند که بایدن نامزد این حزب باقی بماند. آنها خواسته خود را با هدف خنثی کردن درخواست‌ها برای کناره‌گیری او مطرح کردند، زیرا نظرسنجی جدید نشان داد رای‌دهندگان نسبت به توانایی او برای رهبری ایالات‌متحده پس از عملکرد متزلزلش در مناظره هفته گذشته تردید دارند. آتلانتا ژورنال، نشریه وابسته به حزب دموکرات، در سرمقاله‌ای در روز یکشنبه نوشت: حقیقت تاسفبار این است که بایدن برای خیر و صلاح ملتی که به مدت نیم قرن به طرز تحسین‌برانگیزی در آن خدمت کرده است، باید از رقابت کناره‌گیری کند. اکنون بازنشستگی برای ريیس‌جمهور بایدن ضروری است. رهبران دموکرات ادعای سرمقاله آتلانتا ژورنال را رد کردند. رافائل وارنوک، سناتور دموکرات جورجیا، یکی از چندین دموکرات که به عنوان جایگزین احتمالی بایدن دیده می‌شود، اما او به این پیشنهاد نامزدی جواب منفی داده است.

او به برنامه «ملاقات با رسانه» شبکه ان‌بی‌سی نیوز گفت که بحث‌های نامناسبی در روزهای اخیر مطرح شده است. پرسش این است که دونالد ترامپ تا به حال چطور عمل کرده است و بایدن چطور؟ من با جو بایدن هستم و این وظیفه ماست که مطمئن شویم که او در ماه نوامبر از خط پایان عبور می‌کند. در همین حال، حکیم جفریس، رهبر اقلیت دموکرات مجلس نمایندگان، که اگر حزبش بتواند در ماه نوامبر کنترل مجلس نمایندگان را در دست بگیرد، می‌تواند سال آینده ريیس مجلس شود، اذعان کرد که بایدن دچار شکست شده است، اما می‌توان او را برای کارزار آماده‌تر کرد. او گفت بازگشت به نقطه صفر برای دموکرات‌ها در این فرصت اندک مناسب نیست.

نانسی پلوسی، ريیس پیشین دموکرات مجلس نمایندگان که در شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی نیز صحبت می‌کرد، از ترامپ انتقاد کرد و پذیرفت که شب خوبی برای بایدن نبود. او گفت: وقتی ترامپ دروغ می‌‌گوید، چگونه می‌‌توان بحث مشروعی داشت؟ او گفت که بایدن باید دروغ‌های ترامپ را کاملا برملا کند. چرا همه در مورد جو بایدن صحبت می‌کنیم؟ ترامپ نیز پیر شده است و جریان فکری منطقی ندارد. هیچ کس چیزی در این مورد نمی‌گوید. شما صداقت و توجه به مردم را فقط در یک طرف صحنه دیدید.

در دیگر رویدادهای آخر هفته، کامالا هریس، معاون ريیس‌جمهوری امریکا نیز تلاش کرد تا حمایت خود از بایدن را تکرار کند و شایعاتی مبنی بر اینکه او به دنبال جایگزینی بایدن است را رد کرد. او روز جمعه طی سخنرانی در لاس و گاس گفت که در کاخ سفید، بایدن در تلاش است تا امنیت و رفاه امریکا را فراهم کند و تزلزلی در او نمی‌بیند. در گردهمایی کمک مالی در کالیفرنیا در روز شنبه، هریس به دنبال اطمینان خاطر به حامیان مالی بود. هریس گفت: از آنجایی که قبلا در این مبارزه شرکت کرده‌ایم، با اطمینان کامل می‌گویم که پیروز خواهیم شد. ما می‌دانیم که برای چه چیزی ایستاده‌ایم و برای چه چیزی بجنگیم. این اظهارات هریس در تقابل با شواهد است: نظرسنجی‌های بلافاصله پس از مناظره روز پنجشنبه انجام شد، رای‌دهندگان همچنان به بایدن و آینده او اعتماد پایینی نشان دادند. محبوبیت بایدن از زمان روی کار آمدنش ضعیف شده است و نگرانی‌ها در مورد سن او و مدیریت بحران‌های داخلی و خارجی پس از پنجشنبه بیش از هر زمان دیگری مورد بررسی قرار گرفته است.

در شرایطی که رهبران دموکرات روی بایدن به اجماع رسیده‌اند، تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا می‌خواهد به کارزار انتخابات خود پایان دهد یا خیر، بر‌عهده بایدن خواهد بود. با این حال، سایر دموکرات‌ها برای انتخاب نامزد دیگری برای ریاست‌جمهوری آماده بودند. جیمی راسکین، نماینده برجسته دموکرات در کنگره، به ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت: گفت‌وگوهای صریح، جدی و سخت‌گیرانه درباره این موضوع در حزب رخ داده است. چه او نامزد باشد و چه شخص دیگری نامزد باشد، ريیس‌جمهوری سخنران اصلی همایش ما خواهد بود. راسکین گفت که او شخصیتی خواهد بود که برای حرکت رو به جلو دور آن جمع خواهیم شد. به گزارش سی‌ان‌ان، در طول مناظره، بایدن علنا نتوانست جملات ساده را به اتمام برساند و آشکارا از مشکلات شناختی رنج می‌برد. برخی از دموکرات‌ها بعدا به ‌طور خصوصی گفتند که این نمایش می‌تواند یک عامل رد صلاحیت باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون