• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5802 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير

ادامه از صفحه اول

ارجاع به وجدان

اگر از این منظر به انتخابات پیش رو نگاه کنیم، رای دادن به دکتر پزشکیان فرصت مناسبی است که این مسیر را بگشاییم. باز شدن این مسیر ابتدای راه است. راهی که همه ما و فعالان سیاسی و اجتماعی باید در آن گام بگذاریم. همین که دولت و رییس‌جمهور این راه را باز کند و اجازه بسته شدن آن را ندهد، برای ما کافی است. عدم مشارکت اکثریت جامعه ایران در دور اول انتخابات، زنگ خطری بود که باید شنیده شود. من حتی اصراری به آن ندارم که افراد حتما در انتخابات شرکت کنند، چون بحث درباره شرکت یا عدم شرکت به پایان رسیده است، ولی هنوز یک راه باز است، ارجاع به وجدان خود. به نظر من همه بحث‌ها و گفت‌وگوها و جدل‌هایی که می‌کنیم، در نهایت و هنگام عمل باید نتیجه را به وجدان خود ارجاع دهیم. این کار را باید فراتر از منافع شخصی یا حب و بغض‌های شخصی انجام داد. به نظر من اگر کسی نزد وجدان خود و به دور از حب و بغض و منافع فردی تصمیم می‌گیرد، بهترین تصمیم را گرفته است. در این صورت هیچ کس را نباید نسبت به تصمیم خود سرزنش کرد، چه رای بدهد و چه رای ندهد. جالب اینکه بسیاری از افراد در مرحله اول رای ندادند و اکنون با قاطعیت اعلام می‌کنند که در انتخابات شرکت می‌کنند، این وضعیت نشان‌دهنده وجود همان معیاری است که در بالا گفته شد. به نظر من رسیدن به مرحله‌ای که هر فردی براساس وجدان شخصی و به دور از حب و بغض، نفرت و شیفتگی و منافع شخصی تصمیم بگیرد، در این یک گام بزرگ به پیش است و هر نتیجه‌ای حاصل شود به سود آینده کشور است.


چرا به پزشكيان راي مي‌دهيم؟

12-با انتخاب پزشكيان اميد است «آزادي اجتماعي» بيشتر ‌و گشت ارشاد منحل شود.
13- با انتخاب پزشكيان فيلترينگ و فروش فيلترشكن (VPN) حذف و با مهار مافياي اينترنت و موبايل سرعت و قدرت اينترنت بيشتر و خدمات فضاي مجازي بهتر مي‌شود و كسب وكارهاي نوآورانه و بهره از فناوري‌هاي نوين بيشتر مي‌شود.
14-با انتخاب پزشكيان تامين آموزش ‌بهداشت براي محرومان در اولويت خواهد بود.
15- شركت جوانان و ‌جوان‌تر‌ها نسل (z) بعد از اعتراض و قهر از مشاركت مجددا به جامعه‌پذيري سياسي آنها كمك مي‌كند.
16-«ايران خانه همه ماست و ايران براي همه ايرانيان» است. با دلي پرخون با راي به پزشكيان مسووليت‌پذيري خود را ثابت مي‌كنيم.
17- با راي به پزشكيان اوضاع بدتر نمي‌شود، «ما هم به حساب مي‌آييم» كنش خردمندانه و عاقلانه به زندگي جمعي ما شكل مي‌دهد و بر احساسات زودگذر مسلط مي‌شويم.
18- با راي به پزشكيان عدم مشاركت در دوره اول انتخابات معناي عميق‌تري مي‌يابد و كنش‌هاي اعتراضي «براي تغيير» ثمر مي‌دهد.
19- با راي به پزشكيان هر زن و مرد ايراني فرياد مي‌زند كه ما هستيم و ايران را پس مي‌گيريم.
20-با راي پزشكيان به تحقق اهداف توسعه پايدار و حفظ محيط زيست نزديك‌تر مي‌شويم.
21- با راي به پزشكيان «تمدن و ميراث فرهنگي» را كه محور «وحدت ملت ايران» است، پاس مي‌داريم و تسليم توهمات عام ايدئولوژيك نمي‌شويم. 
22- با راي به پزشكيان «منافع ملي»، «مصلحت عمومي» ايرانيان را بر رويكردهاي متوهمانه عام ايدئولوژيك ترجيح مي‌دهيم.
23-با انتخاب پزشكيان با آشتي با ملت‌هاي جهان و احترام به حقوق بشر، حقوق زنان و كودكان به ماهيت ايراني خود باز مي‌گرديم.
24- با راي به پزشكيان با صدها دليل ديگر فرياد مي‌زنيم؛ براي ايران، براي ايران «ما همه با هم هستيم» و ايران را پس مي‌گيريم.جامعه‌شناس


پزشکیان و جلیلی؛ عملگرایی و شعار

ایران‌ نباید اجازه دهد موقعیت بی‌بدیل ژئوپليتیکی‌اش -که بخشی از آن به‌واسطه منابع خدادادی انرژی یا موقعیت جغرافیایی چون تسلط بر خلیج‌فارس و تنگه هرمز و... است- در سایه تحریم‌ها بیش از این آسیب ببیند. این جز با رفع تحریم‌ها و تحقق عملی سرمایه‌گذاری خارجی و مرکزیت اتصال و عبور کریدورهای منطقه‌ای و بین‌المللی حمل ‌و نقل و انرژی و... رخ نمی‌دهد.  باید از شعار گذشت و با اجماع‌سازی داخلی، تعامل را دنبال کرد. نتیجه تعامل، وادادگی نیست، بلکه نتیجه آن، رفع موانع توسعه روابط حتی با دوستان و مدیریت و قاعده‌مند کردن مناسبات با قدرت‌های چالشگر به ایران برای پرهیز از حذف از چرخه اقتصاد جهانی و حفظ و ارتقای منزلت ژئوپلیتیکی و تمدنی ایران بزرگ به عنوان یکی از مولفه‌های کلیدی تقویت اقتصاد ملی است. اگرچه با عملکرد و شرایط کنونی کار دشوار شده، اما گام نخست برای توقف رویه‌های غلط و فرصت‌سوز، در «تصمیم» تعیین‌کننده مردم در مرحله دوم انتخابات است و از این منظر «مسوولیتی» بزرگ بر دوش تک‌تک ماست.


چرا مسعود پزشكيان (2) 

5-  ساده‌ترين راه تعيين سرنوشت انسان‌ها در فرآيند دموكراسي كه بشر اختراع و قرنهاست با شاخص صندوق رأي زندگي و به حيات بدون خشونت ادامه مي‌دهد و فعلا اين راهبرد انساني بي‌بديل و بی‌جايگزين باقي مانده و سرنوشت اقتدار ملت‌ها را در دست گرفته است .
6- عقل؛ منطق؛ تدبير؛ دغدغه سرزمين و خاك و تاريخ و آينده‌اي كه هزار بازي در نطفه دارد همه و همه حكم مي‌كند كه بي‌اعتنا نباشيم و در دور دوم انتخابات، با هر نگرشي كه داريم خود را از صف ٦٠ درصد بِكنيم و به صف سرنوشت‌سازان بپيونديم؛ در سرنوشت خودمان دخيل و با هدايت و رأي خودمان آن گونه كه بايد سرنوشت‌مان را رقم بزنیم. 
7- جمعه با اراده‌اي قوي مديریت ٤ ساله سرزمين خسته و رنجورمان را با حضورمان رقم خواهيم زد و اين قطار جدا شده از ريل عقلانيت را به خط اصلي برگردانده و هدايت آن را به دست طبيبي حاذق، صادق و عمل‌گرا مي‌سپاريم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون