• ۱۴۰۳ شنبه ۱۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5804 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۱۶ تير

رييس كل بانك مركزي درخواست كرد

اف‌اي‌تي‌اف مشترك در «بريكس»

رييس كل بانك مركزي در جمع فعالان اقتصادي روسيه با تاكيد بر ضرورت توسعه همكاري‌هاي بانكي ميان دو كشور و استفاده از ظرفيت‌هاي نهادهاي منطقه‌اي و ارز‌هاي محلي براي دوري جستن از تحريم‌هاي ظالمانه و سلطه دلار بر مبادلات مالي بين‌المللي خواستار تشكيل نهادي مشابه اف‌اي‌‌تي‌اف ميان كشورهاي عضو بريكس شد و بر آمادگي ايران براي در اختيار قرار دادن امكانات فني براي عضويت روسيه در اتحاديه پاياپاي آسيايي تاكيد كرد.
به گزارش روابط عمومي بانك مركزي، محمدرضا فرزين كه به منظور توسعه مناسبات پولي و بانكي ميان ايران و روسيه به سن‌پترزبورگ سفركرده است، صبح امروز در كنگره مالي روسيه كه با حضور خانم نابيولينا، رييس بانك مركزي روسيه و جمعي از فعالان اقتصادي اين كشور برگزار شد، افزود: هم‌اكنون تمامي مقررات مرتبط با پولشويي مطابق با قوانين بين‌المللي در ايران رعايت مي‌شود و ايجاد نهادي مشابه «FATF » در ميان كشورهاي عضو بريكس فرصت بسيار خوبي براي توسعه همكاري‌هاي بانكي ميان كشورهاي عضو است.  فرزين با انتقاد از برخوردهاي سياسي نهاد بين‌المللي «FATF » با ايران و روسيه گفت: در حال حاضر با توجه به برگزاري اجلاس بريكس به رياست روسيه، ايران آمادگي دارد تا تمامي توانمندي‌هاي خود را براي پيشبرد پيشنهادات مشترك در زمينه توسعه فعاليت‌هاي بريكس و ايجاد يك نظام مالي جديد از سوي اعضاي بريكس در اختيار روسيه قرار دهد. وي موضوع دستيابي به راهكارهاي انتقال پول و تسويه پولي را يكي از مهم‌ترين محورهاي مورد بحث ميان كشورهاي عضو بريكس عنوان و خاطرنشان كرد: اتحاديه پاياپاي آسيايي (ACU) فرصت بسيار خوبي براي حذف دلار از معاملات ميان كشورهاي عضو است كه هم‌اكنون كشورهاي مثل «هند» و «پاكستان» هم عضو اين اتحاديه هستند اخيرا نيز «بلاروس» تقاضاي عضويت در اين اتحاديه را مطرح كرده است و از روسيه نيز دعوت مي‌كنيم كه به اتحاديه بپيوندد، چراكه اين اتحاديه ظرفيت بسيار خوبي براي توسعه همكاري ميان ايران و روسيه را فراهم مي‌كند. رييس كل بانك مركزي با بيان اينكه مفاهمه و گفت‌وگو در تقويت روابط بين دو ملت كمك بسياري خواهد كرد، تصريح كرد: در سال‌هاي اخير ارتباطات ديپلماتيك خوب ميان رهبران سياسي دو كشور باعث شده كه روابط اقتصادي هم تحت تاثير قرار بگيرد و تقويت شود. در اين راستا بايد در تعاملات دو كشور و با كمك رييس كل بانك مركزي روسيه دلار را از مبادلات تجاري حذف كنيم و از پول‌هاي محلي در پرداخت‌هاي بين دو كشور استفاده كنيم.
 فرزين با بيان اينكه اراده رهبران سياسي ايران و روسيه براي استفاده از ارز‌هاي محلي در مبادلات تجاري جدي است، تاكيد كرد: اگر بتوانيم در مبادلات بين روسيه، ايران، چين و ساير كشورها از روبل، يوآن، درهم و ريال استفاده كنيم، مانع بزرگي در تجارت دو كشور برداشته خواهد شد و منجر به تقويت ارتباط دو كشور مي‌شود و سرمايه‌گذاران و فعالان اقتصادي دو كشور مي‌توانند اشتراكات بيشتري با هم داشته باشند. رييس كل بانك مركزي با اشاره به برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري در ايران گفت: با انتخاب رييس‌جمهور جديد سياست‌هاي كشور همچنان برقوام قبلي و در چارچوب توافقات ادامه پيدا خواهد كرد و معتقدم كه تقويت فضاي مشترك سياستگذاري، پژوهشي، آموزشي و... جزو مسائلي است كه به توسعه روابط ميان اين دو كشور در آينده كمك خواهد كرد و اين روابط قطعا در بلندمدت تحكيم خواهد شد.  فرزين در خصوص نحوه همكاري بانك‌هاي مركزي در بريكس گفت: اينجانب از تلاش‌هاي ارزشمند تيم BRICS بانك مركزي روسيه كمال قدرداني را دارم. به عنوان يك عضو جديد در BRICS، اعلام مي‌كنم كه بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران اين آمادگي را دارد در توسعه جريان‌هاي كاري فعلي و راه‌اندازي طرح‌هاي جديد مشاركت فعال داشته باشد. به‌طور كلي، مي‌توان گفت كه توسعه كانال‌هاي پرداخت جايگزين با هدف كاهش اتكا به دلار امريكا و زيرساخت‌هاي مالي تحت سلطه غرب، انگيزه اصلي تلاش‌هاي صورت گرفته در BRICS بوده و ميزان موفقيت اين ابتكارات منوط به تمايل و علاقه‌مندي اعضاي BRICS به همكاري و غلبه بر كاستي‌هاست. 
رييس كل بانك مركزي با اشاره به تهديدات ناشي از زيرساخت‌هاي مالي تحت سلطه غرب تصريح كرد: امروزه تهديدات ناشي از زيرساخت‌هاي مالي تحت سلطه غرب تنها مربوط به ايران و روسيه نيست. در سال‌هاي گذشته تنها برخي اقتصادها همچون ايران با فشارها و تهديدهاي خارجي از سوي غرب مواجه بودند، اما امروزه اين تهديدات به راحتي به اقتصاد ساير كشورها همچون روسيه نيز تسري داده شده است.  فرزين با تاكيد بر اهميت استفاده از ارزهاي محلي در مبادلات كشورها گفت: در سال 2024 و در دوران رياست روسيه در BRICS، ما انتظار ويژه‌اي داريم كه بانك مركزي روسيه بر افزايش تدريجي استفاده از ارزهاي ملي اعضا در روابط بانكي فرامرزي تمركز كرده و سعي در كاهش سلطه ايالات متحده داشته باشد. با توجه به مسير مالي BRICS، مسائل مربوط به كارگروه پرداخت BRICS بسيار مهم است. برنامه‌هاي مرتبط با اين موضوع در نهايت افزايش سرعت، امنيت، شفافيت و كاهش هزينه‌ها در سيستم‌هاي تسويه به دنبال خواهد داشت. البته بايد به توسعه مكانيسم‌هاي سپرده‌گذاري و تسويه همزمان توجه شود.  وي افزود: با توجه به نقش كليدي بانك‌هاي مركزي در نظارت بر تراكنش‌هاي موسسات اعتباري و در راستاي اجراي مقررات ناظر بر مبارزه با پولشويي و تامين مالي تروريسم، بر اهميت ارتقاي سطح همكاري بانك‌هاي مركزي BRICS در اين زمينه تاكيد مي‌كنم. بايد تلاش شود تا از پيامدهاي نامناسبي كه ترتيباتي همچون FATF به اذعان كشورها بر آنها تحميل شده، جلوگيري كرد. چنين ابتكاري نيز در مطابق استانداردهاي بين‌المللي موجود امكان‌پذير است و بر لزوم همكاري سريع، سازنده و موثر بين ناظران تاكيد دارد. همچنين به نظر مي‌رسد با توجه به اهميت موضوع و كاركرد آن در توسعه يكپارچگي مالي گروه BRICS، در آينده توجه بيشتر به جنبه‌هاي نظري و عملي اين امر شود.  فرزين در خصوص تجربه ايران در مواجهه با محدوديت‌هاي خارجي تصريح كرد: ساختار بانكداري و نظام مالي بين‌المللي در اواسط دهه 1950-1940 با توجه به ساختار اقتصادي و سياسي آن زمان طراحي شده است. جهان از آن زمان به طرز چشمگيري تغيير كرده است. قدرت‌هاي جهاني جديد ظهور كرده‌اند كه اعضاي BRICS را تشكيل مي‌دهند. نظام بانكي و مالي بين‌المللي نيز بايد با توجه به ساختار سياسي و اقتصادي كنوني جهان تكامل يابد. رييس كل بانك مركزي با انتقاد از كنترل سيستم بانكي و مالي بين‌المللي توسط قدرت‌هاي غربي گفت: اين مي‌تواند به عنوان ابزاري براي زورگويي در دست غرب عمل كند. مي‌توان پيش‌بيني كرد كه پس از ايران، دير يا زود، ساير قدرت‌هاي مستقل به دليل مركزيت غرب در نظام مالي، با چنين محدوديت‌هاي خارجي مواجه شوند. 
وي گفت: اكنون جهان از خطرات تمركز بيش از حد سيستم مالي در غرب آگاه است. اين مركزيت بايد كاهش يابد. گروه مهمي همچون BRICS بيش از ديگران بايد متوجه اين تهديد بالقوه باشد و اتفاقا بيش از ديگران اين قابليت را دارد كه مبتكر زيرساخت‌هاي غيرمتمركز باشد كه كشورهاي ديگر از آن استقبال مي‌كنند. امروزه فناوري، چنين ابزارهايي را براي آماده‌سازي يك محيط مالي توزيع شده‌تر فراهم مي‌كند. فناوري دفتركل توزيع شده ممكن است به طراحي يك سيستم مالي بين‌المللي توزيع‌شده‌تر كمك كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون