• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5802 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير

پزشكيان در ديدار اهالي فرهنگ و هنر

هنرمندان به من كمك كنند تا كشور را اصلاح كنيم

صالحي‌اميري: نتيجه اين انتخابات تقابل با گفتماني است كه براي اهالي فرهنگ و هنر احترام قايل نيست

با حضور مسعود پزشكيان مراسم ديدار اين كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري با اهالي فرهنگ و هنر در سالن رايزن در تهران آغاز شد.

به گزارش مهرمنوچهر شاهسواري، جهانگير كوثري، ابوالحسن داوودي، عليرضا رضاداد، جمال ساداتيان، عبدالجبار كاكايي، غلامرضا موسوي، سعيد سهيلي، محمدعلي جعفريه، فرهاد توحيدي، احسان عبدي‌پور، مجيد جوزاني، محمدمهدي عسگرپور، ابراهيم داروغه‌زاده، علي حضرتي، عليرضا تابش، سعيد خاني، سيد مسعود اطيابي، كيوان ساكت‌اوف، علي كريم، مهدي جعفري از جمله حاضران در اين ديدار هستند.

در ابتداي اين جلسه صالحي‌اميري درباره تبيين رويكردهاي فرهنگي دولت «براي ايران» گفت: اگر پزشكيان به پاستور برود و اگر ديگري به پاستور برود چه اتفاقي براي آينده فرزندان ما رخ خواهد داد. در انقلاب ۲جريان راست و چپ در يك روند منطقي در زمان حيات امام (ره) به پاستور راه پيدا مي‌كردند. بعد از رحلت امام جرياني وارد عرصه قدرت شد كه راي مردم را بي‌اهميت مي‌دانست.

وي متذكر شد: نتيجه اين انتخابات بين پزشكيان يا جليلي نيست، بلكه تقابل با گفتمان راديكالي است كه معتقد است تحريم نعمت است، فضاي مجازي و تكثر قومي و جنسيتي و سياسي را تهديد و براي اهالي فرهنگ و هنر ارزش و احترام قائل نيست.

 

بحث هست و نيست فرهنگ و هنر مطرح است

سپس محمدمهدي عسگرپور، مديرعامل خانه هنرمندان و به عنوان نماينده خانه سينما يادآور شد: بحث معيشتي هنرمندان و همچنين بحث مميزي در دوره‌هاي گذشته مطرح شده بود. اما الان شرايط فرق كرده است. قبلا ريلي وجود داشت و هنرمندان با حاكميت به‌رغم ايرادها تعامل مي‌كردند. الان نمي‌دانيم لكوموتيو رها شده است و نقش مرجعيت هنرمندان از سال ۸۸ به بعد گرفته شد. نقش فرهنگي و هنري ما گرفته شد، قبلا از خارج از كشور و بعدها فهميديم با همكاراني از داخل كشور مرجعيت هنرمندان گرفته شود. الان ورود دوستان امنيتي بسيار زياد شده است. وي تصريح كرد: الان بحث هست و نيست فرهنگ و هنر مطرح است. آقاي پزشكيان در برخي مقاطع به دليل اينكه برخي دولتمردان با هنرمندان دوست بودند برخي زيرساخت‌ها طراحي نشده است. نظير جايگاه‌هاي قانوني نهادهاي صنفي.

 

حوزه ادبيات خانه‌اي صنفي ندارد

سپس عبدالجبار كاكايي نيز به ايراد سخناني پرداخت و گفت: ديدم در مناظرات پزشكيان تاكيد بر وفاق دارد. من در جامعه ادبيات هميشه به دنبال وفاق بودم ولي به دليل نگاه امنيتي به حوزه ادبيات اين اتفاق نيفتاد. متاسفانه حوزه ادبيات خانه‌اي صنفي ندارد.وي در ادامه با قرائت شعري از ابوالقاسم لاهوتي سخنان خود را به پايان رساند.

 

رسانه‌ها و روزنامه‌ها از مرجعيت افتاده‌اند

پونه ندايي از اصحاب رسانه ديگر سخنران مراسم بود و يادآور شد: يكي از دلايل اينكه ۶۰ درصد پاي صندوق نيامدند به خاطر اين است كه رسانه‌ها و روزنامه‌ها از مرجعيت افتاده‌اند و علاوه بر اينترنت، فشار و نظارت باعث شده اين مرجعيت به رسانه‌هاي نامعتبر و معاند منتقل شود. نگاه‌هاي امنيتي طي ۲ دهه گذشته باعث شده فرهنگ و هنر ايران در خارج از كشور كمرنگ شود.

 

از اينكه در مناظره از حق مردم و استفاده از كارشناسان صحبت كرديد سپاسگزاريم

سپس يدالله كابلي، هنرمند شناخته ‌شده خوشنويسي گفت: اين هنر با انجمن خوشنويسان داراي جايگاه است. از اينكه در مناظره از حق مردم و استفاده از كارشناسان صحبت كرديد، سپاسگزاريم. ما صاحب استعدادهاي خارق‌العاده‌اي هستيم كه به دلايلي به فكر مهاجرت هستند.

 

برخي نيز بهانه دست دشمن مي‌دهند تا تحريم‌ها بيشتر شود

در بخش ديگري از نشست، محمدرضا نوروزپور از اصحاب با سابقه رسانه گفت: يكي از بنيادي‌ترين مشكلاتي كه با گفتمان ضد توسعه داريم، اين است كه توسعه فرهنگ را نمي‌خواهند. نگاه پشه‌گاني به فرهنگ و هنر ايراني اسلامي بسيار تحقيرآميز است. در كنار اين نگاه عده‌اي رصد مي‌كنند كه از هر تحريمي حمايت مي‌كنند. برخي نيز بهانه دست دشمن مي‌دهند تا تحريم‌ها بيشتر شود. بايد فرهنگ و هنر را تقويت كنيم و از باد توسعه نهراسيم.

در ادامه احسان عبدي‌پور نيز گفت: واقعيت كه فكر مي‌كنم، اين است كه اين جلسه براي زماني است كه پزشكيان رييس‌جمهور شده است. من در مرحله اول راي ندادم و در مرحله دوم راي سلبي به شما مي‌دهم و اميدوارم روزي به شما ارادت پيدا كنم. بايد براي مناظره به پزشكيان پيشنهاداتي ارايه دهيم تا بتواند در جذب ۶۰درصدي كه راي ندادند، موفق باشد.

 

بايد گله و انتقاد آنها را كه راي ندادند، بشنويد

وي يادآور شد: اگر رييس‌جمهور شديد به معناي اين نيست كه حقوق اكثريت را مدنظر قرار دهيد، بلكه بايد حقوق اقليت را هم مدنظر قرار دهيد. آمار مشاركت از روز نخست انقلاب تا امروز به نصف رسيده است. شما بايد گله و انتقاد آنها را كه راي ندادند، بشنويد تا بدانيد چرا از حاكميت نااميد شده‌اند.

محقق‌داماد تاكيد كرد: اگر رييس‌جمهور شديد با فرهنگ، تحمل حرف و نقد را در جامعه ايجاد كنيد. اهالي فرهنگ و هنر از شما اهميت به فرهنگ و هنر، عدالت و ارتباط با دنيا را مي‌خواهند. عده‌اي از استادان و دانشجويان اخراج شدند و بايد بستر بازگشت‌شان شويد.

وي خطاب به پزشكيان اظهار كرد: در كنار فضائل شما، شما اهل آذربايجان، سرزمين ستارخان و باقرخان هستيد. اين ملت از شما همان رشادت را مي‌خواهد. شما از سرزميني هستيد كه چشم و چراغ اين مملكت است.

وي تاكيد كرد: در اين كشور نبايد كسي به خاطر فكر، مجرم شناخته شود. اين كشور رييس‌جمهوري مي‌خواهد كه حاكميتي بر پايه انديشه، تفكر، عدالت و كارشناسي شكل بگيرد. كشور بايد با پشتيباني كارشناسان، متفكران و اهل فرهنگ و هنر اداره شود.

يوسفيان‌ملا درباره موافق بودن يا نبودن پزشكيان با افزايش قيمت بنزين يادآور شد: در مجلس هفتم بحث گراني ۲۰ درصدي قيمت بنزين مطرح شد ولي نمايندگان طرح تثبيت قيمت‌ها را تدوين كردند. پزشكيان وزير بهداشت و درمان بود و با افزايش ۲۰ درصدي بنزين مخالف بود.

 

پزشكيان مخالف افزايش قيمت‌ها و بنزين است

وي مخالف افزايش بي‌رويه قيمت‌هاست. اگر كسي افزايش قيمت بنزين را توجيه كرده نظر خودش است، زيرا پزشكيان مخالف افزايش قيمت‌ها و بنزين است. در ايران مردم روي سوخت و انرژي حساس هستند و اگر سوخت گران شود همه ‌چيز گران مي‌شود. پزشكيان اين حساسيت را تشخيص مي‌دهد و نه تنها قيمت افزايش پيدا نمي‌كند، بلكه كاهش پيدا مي‌كند.

 

۴۰ سال است با نگاه امنيتي در حوزه نشر درگيريم

سپس جعفريه، مديرعامل نشر ثالث هم گفت: بحث سليقه را از عرصه مديريت نشر و فرهنگ حذف كنيد. وزارت ارشاد بايد از زيرمجموعه‌اش حمايت كند نه اينكه برايش پرونده‌سازي كند. وي يادآور شد: ۴۰ سال است با نگاه امنيتي در حوزه نشر درگيريم. الان تيراژ كتاب فاجعه است. سپس جمشيد بايرامي، عكاس پيشكسوت نيز گفت: متاسفانه در انتخاب وزير ارشاد روند به گونه‌اي است كه اصلا ما را نمي‌شناسند. هنرمندان جوامع پيشرفته هنرمندان ليدر هستند، اما در ايران هنرمندان اين‌گونه نيست. هنرمندان ما در حال مهاجرت هستند و تا ۳ سال بعد وزارت ارشاد نداريم. در ادامه محقق‌داماد نيز به ذكر نكاتي پرداخت و گفت: ارباب فضيلت، فرهنگ و هنر به اينجا آمده‌اند با اين اميد كه به زودي پزشكيان رييس‌جمهور شود. اگر واژه اسلامي از روز اول اسلام تا به امروز به نفع قدرت‌ها مصادره شده، اما خوشبختانه واژه جمهوري از دوران يونان باستان تا امروز مشخص است؛ جمهوري يعني مشاركت همه. سپس عاطفي از فعالان حوزه موسيقي متذكر شد: ما در لبه مرز هستيم. شما حرفي از موسيقي نزنيد. الان در روستاها و مساجد در حال رايزني براي جذب مردم هستند و شما بايد هوشمندانه در آخرين فرصت خود يعني مذاكره حضور پيدا كنيد .

يكي از فيلمسازان نيز در ادامه نشست گفت: تا زماني كه حكمراني نگاه قيم‌مآبانه داشته باشد هيچ اتفاقي نمي‌افتد. من از شما مي‌خواهم مماشات نكنيد. بايد حرف دل ۶۰ درصد را بزنيد.

 

به علم و كارشناسي

حق و حقوق مردم معتقد هستم

مسعود پزشكيان نيز در پايان اين نشست گفت: من به دنبال پست و مقام نيستم. بسياري به من پيشنهاد مي‌دهند فلان حرف را بزنيد ولي من كه نمي‌توانم همه اينها را در ذهن حفظ كنم. من به علم و كارشناسي، حق و حقوق مردم معتقد هستم.

 

كارگزار انديشه‌اي خواهم بود كه پيشرو در اعتلاي ايران باشد

وي ادامه داد: نگاه ما به هنر فرق مي‌كند. شما هنرمندان در اين ناهمگوني و واگرايي در جامعه بايد كاري كنيد كه در كنار هم قرار بگيريم. من كشتي نجات نيستم و بايد با هم كمك كنيم كه كار را درست كنيم. من كارگزار آن انديشه‌اي خواهم بود كه پيش‌برنده فرهنگ و هنر اعتلاي ايران عزيز باشد. پزشكيان تاكيد كرد: من اصولگرا و قائل به حق، عدالت، انصاف هستم. معتقد به اصلاحات هستم تا اين حق و عدالت را ايجاد كنم. آمده‌ام تا فردايي كه رفتيم ذكر خيري از ما باشد. شما هنرمندان بايد به من كمك كنيد كه چگونه رفتار كنيم. تغيير لحظه‌اي اتفاق نمي‌افتد. براي همين كمك كنيد تا مملكت را اصلاح كنيم. برايم طبقه، گروه و حزب و جناح فرقي ندارد. پزشكيان گفت: تغيير يك باره رخ نمي‌دهد به همين دليل ما نياز داريم گام به گام پيش برويم و اصلاح‌گري را سرلوحه كار خودمان قرار دهيم، با كمك شما اهالي فرهنگ و هنر و با اعتماد شما، ان‌شاءالله مي‌توانيم دولتي تشكيل دهيم كه در مسير خواسته‌هاي مردم باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون