• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۲ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5801 -
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۲ تير

خياباني كه هم خانه مهندس بازرگان را دارد و هم هايده !

مرجان يشايايي

چند روز قبل، فرصتي دست داد تا گذري به خيابان شاپور قديم، وحدت اسلامي فعلي، بزنيم و به گوشه و كنارهاي آن سرك بكشيم.

از خيابان وحدت اسلامي وارد بازارچه معير شديم و از آنجا كه سنگلج نام دارد، همانطور پيش رفتيم تا پايين گلوبندك. گشت و گذارمان بيشتر مردم‌شناسانه بود تا تاريخي، پس شروع به پرس و جو كرديم.

ابتداي بازارچه معير، در كوچه‌اي با يك تابلوي راهنما در اولش به نام خانه فرهنگ ايرواني، به يكي از سكنه قديمي محل برخورديم كه با خوشرويي و حوصله تقريبا تمام تاريخ روشن و تاريك محل را براي‌مان تعريف كرد كه: اينجا قبل از انقلاب بيشتر ارتشي‌ها مي‌نشستند. آنجا خانه هايده بوده و كمي آنطرف‌تر خانه حميراي خواننده.

معلوم شد ايرواني نام امام جمعه محل و نماينده امام خميني در محل بوده كه حالا خانه‌اش به مركزي فرهنگي تبديل شده و البته بيمارستان پوست رازي كه بناي اوليه آن به سال‌ها پيش از انقلاب مي‌رسد و حالا قسمت ديگري به آن اضافه كرده‌اند.

همان آقا از سرنوشت ناگزيري گفت كه در كمين خانه‌هاي قديمي محل است يعني بكوبند و به روشي جديد با نماي رومي يا هر چيز ديگري آپارتمان كنند. اينطور كه مي‌گفت و از ظواهر امر معلوم بود، تا مدتي ديگر نشاني از آن خانه‌هايي كه هر كدام داستاني در دل خود دارند و البته نشاني از هويتي هستند و بخشي از تاريخ ما را شامل مي‌شوند، نخواهد ماند. لابه‌لاي خانه‌هاي قديمي و آپارتمان‌هاي چندطبقه مهم‌ترين نمادهاي تاريخي محل يعني درخت‌ها خود را نشان مي‌دادند. محله با هويت و غني يعني محله‌اي كه درختان ريشه‌دار قديمي دارد و آن محل كه در دل باغ‌هاي قديمي تهران بنا شده بود، گنجينه‌اي داشت از چنار و مو و درخت توت كه از قديمي‌ترين درختان بومي تهران هستند. جالب اينكه آنها كه چند دهه يا سده قبل تهران را بنا كرده‌اند، مي‌دانستند چنارها درختاني آب‌بر هستند و آنها را يا در مسير نهرها يا قنات‌ها نشانده‌اند.

نكته قابل توجه در آن محدوده، تعداد كثير حسينيه‌هاست. گله به گله و تقريبا در هر كوچه‌اي به مناسبتي چند همشهري يا فاميل يا هم‌صنف دور هم جمع شده و در خانه‌اي وقفي حسينيه‌اي بر پا كرده‌اند. حسينيه سادات در همان كوچه خانه فرهنگ ايرواني بود و بعد هم حسينيه‌هاي ديگر هر كدام به فاصله چند متر. 

همين حسينيه‌ها بار فرهنگ و دين را در آن نقطه شهر كه درواقع مي‌توان آن را يكي از كانون‌هاي مهم برآمدن انقلاب اسلامي خواند، بر دوش داشته‌اند. اينجا در همين حسينيه‌ها و مساجد، دربرابر چشمان ناباور رژيم قبلي و گروه‌هاي مبارز مخالف رژيم شاه كه خود را آماده سرنگوني كرده بودند، نطفه‌هاي انقلاب اسلامي شكل گرفته و به ثمر نشسته و هنوز هم نقشي انكارنشدني در متشكل كردن اسلام سنتي و مبارز آن روز و اسلام امروز دارند. شب جمعه بود و ما به نانوايي نزديك شديم كه انبوه نان‌ها روي پيشخوانش تلنبار شده بود؛ معلوم شد نان‌ها نذري هستند و صلواتي، اما در همان محل نسبتا كم‌برخوردار كه پر از بزرگ و كوچك و مهاجر افغان بود، كسي به خود اجازه برداشتن بيش از يكي دو تا نان را نمي‌داد. هر كس مي‌آمد، صلواتي مي‌فرستاد و ناني برمي‌داشت و مي‌رفت و انبوه نان‌هاي پيشخوان انبوه‌تر مي‌شد.

محله مانند همه محلات قديمي شهرهاي در حال توسعه، بافت جمعيتي متراكم دارد، با انبوه افغاني‌هايي كه به هواي كار و رونق دادن به فقر دامنگير در زادگاه‌شان به اينجا آمده‌اند و خيلي‌شان به مناسبت عيد فطر لباس‌هاي سنتي زيبای‌شان را به تن دارند.

خانه مهندس بازرگان، اولين رييس‌جمهور پس از انقلاب كه تا پايان عمر خوشنام زيست و خوشنام مرد، در كمركش كوچه ديگري بود. خانه‌اي بزرگ با حياتي وسيع كه با يك نگاه مي‌شد فهميد به دست يك مهندس كاردان بنا شده و حالا مانند صاحبش عاقبت به خير شده و مدرسه‌اي است و بچه‌ها در آن درس مي‌خوانند.

 كمي آن طرف‌تر هم خانه باستان‌شناسان ايران است كه غريب و بيكار فقط سردري براي آن به جا مانده.

باز هم مانند كوچه‌هاي محلات قديمي شهرهاي در حال توسعه، اينجا و آنجا در بازارچه معير كه به خوبي و زيبايي بازسازي شده و با كف سنگفرش و چنارهاي قديمي و قطور نويد محله‌اي آراسته را مي‌دهد، تل‌هاي زباله را مي‌ديدي كه روي هم انبار شده يا گربه‌هاي محل پلاستيك‌ها را پاره كرده و كف خيابان را آلوده. فقدان مديريت خدمات شهري بود يا كمبود مهارت‌هاي زيست شهري يا هر دو، نمي‌دانم. فقط تضاد تلخي است كه در همين كوچه‌ها بچه‌ها با هزار مشقت رياضي و زيست‌شناسي مي‌خوانند تا دكتر و مهندس بشوند، اما تا بزرگسالي كسي به آنها روش درست دفع زباله يا مهارت‌هاي ديگر زيست شهري را ياد نمي‌دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون