• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5802 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير

گوشه و کنار موسیقی

شنواره  ششم  امیر جاهد

جشنواره سراسری موسیقی امیر جاهد، در بخش‌های دو نوازی، گروه نوازی در برج آزادی برگزار می‌شود.
خانه موسیقی ایران گزارش داد که بناست ششمین جشنواره سراسری موسیقی امیر جاهد، به همت خانه موزه دکتر معین و استاد امیر جاهد و خانه موسیقی ایران در بخش‌های دو نوازی، گروه نوازی در برج آزادی برگزار شود. در این دوره هیچ محدودیتی در رابطه با حضور سازهای مختلف وجود ندارد. علاقه‌مندان مي‌توانند پس از مطالعه آیین‌نامه، تکمیل فرم ثبت‌نام و ارسال آن به دبیرخانه جشنواره برای شرکت در این جشنواره اقدام کنند. مهلت ثبت‌نام تا پایان مرداد ١۴٠٣ اعلام شده است.


خاطره‌انگیزهای سراج

حسام‌الدین سراج، خواننده موسیقی ایرانی ۱۲ و ۱۳ تیر ماه با ارکستر ملی ایران روی صحنه است. او در‌خصوص این اجرا توضیحاتی داده و گفته فضای حاکم بر ارکستر ملی ایران، سرشار از صمیمیت است. به گزارش روابط عمومی بنیاد رودکی، حسام‌الدین سراج با اشاره به سابقه همکاری ۴۰ ساله خود با همایون رحیمیان گفت: فضایی که بر ارکستر ملی ایران حاکم است سرشار از صمیمیت است و بخشی از این موضوع قطعا به واسطه وجود همایون رحیمیان است. ایشان هم بسیار حرفه‌ای است و هم رفاقت و صمیمیت خوبی با نوازندگان دارد که همین امر باعث می‌شود که هم کار او را دوست داشته باشند و هم با او به خوبی همکاری کنند و در نتیجه روند کاری ارکستر به خوبی پیشروی داشته باشد.  این خواننده همچنین در‌خصوص همکاری در پروژه ماه من گفت: برای همکاری در این اجرا از طرف بنیاد به من پیشنهاد شد و من هم پذیرفتم. طی صحبت‌هایی هم که داشتیم قطعات مورد‌نظر برای اجرا را انتخاب کردیم. قطعاتی چون شب عاشقان بیدل، نشان بی‌نشان و آثاری که آقای رحیمیان برای ارکستر ساخته‌اند را روی صحنه اجرا می‌کنیم. بیشتر این قطعات از آلبوم نگاه آسمانی به آهنگسازی آقای رحیمیان انتخاب شده‌اند و باقی قطعات مثل ماه من، حلقه گیسو و سیمین‌بری از میان آثاری است که جدیدتر بوده و بیشتر شنیده شده است.


بدهی هنگفت خواننده معروف

اسناد جدید دادگاه نشان می‌دهد که «مایکل جکسون» در سال ۲۰۰۹ بیش از نیم میلیارد دلار بدهی انباشته داشته است. پرونده قضایی توسط مجریان دارایی مایکل جکسون برخی از کامل‌ترین جزيیات را در مورد مشکلات مالی فاش کرده که این خواننده برنده ۱۳ جایزه گرمی در زمان مرگ با آن دست و پنجه نرم می‌کرده است. این پرونده در دادگاه عالی شهرستان لس‌آنجلس بیان می‌کند که چگونه مایکل جکسون بیش از ۵۰۰ میلیون دلار (۳۹۵.۷ میلیون پوند) بدهی‌ به طلبکاران داشته و برخی از بدهی‌ها با نرخ بهره بسیار بالا تنظیم شده بودند. ایسنا به نقل از گاردین همچنین نوشته است، پادشاه موسیقی پاپ در ۲۵ ژوئن ۲۰۰۹ در سن ۵۰ سالگی اندکی قبل از اینکه قصد داشت تور کنسرت «This Is It» خود را در شهرهایی مانند لندن، پاریس، نیویورک و بمبئی آغاز کند، درگذشت. او دوز کشنده‌ای از داروی بی‌حس‌کننده قوی جراحی پروپوفول را از «کنراد موری» پزشک شخصی خود دریافت کرده بود، پزشکی که بعدها به قتل غیرعمد و چهار سال زندان محکوم شد. در پرونده اخیر دادگاه ادعا شده است که مرگ جکسون در خانه‌اش در لس‌آنجلس باعث شد که بنیاد این خواننده از نظر مالی حدود ۴۰ میلیون دلار به تبلیغ‌کننده کنسرت «This Is It» بدهکار شود. این پرونده اضافه کرد که جکسون در زمان مرگ با شکایت‌هایی در خارج از کشور و در چندین ایالت امریکا از‌جمله کالیفرنیا مواجه بود و طلبکاران بیش از ۶۵ شکایت علیه جکسون تسلیم کرده بودند که اکثر دعاوی طلبکاران به نحوی حل و فصل شده است. قبل از تشکیل پرونده اخیر دادگاه مدیران بنیاد مایکل جکسون، یک حسابدار دولتی وضعیت مالی جکسون را تشریح کرده و به لس‌آنجلس تایمز توضیح داده که جکسون هزینه‌های گزافی را برای جواهرات خرج می‌کرد، اگرچه او آثار هنری، مبلمان و هدایایی می‌خرید و همچنین هزینه سفر و به امور خیریه کمک می‌کرد.


درباره خالق مرغ سحر

کتاب «اخبار مرتضی نی‌داود/ در مطبوعات از دوره قاجار تا عصر حاضر» منتشر شد. این کتاب به ‌کوشش مهدی نورمحمدی با نشر ماهور راهی بازار کتاب شده است. درباره این اثر، به قلم مهدی نورمحمدی می‌خوانیم: «...شامل دو بخش است. در بخش اول که حاصل بررسی و جست‌وجوی گسترده در روزنامه‌ها و مجلات بعضا دشواریاب است، هرگونه خبر مرتبط با مرتضی نی‌داود اعم از اعلان و گزارش کنسرت‌ها، فعالیت‌های هنری، زندگی، آثار، خاطرات و گفت‌وگوهای مطبوعاتی وی گردآوری شده است. در بخش دوم نیز تحت عنوان «پیوست»، گفت‌وگوهای رادیویی، تلویزیونی و محافل خصوصی او گردآوری و پیاده‌سازی شده است که به ‌طور حتم برای علاقه‌مندان دربرگیرنده نکات سودمند و جالب توجهی خواهد بود. از جمله نکات مهم این بخش می‌توان به حضور در کنسرت‌های درویش‌خان به عنوان نوازنده دوم در سنین نوجوانی و آغاز جوانی اشاره کرد که در هیچ منبعی ذکری از آن به میان نیامده است. کتاب فرارو با ارائه نکات تازه‌یاب و منتشرنشده، موجب شناخت بیشتر مرتضی نی‌داود می‌شود و دریچه جدیدی به روی پژوهشگران و دوستداران این موسیقیدان برجسته می‌گشاید.» 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون